Roger Ebert om spel igen

Medlem
Roger Ebert om spel igen

Det har gått några turer nu, sen Roger Ebert (amerikansk filmkritiker) uttalade sig första gången om att spel inte var konst. Sen dess har många ojat sig över det så klart, inte minst skräckförfattaren Clive Barker, som även står bakom ett par spel. Nu har Roger Ebert kommit med svar på tal på Clive Barkers uttalande. På det stora hela är det vettiga kommentarer, och Ebert säger att givetvis kan allting vara konst, dock inte "fin" konst (high art). Faktum är att långt ifrån alla filmer fin konst, men de kan vara bra filmer utan att vara konst, säger Ebert. Spel ligger närmare sport i så fall tycker han. Faktum är dock att i Sverige faller både konst och sport under kulturministerns ansvar...

Vad är då "fin" konst, och hur skiljer sig det från övrig konst? Har det att göra med hur tillgängligt det är för allmänheten? Är det konstnärens avsikt som avgör? Finns det någon form av kvalitetsmått som avgör? (Personligen tycker jag att svenska spel håller en mycket högre produktionsnivå än svenska filmer, men inte får vi kulturbidrag för det.) Det verkar inte finnas något rakt svar på det.

En annan fråga då är om spel vill vara "fin" konst? Är det något som vi eftertraktar? Varför då? Är det över huvud taget möjligt att bli "fin" konst med tanke på spelens grundläggande natur att skaparen/na inte har full kontroll över utfallet?

Spel står så bra på egna ben, och jag tror vi klarar oss alldeles utmärkt med att gå en egen väg, vi behöver inte kategoriseras.

[ia=555 "Fin" konst?]

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Roger Ebert om spel igen

Det finns något störande med att kultursnobbar klappar en på huvudet och ska tala om för andra vad som är och inte är konst...eller "fin" konst som de nu verkar kalla det. Om JAG nu skulle tycka att spel är "fin" konst...har jag fel då?

Skägg.
10 Chambers

Äh, som jag skrev tidigare, spelbranschen är för ung för att ha hunnit dela in sig i olika genreöverskridande kategorier. Ge det tio år så finnst det säkert "konstspel", "underhållningsspel" och så vidare.


signatur
Medlem

precis som varje film, teater och opera är beroende av sina aktörer, dansare och regissörer så är varje spel beroende av sin spelare. vad du gör, vart du hittar svårigheter och din egna upplevelse är helt individuellt.
tittar du på någon som spelar så blir det faktiskt mer eller mindre som att titta på en film - du får en mer eller mindre bra story som du inte kan påverka, du är styrd utav personen som spelar; vilket gör varje spelare till en regissör för sin egen film. och om det är konst eller inte beror i så fall på spelaren.

vilket förklarar varför Ebert inte upplever det hela som konst.

Medlem

Hur som helst så är alla som pratar om "fin konst" och vill diversiera begreppet snobbar. Allt ligger i betraktarens ögon.
Undrar vad Roger tycker om Eye of the beholder förresten? ;P


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det roliga är också att Ebert har sågat Barkers filmer också


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv

Om man vill läsa något mycket trevligare föreslår jag den här kärleksförklaringen till spel och spel som konst eller inspiration till konst. Vad en dinosaurie som Ebert har att säga om spel är egentligen inte intressant för mig. Om man tycker att spel är konst så är det det. Punkt.

Citat:

Each pixel becomes a broad cube of oil paint, and the effect is rather like pushing your face up against the cathode ray tube: You notice again how deeply expressive a few tiny pixels can be, how they look simultaneously mythic and medieval, like tapestry come to life.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

NewsWeeks spel blog, LevelUp, har givit sitt svar på tal. Läs mer på min blog här på FZ. spel_bloggen


signatur

"Never give up! Never surrender!"

Inaktiv

För dem som inte va på prisutdelningen av Sga så missade ni ett hjärtevärmande tal av Orvar. Det tangerar denna diskussion lite gran, så jag tänkte jag kunda länka den:

[http://www.youtube.com/watch?v=fjNcFLt932U]

1
Skriv svar