Lär dig om hårdvaran i grafikkort

Robot
Lär dig om hårdvaran i grafikkort
Medlem
Lär dig om hårdvaran i grafikkort

[skryt]Jag kan redan massor om hårdvara, jag är ju hårdvarunörd och kan NÄSTAN alla beteckningar [/skryt]


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Tyckte det var intressant att se att skillnaden mellan agpx8 och SLI knappt var märkbar...

Medlem

Mellan AGPx8 och SLI (bortser från att det är två helt olika saker ) är nog prestandan rätt så märkbar. Men mellan AGPx8 och PCI-e är det desto mindre skillnad.

Inaktiv

Skildnaden mellan PCI-E & AGP är vädligt stor, saken är dock att
dagens grafikkort inte använder mer än bandbredden som kan jämnföras med AGP x8.
Framtida PCI-E Kort kommer skyffla betydligt mycket mer pixel
än vad framtida AGP (Om det kommer fler) kommer att kunna göra.
Enda rättvisa jämnförelsen man kan göra är att visa statsen för
troughput.
AGP x8 = 2133 MB/s
PCI-Ex16=4GB/s

Att sedan jämnföra SLI med Singel PCI-E är inte heller rättvist då
dom flesta av dagens moderkort delar på x16 kanaler dvs 8x vardera.

Detta är långt ifrån ett vetenskapligt test. Nu blev jag besviken på Tom´s trodde dom hadde bättre skribenter än så.

Mycket dåligt sätt att jämnföra på om du frågar mig.

Inaktiv

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20060807/grafikguide_de...

Om du kollar där förklaras det faktiskt att PCI Express är att föredra. Det enda vi bevisar i sista delen är ju att för dagens grafikkort spelar det mindre skillnad.

"... för att nå en bandbredd så hög som 4 GB/s. Detta är dubbelt så mycket som AGP 8x. PCI Express erbjuder denna bandbredd både upp och ner."

Visst - det är bra att allt hålls vetenskapligt, men man måste ju också testa rent praktiskt. Därför görs jämförelsen mellan SLI och enkelkonfiguration - då det faktiskt är många användare/läsare som undrar just över hur mycket man kan tjäna på SLI/Crossfire...

/Tom från svenska THG

1
Skriv svar