Whispers in Akarra - Del 1 av 5: Introduktion

Medlem
Whispers in Akarra - Del 1 av 5: Introduktion

En sak som har haft väldigt stor betydelse för mitt intresse att göra dataspel är stora fantasivärldar och rollspel. Redan från början hade jag målsättningen att programmera rollspel, då som textbaserade äventyr med QBASIC, och det har följt med mig sen dess.

När jag gick i gymnasiet började jag och några kompisar jobba på ett projekt som vi kallade "Explorers of Chejana", men vi bytte namn när vi fick höra att Microsoft hade gjort ett program som de kallade för "Explorer". Ja, så länge sedan är det. Man skulle kunna säga att vi var dåtidens noobs som ville göra ett MMORPG "with lots of classes and items!", men Ultima Online var inte uppfunnet ännu och vi hade inga tankar på multi-player.

När jag pluggade i Helsingborg så gjorde jag och en kompis ett rollspel som tyvärr inte kom längre än att vi gjorde tabeller över vilka vapen som skulle finnas. Vi ändrade sedan planerna lite och tänkte göra en MUD istället. Det kom inte så långt heller. I eftertanke så är våra diskussioner skrattretande, vi funderade över "oj, hur ska vi hantera att spelare når max level?" och sånt.

Rollspelsdrömmen är knappast död, just nu jobbar vi på Dawn of Daria, men jag har även hunnit med ett annat spel som gick under namnet Whispers in Akarra, eller WiA. Jag tänkte skriva några blogginlägg om hur det har gått till att jobba på det spelet, men till att börja med beskriver jag grundkonceptet:

- WiA är ett online-rpg för ca 200 anslutna spelare
- WiA är i 2D
- WiA är nerlagt, men det finns "shards" kvar som drivs av gamla spelare

Länkar:
- Akarra.net Den gamla sajten för spelet. Sköts just nu av The Big Bad Wolf (tbbw) och ska fungera som en samlingsplats för alla shards.
- Akarrian Encyclopedia En fansite skapad av Talonz med bilder och information om spelet.

Det jag tänkter skriva om är 1) hur projektet startades och hur lång tid det tog, 2) hur det var att driva projektet, 3) varför jag la ner det och hur det gick till, samt 4) vad som är kvar av WiA och hur det är kopplat till Dawn of Daria.

Nu är det dock dags för Potter! Hej!

#blogg

Medlem
Whispers in Akarra - Del 1 av 5: Introduktion

oj oj oj, vilken nostalgitripp. Körde Whispers in Akarra för 4 år sedan efter ett tips från min dåvarande lärare. Enligt honom själv kände han utvecklaren men hurvida det stämmer eller ej vet jag inte. Här har vi en bild på honom iallafall http://markovic.istheshit.net/

Är det någon bekant kanske?


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Oooh! Ansgarr Hans telefonnummer funkar inte längre, har du något sätt att kontakta honom? Han är fett rolig

Medlem

Ansgarr hette han ja.
Har dessvärre ingen kontakt med honom längre då gymnasietiden är slut sedan en tid tillbaka.

Men han finns däremot att hitta här: http://www.johnbauer.nu/JB_Publ/JB_Publv4.nsf/(sidor)/jbortjo...

Daniel Markovic
It/Ma
036-290 14 22
E-post: daniel.markovic@johnbauer.nu


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Haha, han som sa att han "bara skulle vara där något år och sedan flytta". Fast i trygga-jobb-fällan

1
Skriv svar