World in Conflict (del 3) - Betaintryck

Medlem
World in Conflict (del 3) - Betaintryck

Betaintryck från World in Conflict:

För flera månader sedan hörde jag talas om World in Conflict i PC Gamer. Det lät riktigt intressant men spelet la sig lite grann i glömskan.

För nån vecka sen blev jag dock mycket intresserad igen och började se trailers, läsa om folks intryck av den stängda betan och så förbeställde jag spelet.

Igår öppnades både nedladdningen av betan och själva betan. Ett dåligt drag av spelutvecklarna att inte släppa betan (filen) innan den öppnades. Det tog 9 timmar att ladda ner den. :/ (Nu finns den dock att ladda ner snabbt på många sidor. Den snabbaste sidan är: http://www.fz.se/filer/?id=3549)

Första intrycket av spelet var riktigt bra. Menyerna var snygga och smidiga. Menymusiken var mycket trevlig. Efter jag hade fifflat med lite inställningar startade jag det inbyggda FPS-testet för att se min prestanda. Den var riktigt usel på de högsta inställningarna. Så då sänkte jag. Och så sänkte jag och sänkte. Tillslut blev det bra inställningar i FPS-testet kring medium. Jag märkte senare att FPS-testet var bra mycket mer krävande än själva spelet. Så nu kör jag på high med 4xAA och 4xAF. Sen finns det lite andra små finjusteringar (bestämma vilka saker som reflekteras i vattnet etc etc) som jag inte tänker gå in på här.

Tutorial:en är mycket lärorik men ibland för detaljerad. I slutet får man testa olika sorters artilleri - hur mycket som helst!

Spelet är som en blandning av FPS och RTS. Kameran är väldigt skön. Det känns på nåt vis som man är "ett med kameran". ^^ Enda nackdelen med den är att man inte kan zooma ut så mycket som jag hade önskat. Man kan dock vinkla den nästan hur som helst och zooma in till marken.

Det är inte bara kameran som känns tagen från ett FPS-spel. Hela spelet är lite uppbyggt som Battlefield 2 - men uppifrån och med flera soldater/fordon under sin kontroll. Basbyggande existerar inte över huvud taget. Man får ett visst antal poäng som man kan använda till att flyga in soldater med. De här poängen tickar uppåt snabbt om man förlorar många av sina soldater på slagfältet och saktare om ens soldater överlever. Det skapar en bra balans. Tyvärr är gränsen på max antal kontrollerade soldater lite för låg för min smak. Å andra sidan kan man ägna sig bättre åt varje individ då.

Innan man börjar spela (går även ändra under spelets gång - men då dör alla ens soldater) ska man välja nån av dessa klasser:
*Infanteri - Soldater och jeepar. Infanteri är bra på att gömma sig i skogar och hus.
*Pansar - Tunga fordon. Tanks och tung trupptransport. Bra på öppna ytor och att stå på fronten.
*Flygande - Helikoptrar. Otroligt bra på att flanka fienden.
*Support - Artilleri, reparation och Anti-Air. Försvarslöst mot marktrupper.
Alla dessa måste samarbeta - för ingen kan ta hand om alla fiendetyper själv.

I spelet finns det "Tactical Points" som man tjänar in genom i princip vilken aktion som helst på slagfältet (ta över command points, döda, försvara, etc). Med dessa kan man sedan köpa in ett stort antal olika "Tactical Aids". Tactical Aids är allt ifrån spaningsflyg, artilleri, en massa olika slags bomber (som bensinbomb, napalm och så den störste av dem alla: atombomben) och andra användbara hjälpmedel.

Spelet är otroligt kul och fantastiskt snyggt. Jag rekommenderar det åt alla! Ju mer man sätter sig in i det - desto roligare blir det. Jag ser verkligen fram emot fullversionen och inte minst kampanjen!

Såja... det får räcka för tillfället. ^^

#blogg

Medlem
World in Conflict (del 3) - Betaintryck

Tack för genomgången! Skönt att få en kort och koncis beskrivning istället för sånt där sälj-snack som det är i alla trailers.

Inaktiv

Du verkar lika hög på WiC som jag då

Medlem
Skrivet av Khaile2:

Tack för genomgången! Skönt att få en kort och koncis beskrivning istället för sånt där sälj-snack som det är i alla trailers.

Np. ^^

Jo... alltid kul att höra spelutlåtanden från spelarna istället från speluvecklarna.

Skrivet av FAHR:

Du verkar lika hög på WiC som jag då

Japp.

Medlem

Tjena.

Jag har också spelat betan i 2 dagar. En fundering dock. Du skrev att det var som ett FPS. Hmm... står inte det för "first person shooter"? I så fall är det väl rätt missvisande? För DET är det ju inte.

Hur som helst. När jag spelade multiplayerdelen blev jag grymt besviken. Inledningen med tutorial osv var grymt bra. Men själva spelandet var en besvikelse. Allt gick otroligt snabbt.

Skicka in förstärkningar, dö, döda, spränga skjuta..snabbt snabbt snabbt!!! Man fick aldrig en chans att få en bra överblick över vad de andra gjorde i mitt lag. Man fick heller aldrig en chans att titta närmare på den häftiga grafik soldaterna hade i närbild.

Då man hade enormt bråttom hela tiden, var man tvungen att ha en överblick över allt, istället för att zooma in och njuta av en lagom hård/snabb strid. Det gjorde att den autentiska känslan försvann samt den fina grafik som faktiskt erbjuds.

Bomber och granater överallt hela tiden samt serieproduktion av fordon a la Kina var inget för mig. Tacka vet jag Company of heroes.

- Robban


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Det är lite som Battlefield-serien, kameran ger en FPS-känsla och det finns inget basbyggande. Annars är det ett RTS.

Det är inte alls så snabbt som du säger. Det beror på ens spelstil. Om det passar dig bättre så kan du stå och försvara och förstärka command points, det brukar jag göra ofta. Det är allt annat än snabbt.

Spelet är mycket mångsidigt. De flesta tråkiga momenten (som vänta på att basar och enheter ska byggas) är borttaget. Hela spelet flyter på hela tiden precis som valfritt FPS-online-spel.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det är lite som Battlefield-serien, kameran ger en FPS-känsla och det finns inget basbyggande. Annars är det ett RTS.

Det är inte alls så snabbt som du säger. Det beror på ens spelstil. Om det passar dig bättre så kan du stå och försvara och förstärka command points, det brukar jag göra ofta. Det är allt annat än snabbt.

Spelet är mycket mångsidigt. De flesta tråkiga momenten (som vänta på att basar och enheter ska byggas) är borttaget. Hela spelet flyter på hela tiden precis som valfritt FPS-online-spel.

Jo precis. Men om jag ska precisera mig lite, så ser jag hellre ett Company of heroes på en jättekarta än det här. Hoppas du ser bilden framför dig. Mer autentiskt... mer.... känsla!

- Robert


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Company of Heroes är ett jättebra spel. World in Conflict likaså. Men de är bra på olika sätt. När jag vill ha action utan jobbigt basbyggande och resursinsamlande (alternativ "Dirt Farming" som Massive kallar det ^^) spelar jag World in Conflict.

WiC har många fördelar gentemot CoH. I CoH och alla andra strategispel är det ENBART win/loss-ratio som räknas. Det (för att uttrycka sig milt) SUGER! Om jag gör en jättebra match och dödar många, många fler enheter än jag förlorar och gör många bra och smarta taktiska manövrar - men förlorar matchen tillslut spelar inget av detta någon roll! Det enda som räknas för min rank är om jag har vunnit eller inte. Då kunde jag lika gärna ha lämnat gamet från början - det hade inte spelat nån roll enligt statsen.

Det suger nå så fruktansvärt. Nä... det ska vara som i Battlefield 2 - att man får poäng för allt. Win/loss spelar inte så stor roll. Massive förstod detta och fixade även det här systemet i World in Conflict! Tusen tack för detta. Nu behöver inte mina smarta taktiska manövrar och min skicklighet på fältet inte avgöras av win/loss - utan av såååå många andra grejer.

Sen finns det en massa andra bra grejer i WiC som jag inte orkar nämna för tillfället. Nu ska jag spela lite beta och sen ska jag lägga mig.

1
Skriv svar