Robot
QPAD XT-R

När de optiska mössen började slå igenom på allvar började också de hårda musmattorna komma in på markanden. Mössens känslighet var relativt låg och alla mattor fungerade inte med alla möss. Det gick också rykten om att plastskärbrädor fungerade lika bra - i vissa fall bättre. Jag provade aldrig men jag är glad att tekniken gått framåt och att vi inte sitter med skärbrädor under dagens möss.


Medlem
FZ testar hård musmatta från Qpad

Frågan är hur länge ytan håller sig innan det blir så kallade smooth spots (pga bruk) som skapar extra mycket friktion och då blir musmattan helt värdelös i princip. utan denna vetskapen kan man inte sätta ett riktigt betyg på mattan. När det handlar om hårda mattor så är det en av de viktigaste sakerna att tänka på, en del har väldigt dålig uthållighet för glid medans andra verkar bli bättre och bättre desto mer man tär på den. Att ha smooth spots är ju nästan som att ha slumpmässig mouse accel.

sen så spelar det här inte så stor roll för såna som inte sitter och nöter muskrävande fps spel flera timmar om dagen, eller har otroligt hög sens och knappt rör på musen. Men det är egentligen denna typen av spelare som har skapat den här stora musmatte-industrin, var det inte för otroligt petiga individer så skulle väl alla sitta med IKEA mattor.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Redaktör

Dra inte för stora växlar på denna jämförelse men... Jag testade en gång en mjuk matta från QPad. Oroade mig över att kanterna skulle ge med sig efter ett tag och att ytan skulle slitas och tappa glidet. Det var tre år sedan; kanterna är intakta, glidet något sämre men fortfarande helt okej. Visserligen har trycket slitits lite, men det kan jag leva med. Min bedömning är att de gör kvalitetsprodukter.


signatur
Medlem

Frågan är hur den funkar med lasermöss? En miss av testaren att inte testa det.


signatur

| i7 i3770 3.5GHz | Corsair 8GB CL7 | Asus P8P77-V Pro | GTX 670 2GB | Corsair Vertex 4 SSD | Samsung 275T+ 27" 5ms | G19 | G3 | PC-360 |

Medlem

Jag kör fortfarande efter 3år med min matta från Clas Ohlsson med inbyggt handledsstöd och den rockar fortfarande. 99bagis det är som hittat det hehe.


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem

Jag kör med en siba musmatta för 15kr, funkar perfekt

Medlem

Min 4d steelpad är lika skön som när jag köpte den i vintras.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Så fort det kommer en nyhet med en ny musmatta kommer det 500pers som säger "Jag har en musmatta för 99,- funkar as bra" Visst fine, skit bra att det funkar för er. Men vi vill inte veta det. Vissa har andra krav på sina grejer och vi skiter fullstädnigt i om ni har en musmatta från clas ohlsson.


signatur

En styck signatur.

JB
Medlem
Skrivet av Burglar:

Jag kör fortfarande efter 3år med min matta från Clas Ohlsson med inbyggt handledsstöd och den rockar fortfarande. 99bagis det är som hittat det hehe.

MM, man tycker cykla går fort tills man sitter i en bil...

Medlem
Skrivet av JBRAA:
Skrivet av Burglar:

Jag kör fortfarande efter 3år med min matta från Clas Ohlsson med inbyggt handledsstöd och den rockar fortfarande. 99bagis det är som hittat det hehe.

MM, man tycker cykla går fort tills man sitter i en bil...

haha... BRA twist där

Nä, men fakta är ju att detta verkar vara en bra konkurrent till steelpad, func, everglide osv.
Kul att det dyker upp nya märken på "hård-marknaden" som fortfarande håller samma pris men med lite extra glöd i förpackningen.

Jag kör på en FunC surface nu, vilket är kanon, men jag har tidigare lirat på en Razor Pad.... den rackarn räckte i över 3 år!.
FunC:en har börjat slitas en del nu, efter ett år, så jag kan ju bara hoppas på att Q-Paden är lika hållbar som Razorpaden var, då är det lätt ett köp från mig.

p.s. bra recention Fragglarna!

Medlem

Fragglarna? den var ny för mig

Krukan6, bra poäng. Det har dessvärre inte med någon miss att göra, utan dessvärre avsaknad av möjlighet eftersom jag inte har någon laserråtta.

Och för övrigt har orkaupptaget och JBRAA också en poäng


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem
Skrivet av Xtrmntr:

Dra inte för stora växlar på denna jämförelse men... Jag testade en gång en mjuk matta från QPad. Oroade mig över att kanterna skulle ge med sig efter ett tag och att ytan skulle slitas och tappa glidet. Det var tre år sedan; kanterna är intakta, glidet något sämre men fortfarande helt okej. Visserligen har trycket slitits lite, men det kan jag leva med. Min bedömning är att de gör kvalitetsprodukter.

Mjuka mattor har bra mycket mer utthållighet. Plastmattor är byggda så att dom har små gupp över hela, då blir det mindre yta att ge friktion. när man tär ner dom små så blir det alltså mer yta som ger friktion efter som att det blir helt platt, och då relativt värdelöst som musmatta. För mig så blev det så på func mattor efter 1-2 månaders spel och i quake så halverade det min träffsäkerhet, så blev tvungen att köpa ny, tills jag skaffade en steelpad S&S tror jag den hette, den håller fortfarande efter ett halvår.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Medlem

Func Surface lika nöjd som vanligt med den


signatur

Nämen!

Medlem

Kör med matta från Biltema....med min MX510 så har den glidit av mattan flera ggr (hade annat data bord då som tyvärr lutade nedåt) vi pratar inte slalombacke. Men den är det bästa å billigaste köpet jag gjort i musamatteväg än så länge.Denna matta har snyggt utförande men som vissa har skrivit...synd att den inte är testad med fler "möss".:P

Medlem

Tror den korekta termen för plural av dator mus är musar. Inte helt säker dock. Enklast att säga gnagare helt enkelt. Sitter på min urgammla func surface 1030. Bästa köpet jag någonsin gjort till min dator. Glider hur bra som helst, man måste bara ta o diska av den ibland då det fastnar en del skit på den typ hudrester och annat.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Skulle ni inte kunna lägga till priset i faktaspalten på högerkanten i alla tester. Inte för att ni skriver överdrivet långa recensioner (så att det blir jobbigt att leta upp det) men ibland är man bara ute efter snabba fakta.

Medlem

håller med ang mattorna, att vad det är kvittar typ..
tycker min Qpad för 435543453kr är lika "bra" som när jag körde på en bit fejk-skin, eller för den delen rakt på bordet utan matta.
dyrare= INTE bättre, men bra för den typsike CS spelaren för att då kunna känna sig som heton


signatur

R.I.P The_maxx

PaZ
Medlem
Skrivet av Wardancer:

Tror den korekta termen för plural av dator mus är musar. Inte helt säker dock. Enklast att säga gnagare helt enkelt. Sitter på min urgammla func surface 1030. Bästa köpet jag någonsin gjort till min dator. Glider hur bra som helst, man måste bara ta o diska av den ibland då det fastnar en del skit på den typ hudrester och annat.

Datormöss heter rimligen så för att någon tyckte de var lika gnagare, inte kvinnliga kön. Alltså ligger det närmast till hands att använda plural för det förstnämnda, eller hur?

MFC
Medlem

sedan optiken kom in i mitt vardagsrum har jag inte använt musmatta.. känns överflödigt när tekniken finns för att köra på _nästan_ alla underlag. Musmatta använde man (läs: jag) för att kulan i musen skulle få fäste.. inte för att handen skulle onanera lättare.. om jag får använda det uttrycket.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem
Skrivet av Wardancer:

Tror den korekta termen för plural av dator mus är musar. Inte helt säker dock.

http://www.nada.kth.se/dataterm/fos-lista.html#f7


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Redaktör
Skrivet av peter_lovgren:

Skulle ni inte kunna lägga till priset i faktaspalten på högerkanten i alla tester.

Klokt förslag, vi ska försöka köra den modellen framöver.

Skrivet av Wardancer:

Tror den korekta termen för plural av dator mus är musar.

Har också sett att vissa rekommenderar pluralformen "musar". Är ologiskt och låter förjäkligt, så åtminstone jag skriver "möss".


signatur
Medlem

"Möss" for teh win!


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

mössar ska jag skriva.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

PaZ
Medlem

Så länge ni har datatermgruppen på er sida så finns det ju inget att oroa sig för..

Medlem

En mus flera möss!

Medlem

Mössor?


signatur

Robin,
Frilansare

Inaktiv

Mouse heter det väl ändå!

Medlem

Köpte denna matta för några dagar sedan. Den är riktigt riktigt bra.
Tycker storleken och tjockleken är det som gör den bättre än tidigare mattor jag haft. Hade senast en Everglide i plast.

Glidet med de medföljande "tassarna" till musen är det bästa jag varit med om och precisionen i min MX518 har aldrig varit bättre.

Ni som kör typgmattor från ikea eller soft-mattor från Clasan... visst, det är billigare och mer prisvärt men inte en chans att dom är lika bra! Fast allt kommer ju an på hur och till vad man använder sin matta.

1
Skriv svar