Bloggåsikter

Medlem
Bloggåsikter

Jag har en tendens att reta mig på när bloggartiklar ser ut som insändare och innehåller en massa åsikter och klagomål om allt möjligt, utan att bjuda på någon sorts berättelse eller sammanhang till bloggen. Sådana inlägg passar sig bättre på ett forum. Dessutom gillar jag inte bloggar som ser ut som dagböcker, förutom då jag känner författaren personligen, och då finns det ju ändå mycket bättre sätt att berätta vad som hänt än via internet.

Jag har fått höra lite olika förklaringar till detta fenomen, till exempel att ibland skriver författaren för sin egen skull och inte för någon annans. Det är helt okej förstås, men själv skriver jag för att jag vill att det jag skriver ska uppskattas och att läsarna ska komma tillbaka. Därför har jag en kategori i min blogg som helt enkelt heter "Åsikter", som en slags varning att artikeln är en insändare och inte en krönika eller nyhet.

Det som är bra med bloggar som håller sig till ett visst ämne, eller en viss stil, är att det blir roligare att återvända och se om något nytt har dykt upp. Till exempel håller Naseer Alkhouri hög klass med sin blogg "Se till vänster, där går en arab". Han blandar åsikter, dagboksinlägg och nyheter men ser alltid till att varje artikel är skriven på ett sätt så att vem som helst kan förstå och uppskatta innehållet.

Niklas Olsson, som hjälper oss med Harvests hemsida, skriver två bloggar. En om design och en om internet och marknadsföring. Han har nu satt igång med ett nytt projekt där han samlar in bloggar, kategoriserar och skriver små sammanfattningar om dem. Tanken är att det ska hjälpa till i jakten på bloggar som skriver om det man är intresserad av. Ni kan besöka projektet på BloggInfo.se.

Jag tar och avslutar insändaren med lite dagboksinformation! Jag vaknade klockan 6 i morse (det är söndag) och kunde inte somna om! Jag har försökt lösa problemet med koffeintransfusion - med föga framgång. Hej!

#blogg

Medlem
Bloggåsikter

Jag skriver min blogg mest för mig själv, men också för kompisar och en liten del för alla andra. Det som jag vill undvika däremot är "Idag gick jag upp, gjorde det här, och det här... imorron ska jag göra detta" men annars borde en blogg får innehålla vad som helst.

Inaktiv

Jag ser på bloggar som offentliga loggar, dvs en öppen dagbok med en samling åsikter och fundering som är ytterst subjektiva. Det är det som skilljer dem från traditionell journalistik. Jag anser att bloggar därför ska vara präglade av en personlig touch, om man sen skriver för sig själv eller andra spelar ingen roll, men jag tror det är lättare att uppnå den känslan om man i första hand skriver för sig själv. Bloggar kommer därför på samma sätt som människor faschinera mig mer eller mindre, och det är det som är charmen med det hela.


signatur

oxeyegames.com/harvest/

1
Skriv svar