Jack Thompson kräver speltest av Bully

Medlem
Skrivet av BigD:

Amerikaner..
Enough said:)

Ok, du skämtar säkert men ändå... kom med något nytt. Amerikaner är inte dummare än andra, man ser vad man vill se.

Skrivet av BigD:

USA har verkligen blivit världens "Village idiot".

Du ger denna snubben ganska mycket makt... Hans agerande gör hela USA till världen byfåne? Du själv bor i ett land som väljer in doku-kändisar i regeringen, man skall inte kasta sten i glashus.

För övrigt borde man inte kommentera snubbens agerande genom att önska att någon skjuter honom, att han skall sprängas eller att han på ena eller andra sättet skall dö, det ger honom bara rätt i andras oupplysta ögon.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag ska stämma Will Wright och hans nya Spore som någon tog upp här...

Första cell-delen av Spore är för ju direkt tankarna till AIDS celler... som jag vet att folk har dött i.

...Dumt att skojja om en sån alvarlig sjukdom det vet jag. Men poängen var att man kan i vad som helst läsa vad man vill.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:

Nej. Jag har inte sagt någonting om olaga våldsskildring, det är ni andra som drar upp det.

So noted. Trodde det var vad som avsågs när vi talade om spel och våld.

Skrivet av slartibartfast:

Jag reagerade bara på det grova faktafelet att man skulle få uttrycka sig som man vill.

Talar du om Sverige nu? Om hur vi uttrycker oss på forumet? För Take Two bryr sig nog inte så mycket om svensk lagstiftning när de gör spelet.

Skrivet av slartibartfast:

Vad spelar det för roll? Hur materialet framställs är irrelevant. Lagen finns inte till för att hindra övergrepp och misshandel - för det finns det andra lagar. Lagen är till för att hindra skildrande av våld.

Lagen är ett skämt, men du har fel i att hur den [varan] uppkommit inte är på något sätt avgörande i en domstol. Det har 'pedobilder' på konstutställning redan visat åt oss - lagar är alltid otydliga i slutändan och måste tolkas. Ofta gällande 'uppsåt'.

Noterar sedan att folk skriver att det (nästan uteslutande) är bibelthumpers som klagar på spelen. Låt mig få posta vad jag postade i tråden som ligger på forumet:

(Ang. att Hillary Clinton var en demokrat som är emot våldsamma spel osv. och dess betydelse för demokratiska partiet.)

Hillary Clinton är bara den trolige presidentkandidaten för demokraterna inför valet 2008. Hennes inställning bör väga lite om hur demokrater ställer sig till datorspel.

Eller så kan vi titta på Tipper Gore, fru till fd. vice-president och president-kandidat Al Gore, eller varför inte Joe Lieberman, runningmate till Al Gore i presidentvalet 2000, eller Joe Baca, demokratisk kongresledamot för Kalifornien, eller Rod Blagojevich, demokratisk guvenör för staten Illinois, eller Jennifer Granholm, demokratisk guvenör för Michigan, eller Herbert_Kohl, senatör för Wisconsin och medlem av Demokraterna, eller Charles Schumer, Demokrat och senior senator för New York - och så vidare.

Det är ingen som försöker säga att det inte finns en mängd 'conservative christians' som inte skulle vilja annat än att censurera alla som inte följer Deras tycke av vad man bör säga och göra - men denna notion att moonbats som Hillary Rodham Clinton och andra inte arbetar hårt för att förhindra spel som folk tycker är roliga att spela från att tillverkas eller begränsa försäljning av (vilket i dagens värld är samma sak, då stora utgivarna kräver maximal exponering och möjlig målgrupp av många av sina titlar), är okunnigt och direkt farligt.

Gör det enda sunda: kritisera alla som kommer med dessa osakliga argument, OAVSETT politisk tillhörighet.

Inaktiv

Dra nu inte alla amerikanare över samma kam. Det lever 298,444,215 amerikaner i USA så det är bara naturligt att några är dumma i huvudet precis som i alla andra länder.

Om det är någon som sänder budskapet att våld är ok så är det den nuvarande amerikanska administrationen. Genom att med förebyggande krig i bland annat Irak visa att våld löser problemen.

Ett inslag från The Daily Show med Jon Stewart om den amerikanska kongressens debatt om datorspel

Det är väldigt osannolikt att det här resulterar i någonting och om det gör det så är det bara för spelbolagen att vifta med lite pengar framför politikerna(iaf i USA, kanske inte till lika stor del i Sverige). Sony, Microsoft och Electronic Arts är inte direkt några pytteföretag som kan knuffas omkring så lätt.

Inaktiv

dosman>> Om det ändå vore så lätt. Problemet är att ibland kan dessa kampanjer skapa tillräckligt med ekonomisk skada så företaget drar in spelet i alla fall. Se tex Time Warner och Ice-Ts låt Copkiller.

Medlem

Alltså det man retar sig på är juh att film industrin kan
göra precis hur våldsamma eller sexuella filmer som helst
utan ett ord.

Menar hur fan kan man typ gå och skylla på ett bolag
som tillverkar ett spel för att tex nåns grabb kört
ihjäl sig i 260km/h det är ju ingen annan än föräldrarnas ansvar.

Mest löjliga var nog Pokemon och döds fallen i Japan
för fan föräldrarna får väl inneha lite koll på ungarna
och avgöra deras psykiska förmåga samt ålder...

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av b0bl00i:

för tusan, sluta nu! folk får väl utrycka sig som dom vill.

Nej.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsbrott

är det inte skillnad på att hota att döda någon och att hoppas att han dör?
t.ex "jag hoppas jag vinner på lotto" betyder inte att jag hotar om att vinna på lotto... eller är jag helt galen?

för övrigt hoppas jag att han hamnar i koma pga religiösa galningar.

Inaktiv
Skrivet av Zarkow:

dosman>> Om det ändå vore så lätt. Problemet är att ibland kan dessa kampanjer skapa tillräckligt med ekonomisk skada så företaget drar in spelet i alla fall. Se tex Time Warner och Ice-Ts låt Copkiller.

Det är för sent, spelandet är alldeles för stort för att stoppas. Dessutom blir det väldigt svårt att reglera tjänster som typ Steam om de är baserad utomlands. Efter valet så kommer alla politiker lugna ner sig när dom säkrat sin makt igen.

Medlem

Jag tror inte det står någonstans att man inte får hoppas att någon dör i tryck, även om det kanske är lite osmakligt.

För övrigt tycker jag inte man ska bry sig för mycket om Jack Thompson. Rättsväsendet i USA gör det ju knappast, vilket är det viktigaste. Han är mest en parodi på sig själv.

Medlem

http://www.g4tv.com/attackoftheshow/blog/AOTB/cat/84/The_Loop...

Jakck Thompson med flera i end debatt, dock väldigt kort tyvär


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Skrivet av abbe:

är det inte skillnad på att hota att döda någon och att hoppas att han dör?

Naturligtvis, men att uttalat hoppas på att någon dör kan definitivt tolkas som ett hot.

Hotet ligger i betraktarens öga.

Medlem

Vilken idiot asså


signatur

Naga stole my bike :(

Medlem

alltså vafan tror han att han är nån jävla messias eller ? de kan be han köra upp nåt i valfritt hål.

Medlem

Skön reklam har han skaffat Rockstar iaf...

Medlem

Tycker att Uwe Boll (eller vad han heter) kan göra en filmatisering av Jack Thompson.

Inaktiv

Hehe, vilken seriefigur till advokat Lite som Captain Copyright, i motsvarande område. True to his colors och ständigt på nya upptåg, typ.
Att han vill begränsa yttrande- och skapandefriheten är iofs mindre underhållande. KKND.

Inaktiv

Komisk kille. Hur kan ett spel träna någon till något annat än att bli bra på det?

Det är som om man kan lyfta 200 kg i bänkpress i ett spel så kan man det på riktigt också.

Medlem

Moral Paniken slår till igen, jänkarna ska väl få ha sitt roliga.

Inaktiv
Skrivet av patrik92:

orka med han

[http://video.google.com/videoplay?docid=2496293981990713675&q...]


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av b0bl00i:

för tusan, sluta nu! folk får väl utrycka sig som dom vill.

Nej.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsbrott

vi snackar spel och inte verklighet din besserwisser!

Medlem

Varför existerar ens den här debatten? Jag menar, finns det inte en åldersgräns på spelet?

Medlem
Skrivet av Mysli:

Varför existerar ens den här debatten? Jag menar, finns det inte en åldersgräns på spelet?

ja precis, fattar inte heller!

Skrivet av Mysli:

Varför existerar ens den här debatten? Jag menar, finns det inte en åldersgräns på spelet?

Nej. Det finns en åldersrekommendartion satt av utvecklaren själv.

Skrivet av b0bl00i:

vi snackar spel och inte verklighet din besserwisser!

Spelet (skildringen) existerar ju i samma verklighet som vi, din besserwisserwannabe!

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Mysli:

Varför existerar ens den här debatten? Jag menar, finns det inte en åldersgräns på spelet?

Nej. Det finns en åldersrekommendartion satt av utvecklaren själv.

Den är inte satt av utvecklaren. Den är satt av olika branchorganisationer och/eller statliga verk beroende i vilken del av världen man befinner sig.

Pan European Game Information i delar av Europa
Entertainment Software Rating Board i USA/Canada
British Board of Film Classification i Storbrittanien
Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle i Tyskland
Office of Film and Literature Classification i Australien

För att nämna några grupper som bestämmer åldersgränser för spel.

I vissa länder t.ex. Tyskland och Storbrittanien så är det lag att man inte får handla spel om man inte är tillräckligt gammal enligt BBFC eller SKU. Man får inte heller spela spelen på internetcafen om man inte är tillräckligt gammal. I andra länder så är åldersgränsen en rekommendation och inte en lag.

ESRB spelar dock inte nödvändigtvis spelen utan kan få en video från utvecklaren med gameplay som de tittar på och bedömer.

Skrivet av dosman:

ESRB spelar dock inte nödvändigtvis spelen utan kan få en video från utvecklaren med gameplay som de tittar på och bedömer.

Den process jag har bevittnat (innifrån spelbranschen) är att utvecklaren/förläggaren fyller i ett formulär som ligger till grund för ESRB-ratingen.

Dock står det på wikipedia att de även tittar på gameplayvideos...antinge så har de tajtat till vilkoren på senare tid, eller så har de ett anorlunda ansikte utåt.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av b0bl00i:

vi snackar spel och inte verklighet din besserwisser!

Spelet (skildringen) existerar ju i samma verklighet som vi, din besserwisserwannabe!

Seriöst, spelet handlar om en skola där alla är bullies, tjejerna ser ut som porrstjärnonr och man kan sprinda runt att spöa på folk hur man vill. Det är inte VÅRAN verklighet, påhittat och det är inte VERKLIGA skildringar av riktigt våld. T ex är inte GTA det heller, Springa runt och döda 40 st och sen åka till en Paint and spray så jagar inte snuten en längre! Det är inte samma verklighet som vi lever i, bara för att det finns människor i det så kan det vara t ex fantasy, och det kallar du väl inte samma verklighet?

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Seriöst, spelet handlar om en skola där alla är bullies, tjejerna ser ut som porrstjärnonr och man kan sprinda runt att spöa på folk hur man vill. Det är inte VÅRAN verklighet, påhittat och det är inte VERKLIGA skildringar av riktigt våld. T ex är inte GTA det heller, Springa runt och döda 40 st och sen åka till en Paint and spray så jagar inte snuten en längre! Det är inte samma verklighet som vi lever i, bara för att det finns människor i det så kan det vara t ex fantasy, och det kallar du väl inte samma verklighet?

Nu missupfattade du mig nog. Även om spelet enbart innehåller fiktion så existerar själva spelet i våran verklighet. Eller är det det fiktivt spel (=metafiktion) som aldrig kommer att komma ut?

GTA är definitivt ett spel som existerar i (min) verklighet, jag har spelat det själv. Dock är handling, karaktärer, våldet, etc. fiktivt. Det förhindrar dock inte att skildringen finns i verkligheten.

12
Skriv svar