40 000 svenskar beroende av spel

Robot
40 000 svenskar beroende av spel
Inaktiv
40 000 svenskar beroende av spel

– När föräldrar försöker gå in och begränsa spelandet möts de av en väldig aggressivitet.

ja..vilken unge som helst blir galen när man tar bort något den tycker är roligt...
gäller inte bara spel...

Vad är ett missbruk?
– När pojkarna inte går till skolan. De vänder på dygnet, sköter inte sin hygien och rummet ser ut som en knarkarkvart.

hmmm...kassa föräldrar som inte skickar ungarna till skolan..
har dom inte lärt ungarna något vett?
själv var jag livrädd å missa skolan...för att mina föräldrar skulle bli förbannade....

fast..jag kan spela 3 timmar på en gång....folk kan se en långfilm på 3 timmar...är dom beroende?...nä.....
De vänder på dygnet.....stämmer på mej...sköter inte sin hygien....jag kunde sköta den bättre..... och rummet ser ut som en knarkarkvart....lite väl extremt va?..
inga normala föräldrar skulle låta det gå så långt...

Owe Sandberg berättar om 25-åriga klienter som aldrig dejtat tjejer
haha...så är det farligt eller?...eller menar owe att dom inte är ett dugg sociala.....dom kanske har dejtat killar...eller hängt med på lan...så dom har varit sociala på sitt lilla vis...


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem

Ang barnen: Vart är föräldrarna? - Skyller inte allt på föräldrarna men tycker fn att dom måste skärpa sig. Tycker synd om dessa barn som inte fattar bättre o föräldrarna inte gör nåt åt saken.

Medlem
Medlem

Jaha så det ska va en hälsorisk att spela datorspel numera, vad roligt.
De ska väl för i helvete skita i vad jag gör med mitt liv, har ingen jädra skolplikt längre.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Han spelar Liero..

Medlem

Är det sommar och soligt/varmt ute skall man fan inte sitta vid datorn. Ut och bada med er. Jag har fan ångest av att jobba i en datoraffär nu när det är skitfint väder ute. AAAAAERHRHRHG vill ut!

Medlem
Skrivet av MacCoy:

? När föräldrar försöker gå in och begränsa spelandet möts de av en väldig aggressivitet.

ja..vilken unge som helst blir galen när man tar bort något den tycker är roligt...
gäller inte bara spel...

Vad är ett missbruk?
? När pojkarna inte går till skolan. De vänder på dygnet, sköter inte sin hygien och rummet ser ut som en knarkarkvart.

hmmm...kassa föräldrar som inte skickar ungarna till skolan..
har dom inte lärt ungarna något vett?
själv var jag livrädd å missa skolan...för att mina föräldrar skulle bli förbannade....

fast..jag kan spela 3 timmar på en gång....folk kan se en långfilm på 3 timmar...är dom beroende?...nä.....
De vänder på dygnet.....stämmer på mej...sköter inte sin hygien....jag kunde sköta den bättre..... och rummet ser ut som en knarkarkvart....lite väl extremt va?..
inga normala föräldrar skulle låta det gå så långt...

Owe Sandberg berättar om 25-åriga klienter som aldrig dejtat tjejer
haha...så är det farligt eller?...eller menar owe att dom inte är ett dugg sociala.....dom kanske har dejtat killar...eller hängt med på lan...så dom har varit sociala på sitt lilla vis...

Är man 25 och aldrig varit ute med en tjej är man patetisk... eller bög.
Men men... mer till oss andra


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av MacCoy:

? När föräldrar försöker gå in och begränsa spelandet möts de av en väldig aggressivitet.

ja..vilken unge som helst blir galen när man tar bort något den tycker är roligt...
gäller inte bara spel...

Vad är ett missbruk?
? När pojkarna inte går till skolan. De vänder på dygnet, sköter inte sin hygien och rummet ser ut som en knarkarkvart.

hmmm...kassa föräldrar som inte skickar ungarna till skolan..
har dom inte lärt ungarna något vett?
själv var jag livrädd å missa skolan...för att mina föräldrar skulle bli förbannade....

fast..jag kan spela 3 timmar på en gång....folk kan se en långfilm på 3 timmar...är dom beroende?...nä.....
De vänder på dygnet.....stämmer på mej...sköter inte sin hygien....jag kunde sköta den bättre..... och rummet ser ut som en knarkarkvart....lite väl extremt va?..
inga normala föräldrar skulle låta det gå så långt...

Owe Sandberg berättar om 25-åriga klienter som aldrig dejtat tjejer
haha...så är det farligt eller?...eller menar owe att dom inte är ett dugg sociala.....dom kanske har dejtat killar...eller hängt med på lan...så dom har varit sociala på sitt lilla vis...

Det där inlägget sög.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det är själva sittandet som kanske inte är så bra för kroppen, tror det är viktigt att röra sig, sporta.

Medlem

Man kan väl bli beroende av i princip allt, men så länge man har något mer än datorn o göra så är det lungt för min del iaf. Jag styrketränar varannan dag, ska börja plugga snart så jag ser mig själv inte som beroende iaf.

Medlem

så länge man inte bli av med jobb, familj eller förvandlas till en riktigt potatissäck så är man nog på lugna sidan även fast man spela mycket i sina dagar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av KlosterKatten:

Jaha så det ska va en hälsorisk att spela datorspel numera, vad roligt.
De ska väl för i helvete skita i vad jag gör med mitt liv, har ingen jädra skolplikt längre.

Om ditt lättjefyllda liv kostar samhället mer pengar än skäligt så tänker vi fan inte skita i vad du gör med det.

Skrivet av Hellpower:

Det är själva sittandet som kanske inte är så bra för kroppen, tror det är viktigt att röra sig, sporta.

Spela dance-dance revolution?

Medlem

Visst jag är spelberoende men jag går upp senast tolv oavsett när jag lägger mig, äter bra, går till skolan och är med på gympan. Sen ska man tänka på ochså att när man går upp i sjuan blir det mycket spring (börjar nian nu).

Medlem

jag umgås med polare varje dag, äter normalt, bajsar regelbundet,
sköter min hygien, läser en bok då och då, fotbollar/tränar ofta osv osv.
men när jag är hemma har jag en hobby och det är att sitta här.
för många av oss ser det nog ut såhär.

men sen finns det dom föräldrarna som låter barnen bestämma i huset och då blir det lätt fel. tex som den här Robin... han behöver ju faktist hjälp. man kan undra vad det är med spel som göra dessa förvirrade ungdomar så beroende. ja menar när jag tex spelar fotboll skrattar jag och har enormt mycket roligare än när jag sitter vid datorn.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Det ä rolika från person till person. Och inte är man beroende när man gör saker man tycker är kul. -.- Det är väl upp till var och en vad man gör på sin fritid.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Hellpower:

Det är själva sittandet som kanske inte är så bra för kroppen, tror det är viktigt att röra sig, sporta.

Spela dance-dance revolution?

Helt rätt lol!


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Inaktiv

tänkte skriva nått, men måste spela spel istället

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Hellpower:

Det är själva sittandet som kanske inte är så bra för kroppen, tror det är viktigt att röra sig, sporta.

Spela dance-dance revolution?

Ja det är möjligt att man rör sig när man spelar det spelet. Sitter man på en stol för mycket så sunkar kroppen ihop. Kolla på en taxichaffis som har kört några år, SÄLKROPP! visst armarna kan du röra men resten... Ut och rör på er för fan. Har ni gympa i plugget fortfarande???

Medlem
Skrivet av Hellpower:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Hellpower:

Det är själva sittandet som kanske inte är så bra för kroppen, tror det är viktigt att röra sig, sporta.

Spela dance-dance revolution?

Ja det är möjligt att man rör sig när man spelar det spelet. Sitter man på en stol för mycket så sunkar kroppen ihop. Kolla på en taxichaffis som har kört några år, SÄLKROPP! visst armarna kan du röra men resten... Ut och rör på er för fan. Har ni gympa i plugget fortfarande???

Ja jag gillar också datorspel....

Medlem
Citat:

Vad är ett missbruk?
– När pojkarna inte går till skolan. De vänder på dygnet, sköter inte sin hygien och rummet ser ut som en knarkarkvart, säger Sandberg.

Eh, är det bara jag som tycker det låter lite för extremt?... En missbrukare kan ju sitta vid datorn/spela hela dagarna och ändå sköta hygien, sömn etc.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Jag är inte beroende av spel, men om jag inte spelade spel så skulle jag vara beroende av andra värre saker... Så för mig är spel ett perfekt substitut.. Har hållt på med massa tunga dumma saker tidigare i livet, nu när jag sköter mig så behöver jag nåt att lägga tankarna på... så för mig är spel faktiskt ett slags terapi, eller ja åtmistone avkoppling..


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

sj sitter jag ofta inne fast det är soligt ute (för varmt ute), går till jobbet dom tider jag har, kör GI metoden, spelar och ser film en hel del och jag mår fint. Kanske ska börja spela lite innebandy för att känna mig hälsosam. Uppvaktar tjejen då och då, jag har ett bra liv. Tror jag inte är i riskzonen.

*edit* Det är föräldrarnas och personen som är i riskzonen som har ansvaret. Mer än så är det inte tycker jag iaf.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Det är intressant hur alla människor i den här tråden blir oerhört defensiva och känner sig tvungna att förklara hur helt oberoende de egentligen är av spel, istället för att diskutera problemet och själva nyheten.

Jag anser att det här är ett lika stort problem som när barn och ungdomar blir lika fanatiska i vilket annat intresse som helst. Och det är självklart ett problem. Men det är inte spelen, spelindustrin eller politikernas fel. Det handlar om att ha en sund och balanserad syn på intressen, och det är föräldrar och närmaste omgivningen som har som ansvar att lägga grunden till detta under hela uppväxten.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Det är intressant hur alla människor i den här tråden blir oerhört defensiva och känner sig tvungna att förklara hur helt oberoende de egentligen är av spel, istället för att diskutera problemet och själva nyheten.

Men det är det som suger med hela debatten, alla kids som går i skolan och spelar är genast framme och försvarar allt som har med det att göra. Sedan när man kommer upp lite i åldrarna kan man se mer konstruktivt och ser problemen...

Fan jag har ju varit beroende av både Quake, Civ och SimCity...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Det är intressant hur alla människor i den här tråden blir oerhört defensiva och känner sig tvungna att förklara hur helt oberoende de egentligen är av spel

Skulle det skrivas något i stil med "Många som sysslar med brottning har homosexuella tendenser", så skulle de nog också bli upprörda, även fast de själva nödvändigtvis inte går igång på manskroppar. När det målas upp en felaktig, negativt, bild av en subkultur så kommer folk som inte är insatta få en negativ bild av denna syssla och se ner på oss som håller på med den.

Garanterat att vissa föräldrar kommer få panik när de läser detta och skicka ut sin son att hitta på något utomhus istället, kanske en mörk fredagkväll? Denne traskar nog knappast iväg till det lokala missionshuset.

Skrivet av Owe Sandberg:

Owe Sandberg berättar om 25-åriga klienter som aldrig dejtat tjejer.

Ska dessa tomtar berätta hur andra ska leva sina liv? I SvDs lista över "tecken på beroende" kan man läsa en punkt som lyder "Offrar det sociala livet för spelet.". Även här försöker de få folk att leva sitt liv efter en uppsatt mall, deras uppfattning av det normala livet. SvD måste kasta skygglapparna och förstå att folk har olika prioriteringar och olika åsikter om vad de vill ha ut av livet.

Jag känner folk som är 25 och aldrig spelat Ocarina of Time. Patetiskt!

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Det är intressant hur alla människor i den här tråden blir oerhört defensiva och känner sig tvungna att förklara hur helt oberoende de egentligen är av spel, istället för att diskutera problemet och själva nyheten.

Jag anser att det här är ett lika stort problem som när barn och ungdomar blir lika fanatiska i vilket annat intresse som helst. Och det är självklart ett problem. Men det är inte spelen, spelindustrin eller politikernas fel. Det handlar om att ha en sund och balanserad syn på intressen, och det är föräldrar och närmaste omgivningen som har som ansvar att lägga grunden till detta under hela uppväxten.

Alldeles riktigt, tänkte skriva ett liknande inlägg.:up:


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av StrongBad:

Det är intressant hur alla människor i den här tråden blir oerhört defensiva och känner sig tvungna att förklara hur helt oberoende de egentligen är av spel

Skulle det skrivas något i stil med "Många som sysslar med brottning har homosexuella tendenser", så skulle de nog också bli upprörda, även fast de själva nödvändigtvis inte går igång på manskroppar. När det målas upp en felaktig, negativt, bild av en subkultur så kommer folk som inte är insatta få en negativ bild av denna syssla och se ner på oss som håller på med den.

Garanterat att vissa föräldrar kommer få panik när de läser detta och skicka ut sin son att hitta på något utomhus istället, kanske en mörk fredagkväll? Denne traskar nog knappast iväg till det lokala missionshuset.

Skrivet av Owe Sandberg:

Owe Sandberg berättar om 25-åriga klienter som aldrig dejtat tjejer.

Ska dessa tomtar berätta hur andra ska leva sina liv? I SvDs lista över "tecken på beroende" kan man läsa en punkt som lyder "Offrar det sociala livet för spelet.". Även här försöker de få folk att leva sitt liv efter en uppsatt mall, deras uppfattning av det normala livet. SvD måste kasta skygglapparna och förstå att folk har olika prioriteringar och olika åsikter om vad de vill ha ut av livet.

Jag känner folk som är 25 och aldrig spelat Ocarina of Time. Patetiskt!

Det där var riktigt sorgligt...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av asker:

Garanterat att vissa föräldrar kommer få panik när de läser detta och skicka ut sin son att hitta på något utomhus istället, kanske en mörk fredagkväll? Denne traskar nog knappast iväg till det lokala missionshuset.

Nej.

Skrivet av asker:

Ska dessa tomtar berätta hur andra ska leva sina liv? I SvDs lista över "tecken på beroende" kan man läsa en punkt som lyder "Offrar det sociala livet för spelet.". Även här försöker de få folk att leva sitt liv efter en uppsatt mall, deras uppfattning av det normala livet. SvD måste kasta skygglapparna och förstå att folk har olika prioriteringar och olika åsikter om vad de vill ha ut av livet.

Du vet, vi lever i ett samhälle, iaf försöker vissa. Den individuella friheten kan naturligtvis inte gå ut överr alla andras välbefinnande. Det är som drogfågan, det är inte ok att släppa det helt fritt hur som helst liksom. Även om vissa anser det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar