De tio hetaste personerna inom speldesign

Robot
De tio hetaste personerna inom speldesign

Att utveckla spel är ett jobb som kräver en mängd olika personer med speciella talanger inom grafik, ljud, programmering och många andra områden. Med så många olika delar krävs det dock en speciell person som har en vision av hur slutprodukten ska vara, en person som kan styra och ställa för att nå resultatet, kort och gott en speldesigner. FZ gör här ett försök att lista de tio hetaste personligheterna inom just detta område, något som inte är alldeles enkelt.


Medlem
FZ listar tio heta speldesigners

Hoho, någon har hängt på Wikipedia, ser jag

Nåväl, jag ser fram att läsa detta noggrannare när gruset i ögonen väl har försvunnit


signatur

Aj, dina ögon!

Flakmonkey

mjo, svårt att hitta ren fakta om de här pojkarna i nationalencyklopedin ^^ ännu iaf, vem vet hur det ser ut om en 50 år

Medlem

Lite läskigt när man inser att man inte tycker om något av spelen som Miyamoto har gjort! SMB var väl iofs skoj när man var liten, men det senaste jag spelade som jag kan minnas tycka var roligt var nog SMB3, efter det har alla mario spel känns mest blä.. Samma med zelda, de första två var skoj då, men ack så tråkiga nu. Lite ledsamt att man tydligen har förlorat det där naiva och barsnliga som Nintendo är så bra på. Ne tacka vet jag ångest och ondska, tacka vet jag Gears of War!


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Inaktiv

Åh nej! Spelet och figuren heter Jazz Jack Rabbit! Det spelet var väldigt kul på den tiden...

Men den där Ken Levine ser ut som en filmskurk...och Gabe Newell samlar på knivar!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Ken Levine ÄR en skurk


signatur

---
Boo!

Medlem

Ni glömde "Snatcher" under spel som Kojima "gjort". Troligen det bästa av de han varit inblandad i.

Inaktiv

Men vad sjutton gör Cliff Bleszinski på den här listan? Skärpning!

Medlem
Skrivet av Piot:

Men vad sjutton gör Cliff Bleszinski på den här listan? Skärpning!

Was? Cliffy är en av de största.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Var är Carmack? Känns lite som ID negligeras här, är det FZ som tar avstånd från sin Fragzone tid eller? Menar FZ var en gång en sida dedikerad till Quake...

Värst vad en del glömmer...

Medlem
Skrivet av Bobbey:

Var är Carmack? Känns lite som ID negligeras här, är det FZ som tar avstånd från sin Fragzone tid eller? Menar FZ var en gång en sida dedikerad till Quake...

Värst vad en del glömmer...

Jag tror han går under titeln programmare, och inte speldesigner.
Troligen därför FZ har valt att inte ha med honom.
Dock anser jag att Romero borde vara med, trots sin flopp med Daikatana.


signatur
Medlem

Tycker att Levine och Newell borde byta plats med varandra, men det är bara min åsikt så som listan är FZ's/Xtrmntr's åsikt

Flakmonkey

Angående Carmack: Anledningen till att han inte är med är att även om han har gjort otroligt mycket för spelindustrin så har han på senare år inte arbetat särskilt mycket med speldesign utan kodat spelmotorer. Det gör han förvisso riktigt bra men det är inte de personerna vi söker till den här artikeln.

Hade listan däremot varit över de "Tio viktigaste personerna i spelhistorien" så hade Carmack självklart varit med på listan.

Och det är inte xtrmntrs lista heller ^^

Medlem

Om inte Sid Meier räknas som Designer så kan jag ju ändå tycka att Brian Reynolds har en plats på den här listan David Braben, kanske, också? Chris Taylor, Charles Cecil, Bill Roper, Peter Molyneux, Brett Sperry, Tim Schafer?

Alltid svårt med såna här listor.


signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

Den här listan var ljusår bättre än eran förra, över makthavarna! Förutom att ni glömde Michael Ancel, av Beyond Good & Evil, Rayman och King Kong-ära

Skägg.
10 Chambers

Listor är som sagt alltid svåra och jag tycker att öppen diskussion är ett måste i efterhand. Därför, var inte rädda att sammanställa er egen lista i den här tråden.


signatur
Flakmonkey
Citat:

massa glömda namn

Jag vågar nog påstå att väldigt få bra utvecklare har "glömts" bort. Listan som jag började med hade betydligt fler namn än 10 snarare uppemåt 50-60. Sen fick man prioritera ner till 10, det var varken roligt eller lätt iom att det är hugget som stucket mellan så många. Och alla har ju sina egna tankar om vilka som bör finnas med, vilket ni kan diskutera här ^^

Jag vill dock än en gång poängtera att det inte är någon lista över "Bästa någonsin" så därför kan tex inte David Braben komma med, även om han ju gjort två av de bästa spelen någonsin i Elite och Frontier: Elite II

Medlem

Bra lista FZ! Välgjort! Dock, vad har hänt med bilderna högst upp på FZ sida? Haxxad? eller bara php fel?


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Skägg.
10 Chambers

bilderna funkar fint här, hur ser det ut för dig?


signatur
Inaktiv

ahhhh Shigeru Miyamoto är så skitläskig....bara kolla på honom.....


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem
Medlem

Att inte ha med Sid Meier är väl ändå ganska konstigt? Han har ju haft en väldigt stor roll inom strategispelen med sin civ-serie och är ju fortfarande aktiv.

Medlem

Kojima ska vara etta och CliffB ska vara tvåa imo


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Japaner


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

gamedesigners är ren ondska och ska utplånas tillsammans med * och *, för att inte glömma *-communityn

Medlem
Skrivet av Piot:

Men vad sjutton gör Cliff Bleszinski på den här listan? Skärpning!

Hoppas du skämtar? CliffyB äger ju!

Sedan...Shigeru Miyamoto... Jag trodde det var "Peak_performance" som såg ut så... Fett lurad!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tycker det är kul att Fumito Ueda hamnade med på listan.
ICO och SotC är riktigt grymt bra spel utan att vara flashiga.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Piot:

Men vad sjutton gör Cliff Bleszinski på den här listan? Skärpning!

Hoppas du skämtar? CliffyB äger ju!

Det är möjligt att han äger, men rubriken var att dom skulle vara "heta". Jazz Jackrabbit släpptes 1994 och var en ganska dålig rip-off från de övriga plattformsspelen.

Unreal släpptes 1998 och Unreal Tournament 1999. Sedan har det inte hänt speciellt mycket kul från vår lille vän CliffyB. Möjligtvis Gears of War kan ge något, men det får framtiden utvisa.. Så nej, speciellt het är han inte.

Skrivet av F3D:

gamedesigners är ren ondska och ska utplånas tillsammans med * och *, för att inte glömma *-communityn

Är det din professionella åsikt som animatör?

Inaktiv

Håller med om att den här listan känns bättre än den med makthavarna. Det enda jag är riktigt missnöjd med är nog att Sid Meier inte är med, det är lite otroligt. Många av killarna på listan kallar Sid för gud liksom...

Förutom Sid Meier har jag inga stora klagomål, alla på listan är stora designers. Några alternativ dock:

Peter Molyneux (framförallt för sina äldre grejer)
Michel Ancel
Chris Taylor
Alex Garden (möjligen)

/kul lista iaf

12
Skriv svar