40 000 svenskar beroende av spel

Medlem

Jag har själv varit utbränd efter ett väldigt intensivt chefsjobb med arbetsveckor på inte sällan 70 timmar och mycket representation. När jag väl kraschade (vilket de flesta med dylik arbetsbelastning oftast gör) fann jag mig i ett tomrum. Ingenting var längre roligt inte ens sådant som jag egentligen tyckte om det ända jag orkade med var att spela. I mitt fall blev BfV min räddning och jag vågar nog påstå att jag ett tag var en av Sveriges främsta ej klan anknutna spelare. Efter ca 6 månaders spel "beroende" kunde jag ta tag i mitt liv igen och har nu ett rätt vanligt liv, med vanligt jobb och ett vanligt radhus i en vanlig ort i Sverige. Så visst spelberoende i all ära men det kan också vara så att många av de som sitter fast i ett beroende egentligen flyr från något annat (sin egen verklighet) och orkar man eller kan man inte ta tag i sitt liv, så är det en lätt utväg.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Du vet, vi lever i ett samhälle, iaf försöker vissa. Den individuella friheten kan naturligtvis inte gå ut överr alla andras välbefinnande. Det är som drogfågan, det är inte ok att släppa det helt fritt hur som helst liksom. Även om vissa anser det.

Vad menar du? Att andra tar skada om jag sitter vid datorn?

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av Hipshot:

Du vet, vi lever i ett samhälle, iaf försöker vissa. Den individuella friheten kan naturligtvis inte gå ut överr alla andras välbefinnande. Det är som drogfågan, det är inte ok att släppa det helt fritt hur som helst liksom. Även om vissa anser det.

Vad menar du? Att andra tar skada om jag sitter vid datorn?

dom menar nog att du kostar pengar när du sitter där.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

dom menar nog att du kostar pengar när du sitter där.

Så tramsig tror jag knappast hipshot är. Eller?

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

dom menar nog att du kostar pengar när du sitter där.

Så tramsig tror jag knappast hipshot är. Eller?

I det långa loppet är det faktiskt så tramsigt eller tragiskt, beroende på hur man är lagd.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av asker:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

dom menar nog att du kostar pengar när du sitter där.

Så tramsig tror jag knappast hipshot är. Eller?

I det långa loppet är det faktiskt så tramsigt eller tragiskt, beroende på hur man är lagd.

Jag skrev ett inlägg där jag förklarade de negativa effekter det har för oss med datorintresse att media målar upp en bild av oss som beroende, bara för att vi har det som primära intresse. Du citerar mig och hävdar att vi kostar samhället pengar? Det får iallafall mig att tro att du anser att jag, tillsammans med alla andra som delar mina intressen, också är bidragsparasiter. Är du av den åsikten?

Att ungarna som slutar gå till skolan kommer kosta pengar har jag aldrig förnekat.

Inaktiv

Åh nej, mer skitsnack från omnifobiska krönikörer.

Jag skulle vilja se hur samhället skulle se ut om det inte fanns datorer (och spel till dessa). Droger och alkohol für alle?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Det är skillnad på att vara 30 o snylta på skattepengar, och vara ung och spela tills man börjar jobba. Så länge jag inte snyltar på statens pengar kan ingen utom jag klaga på mitt beroende.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:

Det är skillnad på att vara 30 o snylta på skattepengar, och vara ung och spela tills man börjar jobba. Så länge jag inte snyltar på statens pengar kan ingen utom jag klaga på mitt beroende.

men har inte föräldrarna ett ansvar över sina barn upp tills dom är 18?

är man över 18 mig dock så tycker jag att man får leva sitt liv hur fan man vill bara det inte går ut på skatten jag betalar.

Den här artikeln verkar ju inrikta sig på ungdomar under 18 och då tycker jag att föräldrarna SKA lägga sig i. är ju deras ansvar så att säga :/

Inaktiv

Själv är jag inte beroende av direkt spel utan mer av internet. Har ju massa vänner där, filmer, musik, serier, spel och allt annat.

Vad är ett missbruk?
– När pojkarna inte går till skolan. De vänder på dygnet, sköter inte sin hygien och rummet ser ut som en knarkarkvart, säger Sandberg.

Heh, jag hade litet "uppehåll" på gymnasiet men det blev bättre sen fast jag stannade inte hemma för att spela, var mer att jag inte orkade ta bussen till skolan vilket tog ca en timme. Vända på dygnet har man väl också gjort, går och lägger sig 01:00-05:00 sen upp vid 12:00-14:00. Men det är ju "normalt" bland folk på internet i mina ögon. Hygienen är väl ok. Rummet ser väl ut som skit, lite gamla kläder och saker framme här och där men gamla glas, burkar och matredskap åker ut HÖGST en dag efter användning.

Ja det var väl vad jag hade att säga.


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Åh nej, mer skitsnack från omnifobiska krönikörer.

Jag skulle vilja se hur samhället skulle se ut om det inte fanns datorer (och spel till dessa). Droger och alkohol für alle?

Precis... jag tror staten ska vara glada att såna som jag spelar spel istället för springer på gatorna och gör massa dumheter... vilket jag gjort i ett tidigare liv. Men dem krönikörer som skriver sånt här har aldrig spelat ett spel själv, dem överdriver sina egna rädslor för att få till en bra story!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

jag tycker mej känna igen detta från någonstans
va de inte de man sa när videon kom??
sedan vaför är de baar killar som dom ger sig på är inte tjejerna
och om vi ska snacka om folk som är beroende av spel så har dom kollat på proffsen som spelar 7 till 8 timmar om dagen

nä de finns inte något i denna världen som inte är skadligt

Inaktiv
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av SgtKelly:

Åh nej, mer skitsnack från omnifobiska krönikörer.

Jag skulle vilja se hur samhället skulle se ut om det inte fanns datorer (och spel till dessa). Droger och alkohol für alle?

Precis... jag tror staten ska vara glada att såna som jag spelar spel istället för springer på gatorna och gör massa dumheter... vilket jag gjort i ett tidigare liv. Men dem krönikörer som skriver sånt här har aldrig spelat ett spel själv, dem överdriver sina egna rädslor för att få till en bra story!

Det finns inte endast två alternativ, det är inte svartvitt. Bara för att man inte spelar betyder det inte att man automatiskt tar droger eller dricker alkohol även om det förekommer hos folk som spelar och folk som inte spelar.

Det finns inget som säger att de här personerna som enligt deras föräldrar spelar för mycket skulle bli kriminella, börja med droger eller bete sig våldsamt på gatan om de inte spelade.

Medlem

Here we go again...

Så länge allt funkar i vardagslivet med jobb/studier och dagliga sysslor så finns det inget att klaga på egentligen. Om en snorunge som bor hemma, missköter skolan och bara sitter inne och spelar hela dagarna så får han väl skylla sig själv. Förr eller senare kommer även han till insikt. Även om nu samma snorunge skulle sköta skolan osv men fortfarande spelar bort hela sin fritid så är det väl upp till honom men då ska han fan inte komma och gnälla sen när kroppen säger ifrån. Det är INTE hälsosamt att sitta vid en dator 8 timmar/dagen, den som säger eller tro något annat måste vara alltbra dum i huvudet.

Personligen skiter jag fullständigt i vad folk gör, tycker och tänker men allvarligt talat, ifall all ens lediga tid går ut på att spela etc så skulle jag nog fundera en extra gång på om jag kanske inte borde dra ner lite på det och kanske hitta sig en lite mer aktivare sysselsättning vid sidan om.

Inaktiv

ta bara spelare som heaton m,m tänk hur många timmar har inte dom spelat och suttit framför datorn för att bli så bra som dom är i dag är dom data spels beroende
tyvärr är de nog så att om man vi bli bra på att spela så måste man lägga ner 4/5 timmar om dagen är de något som dom har tänk på att data spel i dag är inte bara för skoj skulle längre
vi har alla en tävling instinct och mycket att de beroende som dom talar om kan nog hittas i cs

Medlem

Varför tar dom inte upp alla 14is tjejer som sitter och chattar på MSN dygnet runt...?


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Jag har fan bara en sak o säga!

Ge fan i våra liv!!

Är det någon här som lider av att spela????
Om jag hade kunnat så hade jag stöppat in mig i hdd o varigt i daton för alltid. tycker det är bättre i fantasi världen:P


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Alltså precis som många saker kan även dataspel bli ett beroende. Spela i hyfsade doser. Sen fattar jag inte alla här som börjar försvara sig å säger att dom har ett helt normalt liv osv osv. Om det är så varför ska ni berätta det för oss?

Håller med om att artikeln var lite kasst skriven men alltså det finns fortfarande en hel del människor som kommer få en jävligt skev världsbild av att sitta framför datorn hela dagarna och faktiskt tappa mycket av det sociala. Det är fan ett beroende och dom människorna bör söka hjälp. Sen får päronen se till att barnet inte spenderar hela sin tid framför datorn.

Medlem

alltså jag styrke tränar nästan varjedag, och sen så kör jag någon form av kondition, d.v.s löpnign eller simmning oftast, eller en lång fin promenad...

Efter det och jobbet så pallar jag fan inte mer, då är jag fysiskt trött, får inte jag sitta vid datorn och göra något som faktiskt aktiverar hjärnan lite? när man ändå ska vila upp kroppen?


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

alltså jag styrke tränar nästan varjedag, och sen så kör jag någon form av kondition, d.v.s löpnign eller simmning oftast, eller en lång fin promenad...

Efter det och jobbet så pallar jag fan inte mer, då är jag fysiskt trött, får inte jag sitta vid datorn och göra något som faktiskt aktiverar hjärnan lite? när man ändå ska vila upp kroppen?

Men dom menar väl knappast dig?

Om ni inte berörs behöver ni inte ta åt er eller hur?

Medlem
Skrivet av Zhane:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,868455,00.... - Va fan är det han sitter och spelar igentligen?

Haha! Han spelar ju Liero

Inaktiv
Skrivet av dosman:
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av SgtKelly:

Åh nej, mer skitsnack från omnifobiska krönikörer.

Jag skulle vilja se hur samhället skulle se ut om det inte fanns datorer (och spel till dessa). Droger och alkohol für alle?

Precis... jag tror staten ska vara glada att såna som jag spelar spel istället för springer på gatorna och gör massa dumheter... vilket jag gjort i ett tidigare liv. Men dem krönikörer som skriver sånt här har aldrig spelat ett spel själv, dem överdriver sina egna rädslor för att få till en bra story!

Det finns inte endast två alternativ, det är inte svartvitt. Bara för att man inte spelar betyder det inte att man automatiskt tar droger eller dricker alkohol även om det förekommer hos folk som spelar och folk som inte spelar.

Det finns inget som säger att de här personerna som enligt deras föräldrar spelar för mycket skulle bli kriminella, börja med droger eller bete sig våldsamt på gatan om de inte spelade.

Gör en statistisk undersökning, fråga folk som aldrig spelat (eller "light-gamers") vad dom gör på fredagkvällarna och fråga folk som spelar mycket vad dom gör vid samma tid.

Svaren kommer att skrämma dej.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Sen handlade ju denna artikel om folk som har ett problem. Ni behöver ju inte ta åt er om ni känner att ni har ett stabilt liv.

Om det verkligen är så att man bara sitter hemma och spelar på sin fritid är det nog dags att inse att inte allt står rätt till. Den sociala biten behövs, speciellt när ni ska ut i arbetslivet. Sen måste kroppen också aktiveras för att man ska må bra.

Många reagerar kraftigt på såna här artiklar och kör "vad fan
vet de gamla moraltanterna om det"-argumentet. Men sanningen är den att ett missbruk är ett missbruk, låt den komma i vilken form som helst.

Jag känner flera som är beroende av spel och jag ser hur det påverkar dem. En av dem kommer inte se trettio om han fortsätter som han gör.


signatur

Förr var jag bankrånare, gangster etc etc nu sitter jag här istället! HAHA(Nelsonskratt)

Ahh skämt åsido snälla nån lås in mig på behandlingshem buuuääääh :snyft: :\


signatur
12
Skriv svar