Fast i London

Medlem
Fast i London

Detta är min historia om de senaste dagarna som varit ett levande helvete. 4 dagar som troligtvis varit de jobbigaste någonsin för mig.
En liten notis innan jag börjar: för er som tänkt åka till USA kan detta vara intressant att läsa, för er som har dubbelt medlemskap (amerikanskt och svenskt) och ska dit... läs det här så ni slipper det jag fick gå igenom. Ni får tåla en del stav- och grammatikfel.

Ok, som jag skrev i förra blogginlägget så skulle det bäras av mot det stora landet. Min pappa är född i USA så hela min släkt på den sidan bor där och senast vi var där var för 1 ½ år sen och gången före det, 4 ½ år sen. Det gick bra på resan hela vägen till London och bizarrt nog så sa jag "Allt går bra änsålänge...". Stort misstag för vid Gate'n till planet (vi skulle åka med Virgin Atlantic) som går mellan London och Los Angeles stötte vi på problem. Min pappa använder sig av amerikanskt pass och jag med mina två bröder (20 och 11 år) kör med svenska. Tydligen så visade det sig att om man har dubbelt medlemsskap och använder sig av svenskt pass så MÅSTE man ändå visa upp amerikanskt pass även om det har gått ut, vilket våra gamla hade för 8 år sen. Detta har vi ALDRIG stött på innan och inget nämndes om det i Stockholm när vi åkte till London. Och de passen ligger någonstans nergrävda i Örebro, utan dom så fick vi inte gå på. Paniken satte in då våra väskor var på väg in mot planet och han som stod vi gaten ropade "Offload! Offload!" i sin walkie-talkie.

Vi lyckas däremot få tag på resväskorna, lite ljus i tunneln var det. Därefter skulle vi snacka med någon kille som heter Mo, som kunde sånt här och hittade honom till slut. Våra valmöjligheter var då att A ) få hit de gamla passen till London eller B ) fixa nya emergency passports på måndagen. Svaret blev självfallet B ) eftersom vi inte ens visste var vi hade om vi ens hade kvar de gamla passen hemma. Men detta var på en lördag och Amerikanska ambassaden öppnar inte förrän på måndag så skulle vi behöva stanna över till måndagen. Självklart var vi tvugna att flytta på resan så att vi skulle flyga på tisdagen, samtidigt så flyttade vi fram hemresan till några dagar framåt. När vi pratade med Mo så sa han att den lagen har i princip alltid funnits men aldrig genomförts av något flygbolag och USA har inte tvingat dem. Men nu verkar de ha tagit i med hårdhandskarna så att ett flygbolag får böta bra mycket pengar om de inte håller lagen och det är många som har haft samma problem som vi hade. Måste nämna att eftersom det är "vårt fel" så går alla kostnader på oss, vi får ingenting av flygbolaget.

Så, vi fick betala £200 för ombokning + £150 för ett extra flyg vi ska ta på vägen dit (åker då London > Las Vegas > Los Angeles). Vi fixade ett hotell att bo på för 448kr / dubbelrum en bit ifrån flygplatsen. Måndag kommer och vi ger oss av till ambassaden bara för att ännu en gång bli extremt besvikna. Jag och min äldre bror kan få nya pass men min lillebror som är under 13 år måste ha underskrift av båda föräldrarna plus birth certificate. Eftersom min mamma är hemma i Örebro och inte kan resa (därför åkte hon inte med, efter att hon fick en hjärnblödning för lite mer än ett år sen) så kan hon inte åka till ambassaden i Stockholm för att skriva på som skulle varit den enda valmöjligheten. Det var nu vi var 100% säkra på att vi inte kunde komma in i USA. Då åkte vi tillbaka till flygplatsen och pratade med Virgin Atlantic... som tur är kan man ha kvar oanvända biljetter i ett år och närsomhelst betala £200 för att flyga på ett nytt datum (bättre än att betala 35 000 kr för nya biljetter).

Men, glädjen var mycket kortlivad då vi såg kostnaden för att bara åka tillbaka Stockholm. Visar sig att beställa inom en vecka innan avgång på en resa kostar hutlösa priser. Det bästa vi hittade var £129 per person men det visade sig att man var tvungen att bo i Storbritannien då, "nästbäst" var £259 per person och eftersom vi inte ville stanna en hel vecka för att få bättre priser utan ville hem nästa dag, på tisdagen, så fick vi ta och betala den kostnaden. Sammanlagt blev det ca 15 000 kr för oss fyra (inklusive alla extra småkostnader som fanns, typ service charge) bara för att åka till Stockholm från London nästa dag. Det var bara att punga ut.

Så nu är jag tillbaka hemma, på onsdagen, och skriver detta inlägg. Jag har troligtvis fått flygplatsfobi eller något efter att spenderat så enormt mycket tid där, tror vi var i varenda terminal och säkert över 24h totalt i flygplatsen. Räknar man ihop alla summor vi fått betala så blir det enormt mycket. Och pappa har kollat in Stockholms amerikanska ambassads hemsida och det enda stället det står om något som liknar det de sa på flygplatsen är under dual nationality: "Most U.S. citizens, including dual nationals, must use a U.S. passport to enter and leave the United States." Det känns som en VÄLDIGT svag beskrivning (Most?) och lätt är förbisedd. Vi har inte hittat någon 'Nyhet' om att det har börjat användas, om ni gör det så känn er fria att länka till det. Vi ska försöka se ifall man kan få något ut av hemförsäkringen då hemförsäkring kan ge ut pengar om man är sjuk när man ska resa. Annars blir det till att skicka in ett brev till Sverker så att han har något att slänga i tunnan. Eller vad tycker ni?

#blogg

Inaktiv
Fast i London

Visst ärdet trevligt med semester?


signatur

To swing is not to Wii.

Medlem

tråkigt att höra.
Efter din och Johns blogg börjar jag bli smått livrädd att flyga till USA.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Hej "Dvorak" det är din helamerikanska broder som tycker att det verkar konstigt efter som att min lilasyster kom in i usa helt utan några prob med sit enbart svenska pass bara lite över en månad sedan

Medlem
Skrivet av SuperTank:

tråkigt att höra.
Efter din och Johns blogg börjar jag bli smått livrädd att flyga till USA.

Tror att detta är en enstaka händelse men tyvärr så har det extrema konsekvenser. Däremot om t ex man missar planet pga förseningar på ett annat plan så betalar flygbolaget allt. Men fortfarande, det är smärtsamt. Jag önskar bara att det skulle gå att flyga från Stockholm direkt till LA utan att mellanlanda, men det skulle kosta skjortan.

Skrivet av byby27:

Hej "Dvorak" det är din helamerikanska broder som tycker att det verkar konstigt efter som att min lilasyster kom in i usa helt utan några prob med sit enbart svenska pass bara lite över en månad sedan

Och hon har dubbelt medlemsskap? Kan vara så att Virgin Atlantic tar lite hårdare på den lagen. Men var beredd med att ha med amerikanska på nästa resa, de kan ändra sig.

1
Skriv svar