Spelbranschens mäktigaste utvecklare

Inaktiv

Listan reflekterar på ett ungefär vad jag själv tycker, dock skulle jag som många andra vilja se Epic på listan om jag får ge lite kreativ kritik. Unreal må vara det enda av vikt dom gett oss men för de som minns var det den enda titeln som ens kom i närheten av att kriga med quake. Och som det ser ut idag lever nog UT i högre grad än Quake.

Från mig personligen får Blizzard den största skopan respekt. Jag kan inte minnas ett enda dåligt spel de skyfflat ut faktiskt och det, mina damer och herrar, var min åsikt även INNAN den både hyllade och hatade titeln WoW såg dagens ljus.
Dessutom vill jag lägga ett försvarande ord då många tycks anse att Blizzard aldrig kommer med något originellt. Har ni glömt titlar som Dungeon Keeper och Diablo (fanns hack 'n slash innan Blizzard släppte den legendariska titeln?).

Inaktiv

Ah blir rätt irriterad när man försöker lista de "mäktigaste" utvecklarna (mäktig i VILKEN bemärkelse?) och inte äns har med de spelföretagen som verkligen spelar någon roll.

Nintendo
Konami
Treasure
Square Enix
Cave
etc..

Många av de företag på listan är stora för de har släppt både pc och konsolspel.. Så att säga att det bara är en "pcspel lista" går ej (eftersom samtliga på min lista utom Nintendo har släppts grejjer på PC).

Medlem

iramirion, FZ's lista behandlar bara PC-utvecklare.

Medlem

Jo jag måste erkänna att det inte slog mig att det var endast PC-inriktat förrens folk började nämna det här, det är kanske inte så tydligt i själva artikeln. Borde kanske till och med nämnas i titeln på artikeln. T.ex. "FZ listar branschens mäktigast PC-utvecklare."

Edit: Men, nu tog du ju bort ditt inlägg under tiden som jag skrev

Inaktiv

Anser att ID inte är så jäkla grymma som de varit. De lever på historia. Samtliga spel har varit mnjäh på sista tiden.

Epic borde vara med. De är way up there. Gears of war. mates!

ut2007. två spel som vardera ses fram emot som fan på respektive plattform och som kommer sälja mååååånga exemplar.

Dice anser jag inte heller bör vara på topp 10. Visst topp 10 sverige men inte topp 10 världen

När dice släpper ett nytt spel som inte heter bf och bara har annan grafik , Då kanske vi kan börja snacka men tills dess anser jag att vi håller dem borta.


signatur

Jag är Dice. Jag har bara ett ofrivilligt konto sen en förvirrad FZ-registrering.

Alltså, no offence men det där var verkligen ingen höjdarlista när det gäller makt. Irrational? Hur mycket makt har de över branschens utveckling egentligen? Och Dice, visst har de förändrat multiplayerspelen för evigt med Battlefield, men ifall de försöker sig på ett nytt spel, kommer alla att följa dem? Jag tror inte det.

Maxis? De förändrar inte själva resten av spelbranschen, utan försöker sig på nytt - och The Sims var ett genidrag. Men mäktiga, det är de knappast. Rockstar och Firaxis var bättre val, men väger även de på gränsen. Försäljningssucceer ska inte förväxlas med makt.

Och för dessa lämnade ni ute Ubisoft och Epic? Ubisoft må inte vara lika stora som EA, men har en bra del av marknaden i sina händer. Och när Epic talar och visar upp sina nya grafikmotorer, då lyssnar andra utvecklare och spelare på riktigt eftersom de likt id pressar gränserna.

Valve, id och EA är ju annars givna. Likaså Blizzard, men var är Microsoft? De är ju inte bara konsoler, utan styr mycket med Windows, DirectX och icke att förglömma Microsoft Game Studios...

Medlem

Håller med många andra, vad göra Dice och Irrational på listan? Visst är det mycket egen smak, men att lämna ute Epic känns bara som en dunder miss eller bara BS. ID licenserade ut mycket förr (q3 motorn var ju vida använda) men hur många licenserar D3 motorn? Inte många, medans UE3 motorn går åt som smör i solsken. Visst inget spel med motorn är ute ännu, men det spelar ingen roll, andra utvecklare vänder sig till Epic och inte id för att få licensera en rejäl motor nuförtiden.

Dice.. de kan möjligtvis ha influerat andra utvecklare med sin BF serie, men hur många sånna titlar ser vi komma ut? Är väl typ Quake Wars och WarRock(tror det heter så), annars ser det tomt ut. Inte så mycket inflytande med andra ord och att de ständigt misslyckas med att fixa sina spel kan ju inte införgjuta respekt och/eller inflytande i resten av branchen heller för den delen.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Inaktiv

Titeln är missvissande såvidare ni inte tycker någon utvecklare i asien har något att säga till om. PC-spelutvecklar är enligt mig mer passande.

Sony, Nintendo och Microsoft styr och ställer när det gäller tv-spel som utgör en stor del av spelbranschen. Dessutom så har AMD(ATI), nVidia och Microsoft ganska mycket makt när det gäller spelande på windows-plattformen i och med Direct X, Windows och specifikationerna på deras grafikkort.

Tillhör inte tv-spel spelbranschen? Påverkar inte hårdvaran och mjukvaran spelen?

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:

Dessutom vill jag lägga ett försvarande ord då många tycks anse att Blizzard aldrig kommer med något originellt. Har ni glömt titlar som Dungeon Keeper och Diablo (fanns hack 'n slash innan Blizzard släppte den legendariska titeln?).

Jag kanske missförstod dig men det låter lite som att du påstår att Blizzard gjort Dungeon Keeper?

Dungeon Keeper gjordes väl ändå av Bullfrog?

/marcus

Medlem

varför var inte Ubisoft med på listan?
Enligt mig är dom bäst!

Medlem

ja allvarligt, ni kan inte lista Irrational som är en liten fisutvecklare (nej jag är inte alls bitter för dom förstörde Tribes:Vengeance) :evil:och inte lista den nya kolossen Pandemic/Bioware

Skrivet av _jozo_:

varför var inte Ubisoft med på listan?
Enligt mig är dom bäst!

Det står "Mäktigast" inte "Bäst".


signatur

---
Boo!

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Har ni glömt titlar som Dungeon Keeper och Diablo (fanns hack 'n slash innan Blizzard släppte den legendariska titeln?).

dungeon keeper släpptes av bullfrog. från den gammla goda tiden när allt Peter Molneux (stavning) tog i var av guld.


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

ok, såg inte det!

Medlem
Skrivet av snyft:

Fotnot: Nejdå, vi har inte glömt 3D Realms. De kommer med på en framtida lista, som vi planerar att skriva ihop så snart Duke Nukem Forever är färdigt.

guld

Humor på hög nivå! :up::P

Medlem
Skrivet av Poncho:

Svårt att särskilja 10 utvecklare förstås, men om man pratar "mäktigaste" undrar jag om Irrational och Dice verkligen får plats. Ubi Soft Montreal känns ju i samma klass som EA Games och Bioware, Epic, Lionhead, Bethesda och Monolith skulle lika gärna kunna vara där uppe och tampas. Men det får ju bara plats 10 som sagt, så det är ju knepigt

Pratar man "bäst" utvekclar istället, i termerna om vilka som gör konsekvent bäst spel, skulle jag listat:

Bioware
Creative Assembly
Monolith
Relic
Blizzard
Irrational
Dice
Firaxis
Illusion Softworks
Bethesda

Kan bara hålla med föregående skrivare.
Känns som om man missat den största RPG-utvecklaren av kvalitet.

Bioware/Obsidian Entertainment.

Inaktiv

epic, microsoft och Ubisoft känns väldigt givna framför allt maxis, DICE och irrational

Inaktiv
Skrivet av BearClaw:
Skrivet av RoGGe:

Har ni glömt titlar som Dungeon Keeper och Diablo (fanns hack 'n slash innan Blizzard släppte den legendariska titeln?).

dungeon keeper släpptes av bullfrog. från den gammla goda tiden när allt Peter Molneux (stavning) tog i var av guld.

Det har ni rätt i, vet inte varför jag fick för mig att Dungeon Keeper var en Blizzard skapelse. Ber om ursäkt

Inaktiv

Enda jag saknade där var Ubisoft, hade de stått där så hade den varit perfekt.

Inaktiv

Saknade SimBin på den listan...jaja

Medlem

Alltså, vad tänker folk med egentligen. Vissa vill ha med utvecklare som gjoer typ en dundersucce. Eller utvecklare som man aldrig knappt hört talas om. Tanken med listan var väl ändå det som hört / synts mest och som har haft mest att säga till om säg 10-15 år bakåt i tiden. Där fyller ju listan sitt syfta ganska bra. Tycker dock som många andra att Epic borde ju faktiskt varit med. Som en föregående skribent skrev innan. Epic och ID har ju fightats om tronen från Quake och Unreal´s dagar Unreal var ju "unreal" snyggt när det kom. Dice skulle ju knappast vara med på listan för sina sunkiga BF spel utan snarare deras mäktiga pinnball spel som utvecklare än idag försöker efterskapa. jaja...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

Mysko lista.


signatur

War never changes.

Medlem
Citat:

Först och främst måste produkterna förstås sälja hyggligt (konkurs är, som Troika visat, inget styrketecken...). Det ställer krav på kompetent marknadsföring, gärna också att man lyssnar på spelarnas önskemål och ger långtgående support. Ett annat maktkriterium är man skapar spel, teknik eller idéer som får genomslag på bred front, exempelvis motorer som licensieras av andra utvecklare eller spelsätt som kopieras. Nedan följer en genomgång av tio pc-spelutvecklare som i dag lever upp till dessa krav.

Mig veterligen så är det inte utvecklarna som marknadsför eller supportar spelen i vanliga fall. Och om men då undantar dessa krav så undrar jag verkligen hur EA, irrational games kan putta ut BioWare och Epic.
Dessa företag har ju verkligen gått i bräschen inom sina respektive områden...

Artikeln gav tyvärr inte så mycket, mer artiklar som informerar istället för att ge en göra objektiv lista över utvecklare; till exempel 10 spel du inte har spelat eller 10 bra gratisspel (eller vad dom nu hette)...


signatur
Redaktör

Bra feedback, Fegis och många andra, alltid kul med konstruktiv debatt och kritik (även om jag inte nödvändigtvis håller med om allt). Tar åt mig valda delar till nästa gång. Vem vet, vi kanske listar "Tio skäl till att Daikatana är tidernas bästa spel"?


signatur
Inaktiv
Skrivet av Xtrmntr:

Bra feedback, Fegis och många andra, alltid kul med konstruktiv debatt och kritik (även om jag inte nödvändigtvis håller med om allt). Tar åt mig valda delar till nästa gång. Vem vet, vi kanske listar "Tio skäl till att Daikatana är tidernas bästa spel"?

JAAA! Den listan vill jag se!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av Xtrmntr:

Tar åt mig valda delar till nästa gång...

När jag läser det och ser din avatar hör jag bara "you're out of your element, donnie!".


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Redaktör

Shut the fuck up, CastorFiber! I didn't crawl in the mud in 'Nam to....!


signatur
12
Skriv svar