Harvest: Massive Encounter

Medlem
Harvest: Massive Encounter

Nu har vi lanserat hemsidan för Harvest! Ta gärna en titt här:

http://www.oxeyegames.com/harvest/

Spelet kommer att vara tillgängligt på fredag, då vi lägger upp ett öppet beta-test för allmänheten. Beta-testet kommer att fokusera på samma "värld" som SGA-versionen och främst se till att testa så att spelet känns balanserat. Den riktiga versionen kommer sedan ha tre världar och fem game modes (var av vi har tre färdiga), och en massa highscore-tabeller. I den här versionen kommer ni möta på 6 olika alienfiender och ha tillgång till samtliga försvarsbyggnader (en av våra gamemodes kommer ha fler byggnader, iaf enligt den nuvarande planen).

Men det är på fredag, alltså... Det vill säga om man inte är chefredaktör på Sveriges största spelsajt, förstås

Update: Betan finns nu tillgänglig här: http://www.oxeyegames.com/harvest/download-now/

#blogg

Medlem
Harvest: Massive Encounter

Yes! Underbart! Blir att boka upp lördagen (då jag är borta på fredagen) och nöta försvar. Förresten, kommer det finnas multiplayer i betan eller fullversionen?

Medlem

Nej, tyvärr. Vi tog beslutet att multi-player skulle ta för lång tid att implementera. Det multi-player som kommer finnas är indirekt, dvs via highscores. Du kommer kunna tävla med din egen poäng, men även gå in i "highscore groups" och kämpa emot andra grupper etc.

Multi-player har en tendens att vara riktigt komplicerat att programmera. Kanske inte så mycket för att det är jobbigt att skicka paket via internet, utan för att det kräver en massa andra features som folk förväntar sig (det ska vara lätt att hitta servern i LAN, kanske en lobby eller master server, spelet ska kunna hantera disconnects när som helst etc).

Medlem

För mig skulle det nog räckt med konsolkommand för att connecta till IP. Känner att Harvest skulle vara ett klockrent spel i multiplayer. Fast det är klart, mycket kanske skulle behöva ändras för att få multiplayer så roligt som det kan bli (så att det t ex är väldigt positivt med samarbete). Någon större patch senare kanske?

Medlem

Mjo... om du skulle acceptera att nätverksdelen sköts via konsollkommandon så kanske det går att ordna.

Vårt förra spel, Strategist, är ju helt klart ett multi-player-spel. Du anar inte vad svårt det är att förklara för vanliga användare hur man gör för att öppna en port i routern så att de kan starta en server Därför kan man inte göra det längre i den nuvarande versionen, utan alla måste spela via vår lobby. Strategist är turn-based, så det är inga större problem, men Harvest skulle verkligen lagga med en sådan lösning... skulle vara skoj att få veta exakt hur battlenet fungerar...

Medlem

Jag har spelat The Strategist och förstår att det är ganska stora skillnader med realtime... sen tänkte jag inte på att spelet skulle vara retail och kosta, det brukar kräva lite mer finputs och troligtvis så godkänns inte en hafsgjord konsolkommando version, utan det 'måste' vara lätt för användaren. Alla vet ju som sagt inte hur man öppnar en port i routern.

Men jag nöjer mig lätt med konsolkommando, även om man måste meka lite.

Antikvitet

*fniss*

Det kommer bli en fräsch fredag. Satan i gatan vad mycket som har hänt med spelet, som gått från att vara en lovande bit kol i SGA till att mer och mer likna en diamant.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Längtar! Det verkar kul, gillar alltid spel där man ska försvara!


signatur

Spelburk: Rampage Formula, 8GB Dominator PC8500, Q5500@3.8GHz, GTX295, 5TB HDD, 22" Samsung, Xonar D2X. [Lian Li A71B]

Medlem

Ser riktigt fint ut Ge mig nuuuuu!


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Blir nog grymt skoj, ser helbra ut. ^^

1
Skriv svar