Några användbara spelutvecklingslänkar

Inaktiv
Några användbara spelutvecklingslänkar

Här följer några länkar till sidor som behandlar spelutveckling. Jag kommer antagligen lägga till fler länkar till den här listan; om någon har några förslag, skriv gärna en kommentar!

Allmän spelutveckling:

http://www.gamedev.net
Klassisk spelutvecklingssida med artiklar, tutorials, recensioner och forum

http://www.gamasutra.com
Många artiklar i huvudsak skrivna av folk från spelindustrin

http://www.devbump.com
Nyheter från spelutvecklingsvärlden

http://www.gamedev.se/
Som gamedev.net - men på svenska

Speldesign:

http://www.sirlin.net
David Sirlin, Street Fighter-mästare med ett stort intresse för design och spelbalans. Klart läsvärt.

XNA / DirectX:

http://creators.xna.com
Microsofts Creators Club-hemsida. Innehåller bland annat forum, tutorials och kodexempel

http://www.ziggyware.com
Tutorials för XNA, C#, C++, med mera.

http://www.riemers.net
XNA- och DirectX-tutorials

http://nexe.gamedev.net/directKnowledge/
Samling av DirectX-tutorials och kodexempel

OpenGL:

http://nehe.gamedev.net/
Populär tutorialsida för OpenGL

Ljud:

http://www.openal.org/
Det finns många grejer som är Open och OpenAL är en av dem. Förutom att vara Open är det även ett gratis ljudbibliotek

http://fmod.org/
FMOD är ett mycket kraftfullt ljudbibliotek som även fungerar på många konsoler. Gratis för icke-kommersiella syften.

C++:

http://www.boost.org/
Mycket användbart C++-bibliotek, inte bara för spel.

http://www.libsdl.org
SDL är ett bibliotek som tar hand om grafik, inmatning, ljud, etc. åt dig och som fungerar under en stor mängd operativssystem. Länkar till många användbara tutorials.

http://www.clanlib.org/
Multi-plattforms-SDK för spel. Stöder MacOs, Linux och Windows.

http://www.ogre3d.org/
Open source-3D-grafikmotor

http://irrlicht.sourceforge.net/
Open source-3D-grafikmotor

http://www.ode.org/
Open source-fysikmotor

Python:

http://www.python.org
Tanka - och lär dig om - programmeringsspråket Python

http://www.pygame.org
PyGame är en samling pythonmoduler skrivna för spelutveckling. (Använder SDL)

Utvecklingsverktyg:

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/
Många lever i villfarelsen att det finns utvecklingsmiljöer som kan mäta sig med Visual Studio. Här finns det gratisversioner av programmet för olika språk för att skingra denna vidskepelse.

http://www.codeblocks.org/
Code Blocks - för dig som har Linux och därför inte kan använda Visual Studio.

Texturer, musik, etc.

http://www.creativecommons.org
Creative Commons är en licens som låter dig använda musik, etc. i icke-kommersiella syften. Sidan innehåller länkar till sidor med CC-licensierat material.

http://www.mayang.com/textures/
Gratis texturer

#blogg

Medlem
Några användbara spelutvecklingslänkar

Kul initiativ!

Allmän spelutveckling
www.gamedev.se

C++
www.codeproject.com
http://nehe.gamedev.net (OpenGL)
http://nexe.gamedev.net (DirectX):up:


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Men jag vill ha det på svenska!


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Kul initiativ!

Allmän spelutveckling
www.gamedev.se

C++
www.codeproject.com
http://nehe.gamedev.net (OpenGL)
http://nexe.gamedev.net (DirectX):up:

Länkar inlagda!
(Förutom codeproject, den svider i ögonen )

Medlem
Skrivet av JohnyTex:
Skrivet av SuperTank:

Kul initiativ!

Allmän spelutveckling
www.gamedev.se

C++
www.codeproject.com
http://nehe.gamedev.net (OpenGL)
http://nexe.gamedev.net (DirectX):up:

Länkar inlagda!
(Förutom codeproject, den svider i ögonen )

hehe, fair enough. Den har dock bra att att söka referensmaterial på, för er som kommit lite längre.

(PS. nehe och nexe-länkarna är fel, bort med www DS.)


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Fantastiskt bra, har hållt på en del med DirectX men vill gärna lära mig XNA. Mycket nyttigt.

1
Skriv svar