Spelbranschens mäktigaste utvecklare

Robot
Spelbranschens mäktigaste utvecklare

Vilken utvecklare betyder mest för branschen? Svaret varierar beroende på vem man frågar, men vi ger oss ändå i kast med att lista tio utvceklare med stor betydelse för dagens pc-spel.


Medlem
FZ listar spelbranschens mäktigaste utvecklare

Intressant artilen, hade en hel del goda poänger.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

EA sports är väldigt meningslöst igentligen. Jag tror inte man märker så stor skillnad på fifa 02 och fifa 06.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av blubb:

EA sports är väldigt meningslöst igentligen. Jag tror inte man märker så stor skillnad på fifa 02 och fifa 06.

De insatta ser säkert knapt några likheter!

Sen har dom någon grupp inom EA Sports som heter BIG vad jag vet, som gör en del schyssta spel, bla. SSX vilket är riktigt bra spel, enligt mig.


signatur

8)

Inaktiv

Fotnot: Nejdå, vi har inte glömt 3D Realms. De kommer med på en framtida lista, som vi planerar att skriva ihop så snart Duke Nukem Forever är färdigt.

guld


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Glad att ni tog med Irrational Games och id Software.

Inaktiv

Hm, jag måste vara lite trött i ögonen, dom lyckas inte hitta Epic

Sen kan man ju börja fundera över hur länge Bli$$ard får sitta kvar på tronen. Visst, när det gäller onlinespel är det bara Bli$$ard man fokuserar på, men resten då? Det börjar bli ett tag sen det kom någonting kreativt från dom. När kommer det en ny spelvärld, med nya ideer och revolutionerande gameplay?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Redaktör
Skrivet av SgtKelly:

Hm, jag måste vara lite trött i ögonen, dom lyckas inte hitta Epic

Epic är givetvis en av de stora shooter-utvecklarna. Men i kampen mot id, Dice och Valve fick de stryka på foten denna gång. Kanske är tvärfel, lär visa sig när UT2007 dyker upp. När det nu blir.


signatur
Medlem

Jag skulle vilja ha fått in Bethesda Softworks. Efter succén med Oblivion så har säkert ett par stolpar höjts.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Var ni tvungen o dela upp EA ?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv
Skrivet av Xtrmntr:
Skrivet av SgtKelly:

Hm, jag måste vara lite trött i ögonen, dom lyckas inte hitta Epic

Epic är givetvis en av de stora shooter-utvecklarna. Men i kampen mot id, Dice och Valve fick de stryka på foten denna gång. Kanske är tvärfel, lär visa sig när UT2007 dyker upp. När det nu blir.

ptja irrational games är väl än tveksammare isåfall imo

Medlem

"Fotnot: Nejdå, vi har inte glömt 3D Realms. De kommer med på en framtida lista, som vi planerar att skriva ihop så snart Duke Nukem Forever är färdigt."

Hahaha den kommentaren var kung!

OT:
Var det bara jag som tyckte att Ubisoft skulle vara med?
Jag kanske bara är lite förvirrad.

Medlem

oj det blir en lång väntan på nästa lista

ubisoft skulle vart med tycker jag.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Blir lite förvirrande när ni blandar rena utvecklare, och storföretag.

Dice ägs ju av EA Games t.ex.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Redaktör

Fisk: som nämndes i artikeln står Dice (i nuläget) som utvecklare för Battlefield 2142. Detsamma gäller EA-ägda Maxis, EA Games och EA Sports. Känns som att dessa fyra namn är tillräckligt välkända för att inte baka ihop hela högen under namnet Electronic Arts.


signatur
Medlem

Svårt att särskilja 10 utvecklare förstås, men om man pratar "mäktigaste" undrar jag om Irrational och Dice verkligen får plats. Ubi Soft Montreal känns ju i samma klass som EA Games och Bioware, Epic, Lionhead, Bethesda och Monolith skulle lika gärna kunna vara där uppe och tampas. Men det får ju bara plats 10 som sagt, så det är ju knepigt

Pratar man "bäst" utvekclar istället, i termerna om vilka som gör konsekvent bäst spel, skulle jag listat:

Bioware
Creative Assembly
Monolith
Relic
Blizzard
Irrational
Dice
Firaxis
Illusion Softworks
Bethesda


signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

Ursäkta mitt whinande, men denna fruktansvärt partiska lista var ganska löjlig. Den känns ungefär på samma nivå som när pelle, tio år, listar "dom bästa dataspelen!".

Vad sätter igentligen kriterierna för att få en plats som en "mäktig utvecklare" i denna lista?

Medlem

ang blizzard så har de väl sällan gjort nåt orginellt men allt de har gjort har varit väldigt bra och har genomsyrats av kvalitet. Säga vad man vill om WoW men ett bra MMORPG är det. Inte nu för att jag tycker att MMORPG är så jätteskoj men ändå.

Redaktör

Slartibartfast: på vilket sätt är listan partisk? Och mot vem?

Kriterierna står i början av artikeln.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Poncho:

Pratar man "bäst" utvekclar istället, i termerna om vilka som gör konsekvent bäst spel, skulle jag listat:
*lista*

Jag gillar listan men den kan bli bättre:

Bioware
Creative Assembly
Monolith
Relic
Black Isle (Förr)
Interplay/Troika
Dice
Firaxis
Remedy
Westwood (Förr)


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Skrivet av Xtrmntr:

Och mot vem?

Mot de spel som du personligen anser vara bra?

Förlåt, jag kanske whinade lite för mycket, jag missade att det stod "PC-spel".

Tycker dock att Epic platsar på listan då de har ett fruktansvärt stort inflytande på hela spelbranschen.

Och hur uppfyller EA kriterierna när Maxis och Dice är urplockade? De äger visserligen Criterion, men på de punkter som den gamla Renderware-tillverkaren är starka så är Epic mer inflytelserika.

QRT
Medlem
Inaktiv

Intressant ämne men dock förbannat svårt att skapa en sådan här lista. Man har som författare för mycket eget tyckande, däremot som ett debattinlägg tycker jag det var en bra lista.. Däremot att ha minsta anspråk på att kalla det en mer officiell lista är kanske inte så lyckat.

Min största kritik mot listan är bristen på de tre konsolägarna, de har en unik och exklusiv makt på spelbranschen som inte går att förneka.

Vill man då säga att listan är exklusivt för utvecklande bolag så, well, Nintendo borde vara med vilket fall.

Jag vill inte låta negativ, men det är så oehört lätt att glömma nåt väsentligt, typ Nintendo eller som nämnts, Epic.

Att påstå att Irrational har mer makt/beundran än nintendo måste väl vara lite tjänstefel..? eller?

Trots allt, bästa hälsnigar och keep up the good work etc.
/ Marcus

Inaktiv
Skrivet av Knock Knock:

Intressant ämne men dock förbannat svårt att skapa en sådan här lista. Man har som författare för mycket eget tyckande, däremot som ett debattinlägg tycker jag det var en bra lista.. Däremot att ha minsta anspråk på att kalla det en mer officiell lista är kanske inte så lyckat.

Min största kritik mot listan är bristen på de tre konsolägarna, de har en unik och exklusiv makt på spelbranschen som inte går att förneka.

Vill man då säga att listan är exklusivt för utvecklande bolag så, well, Nintendo borde vara med vilket fall.

Jag vill inte låta negativ, men det är så oehört lätt att glömma nåt väsentligt, typ Nintendo eller som nämnts, Epic.

Att påstå att Irrational har mer makt/beundran än nintendo måste väl vara lite tjänstefel..? eller?

Trots allt, bästa hälsnigar och keep up the good work etc.
/ Marcus

Dom listade ju pc-spel bara. Om man gjort en lista över både PC och Konsoll så hade säkert MS, Nintendo och Sony kvalat in

Inaktiv

Shit, sorry, missade det. Ber om ursäkt.

Dock vill jag i så fall kritisera valet av Irrational och Dice.
Här är några förslag på utvecklare som kanske har mer makt/beundran än dom

Ensemble studios (Age of Empires + magisk gubbe = Bruce Shelly)
Ubi Soft In-house (Beyound Good and Evil, + magisk gubbe Michel Ancel)
Relic (Homeworld, Dawn of War + magisk gubbe Alex Garden)
Sony Online entertainment (Star Wars Galaxies + magisk gubbe Raph Koster)
Lionhead ( ja dom ägs av Microsoft men Dice ägs av EA + Magisk gubbe Peter Molyneux)

Magisk gubbe ger alltid 1+ minst.
/ marcus

Redigerat: stavning

Inaktiv

Att inte ha med Epic i den listan är ju rena skämtet ...mitt gamla inlogg fanns tydligen inte kvar sen förr och har inte orkat skrivit nått på senaste tiden men blev tvungen att skapa nytt konto då ni gick över gränsen för vad som är rimligt ....

Seriöst ...ta med svenska DICE och inte Epic ... den klassiska kampen mellan Id och Epic då det gäller FPS och sälja motorer åt andra utvecklare ... förr var det väll Id som hade tronen men vafan kolla hur det ser ut med Unreal 3 motorn ...hur mycket har den inte sålts redan ...

Enligt mig så har Epic gått om Id på senare år och att göra en lista över de "mäktigaste" PC spel utvecklarna och skriva att ni har kriterier som tex "...motorer som licensieras av andra utvecklare..."

Unreal Engine 3 och de tidigare motorerna ...hmm.. visst de har väll sålts några iallafall (ironi..ironi...IRONI) ...

...."gärna också att man lyssnar på spelarnas önskemål och ger långtgående support..."

Epic´s support för deras motor och deras fans kan väll nästan inte toppas av någon annan ...kolla deras Make Something Unreal tävling bla ...

missade jag att 1a april kom senare i år eller nått ... !?

looooooooooooool (vort tog turtle smile gubben vägen

Skrivet av LongFo:

Enligt mig så har Epic gått om Id på senare år...

Epic har ju iallafall väldigt duktiga grafiker att marknadsföra sin spelmotor med

Medlem

För dom som vart med ett tag så står Blizzard oerhört högt upp på våra skalor, inte bara genom WoW. Kanske inte alls pga WoW. De flesta andra utvecklarna ni listade har ju väldigt många år av stora framgångar bakom sig.

Jag saknade också Bethesda.

Medlem

Alltså bra lista, bara en sak. Skulle vilja att ni tryckte in UbiSoft. Dom kräver ju ett hedersomnämnande med fantastiska titlar som Beyond good and Evil, Splinter Cell serien. Brothers in arms. Heroes. Ghost Recon och Far Cry. Dock är dom väl inte så mycket "utvecklare" mest utgivare men är inte EA det med?

Jag tycker bara att ubisoft håller hög standard och släpper helt okej produkter över lag.

Annars en toppenlista


signatur

Nämen!

Medlem

Listan kändes ju en aning skev, men vi har ju alla våra egna personliga åsikter om hur saker och ting är, så vi ska nog inte ta den här artikeln som fakta, utan mer en som en slags offentlig officiell(?) personlig åsiktsammanställning från artikelförfattaren.

Själv skulle jag nog plocka bort Irrational Games till förmån för Epic. Eller kanske till och med ta bort Dice och lägga in SOE istället.

12
Skriv svar