Piratkopiering oroar id Software

Robot
Medlem
Piratkopiering oroar id Software

Håller man sig till Onlinespel med Cd-nyckel osv. så har man en säkrad inkomst.

MMO har också "säkra" inkomster så länge folk spelar.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Värt att poängtera att inkomsten endast är säkrad om folk är intresserade av produkten Visst är det sjävklart, men tänkte påpeka det uppenbara nu när jag inte har något vettigare att säga..

Medlem

gör spel som folk vill ha så får dom nog in pengar så det räcker.

Inaktiv
Skrivet av Grasfer:

gör spel som folk vill ha så får dom nog in pengar så det räcker.

men ID vill tyvär inte göra Battlefield för att Grasfer säger så :/

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av Grasfer:

gör spel som folk vill ha så får dom nog in pengar så det räcker.

men ID vill tyvär inte göra Battlefield för att Grasfer säger så :/

Men herregud, F3D..

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Men herregud, F3D..

jag vet
I'm a naughty boy.. :<

Medlem
Skrivet av Grasfer:

gör spel som folk vill ha så får dom nog in pengar så det räcker.

sant, bra spel säljer. Bara det inte blir så att man endast gör massive multiplayer spel, bara för att "säkra inkomsterna" *ryser vid tanken*


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Flakmonkey

Bra spel säljer dock inte av sig själv, det behövs rejäl marknadsföring och hype också... vill man ha bra SP-spel så får man ju söka sig till konsolerna, har varit så en längre tid imo...

Medlem

ja men COD 1& 2, Ground controll, Flatout för at nämna några är både singelplayer och multi. Hoppas inte sådanna spel försvinner.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Grasfer:

gör spel som folk vill ha så får dom nog in pengar så det räcker.

Tyvärr så räcker det inte alltid, då många inte köper de spel de laddar ned för att "testa (pga demot säger inte så mkt om spelet för att jag skall köpa det)".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

JB
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Håller man sig till Onlinespel med Cd-nyckel osv. så har man en säkrad inkomst.

MMO har också "säkra" inkomster så länge folk spelar.

Hmm, jag vet allvarligt talat inte om jag skulle gå med på att betala per månad för att spela.

Skulle dock nog kunna tänka mig att betala x kr per minut för ett spel, och där det finns tak för maxsumma. Då kan man ju göra precis som många gör. Tankar hem spel från torrent tex, och spelar det i 15 minuter och tycker det är tråkigt och sen raderar det från hårddisken. Fast då istället tankar man hem det från "officiell" torrent där man får betala x kr / tid. Kanske skitdålig ide?

Hur är det på WOW? Betalar man i förskott i 1 månad eller köper man typ 3 månader i förskott?

Skrivet av Kyraal:

Värt att poängtera att inkomsten endast är säkrad om folk är intresserade av produkten Visst är det sjävklart, men tänkte påpeka det uppenbara nu när jag inte har något vettigare att säga..

Ja, och är man egentligen inte intresserad så är det bara att spela på utan att betala.

Medlem

JBRAA du köper antingen 1,3,6 månader i förskott. Ju fler du betalar desto billigare per månad blir det. Precis som 99% av alla andra mmorpg med betal tjänst


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Jag tolkar det som att man skulle betala för "vanliga" spel också, inte bara MMORPG..? Jag kanske har fel dock.

Dem menar då att om jag t ex köper Doom3 för att spela singelplayer så måste jag betala en månadskostnad för att kunna spela det?
Om jag sedan har avinstallerat det och, låt oss säga 1 år senare, känner för att installera och spela igenom det igen så måste jag betala ytterligare månadskostnad?

Lycka till med det isådanafall. Jag skulle nog aldrig betala en månadskostnad för ett spel, speciellt inte singelplayer.


signatur

E6600 @ 3,6Ghz .:. PoV 8800GTX .:. 2gb DDR2 PC6400 E.P.P 4-4-4-12 .:. 400Gb HDD .:. Antec 900

Medlem

Q4 gick ju typ upp i wareztoppen dagen efter det släpptes, samma dag släpptes även budgetutgåvan, á 129.90kr


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Om dom skulle ta och göra spel som är spelbara så kanske man skulle köpa. Eftersom man inte har en sprängfylld plånbok så kräver jag mer än ett "korridorspel" som lever på föregångarnas namn. Quake 4 höll helt enkelt inte måttet. Att skylla på pirater är ju som att stoppa huvet i sanden.


signatur

Hoppas du inte tillhör den stora skaran som ursäktar piratkopiering med "spelet var ändå inge bra" efter att ha spelat igenom det.
Om maten smakar skit så ber man om pengarna tillbaks innan man har ätit sig mätt (och efter att man gett kocken åtminstonde en chans att ställa saker tillrätta)

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Q4 gick ju typ upp i wareztoppen dagen efter det släpptes, samma dag släpptes även budgetutgåvan, á 129.90kr

Jag köpte Quake 4 Special Edition for 229:- inklusive Quake 2 och dess mission-packs. En bra deal för mig

Medlem

Seriöst, hur många av de spel som laddas ned spelas egentligen? Man ställer in inställningar och spelar första banan.

Sedan säger jag inte att alla som gillar spelet går och köper det, det är ett sopigt argument som jag inte själv tror på... De allra flesta som gillar spelet går inte och köper det. Kanske om det krånglar mycket och det kommer en shysst patch - men inte annars.

Men däremot så kan man inte likställa antalet nedladdningar med förlorad försäljning eftersom (helt påhittade siffror som är rent illustrativa...)

1.) 10 000 laddar hem ett RTS-spel totsd att de inte gillar rts-spel bara för att "det går"
2.) 7000 installerar spelet resten tar bort det direkt/misslyckas med installationen
3.) 2000 spelar mer än första banan...
4.) 1000 personer gillar spelet så mycket att de *om det inte gick att piratkopiera* skulle köpa spelet.

Givetvis förlorad försälning men samtidigt så är det en herrans massa människor som aldrig skulle ens funderat på att köpa spelet annars som laddar hem det.

Piratkopiering driver industrin då det driver fram utvecklingen främst på hårdvara, det driver också fram "spelberoend" så att säga. Alltså datorspel är ett skapat behov - inte som törst eller hunger. Vi har klarat oss tusentals år utan datorspel. När fler och fler piratkopierar blir datorspel en mer naturlig del av vår vardag - precis som tv:n blivit och detta leder i sin tur till en generellt ökad försäljning...

Problemet vi står för idag är att det plötsligt blivit bekvämare och enklare att ladda hem spel än att gå och köpa dem - samtidigt som kostnadskillnaden är större än någonsin. "Förr i tiden" så kunde man endast få spel på t.ex. LAN eller via BBS:er, det kostade material i form av disketter (senare cd-skivor) och framförallt tid. Under större delen av 90-talet var mervärde "bortrippat" (t.ex. full motion video, soundtrack) och det fanns helt enkelt en herrans masssa bra anledningar att gå att köpa spelet istället.

Idag har vi hamnat i ett läge där den enda anledningen att gå och köpa spelet är för att man vill vara ärlig och sponsra tillverkarna, butiken och hela ledet. Och det är ganska allvarligt.

Filmindustrin kommer slå tillbaka med bluray och HD-DVD som i full kvalitet helt enkelt kommer vara för mastiga (smaka på 50gig download på en film...) för att ladda ned. Man kan fortfarande ladda hem i lägre kvalitet men då ger retailprodukten mervärde i form av bättre bild. Men detta håller nog inte länge då snart bredbanden blir snabbare och snabbare.

Det har ju börjat komma intressant lösningar (än så länge bara på tv-spelsidan) där man kan hyra spel för en fast summa pengar och detta kanske kan vara vägen att gå. För då hamnar man i ett läge där man inte "Ser pengarna" och det är enklare och smidigare att bara få spel hemskickade till sig än något annat. Om detta kunde genomföras via t.ex. Steam vore det mycket intressant.

JB
Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Det har ju börjat komma intressant lösningar (än så länge bara på tv-spelsidan) där man kan hyra spel för en fast summa pengar och detta kanske kan vara vägen att gå. För då hamnar man i ett läge där man inte "Ser pengarna" och det är enklare och smidigare att bara få spel hemskickade till sig än något annat. Om detta kunde genomföras via t.ex. Steam vore det mycket intressant.

Ja, jag skulle gärna vara reggad på nån sån hyr-service.

Menar du att man betalar fast månadskostnad, och så får man ha tex max 2 spel hemma åt gången, som de har till film-hyrservice som finns?

Och om det var steam-liknande, så skulle man ju slippa vänta 3 dagar för att få hem sitt nya spel, då man kan tanka hem det.

Rätt konstigt att ingen entreprenör i sverige har kommit på idén och på nåt sätt gjort ekonomi i det? Eller var ligger bristerna? 150kr i månaden för ha hemma 2 spel?

Det blir 1800kr om året för en familj tex, och en familj lägger kanske 3x500kr på 3 spel = 1500kr för 3 spel. Nu kan de prova betydligt fler spel, och kommer vara mer nöjda då det bara är att radera ett spel man inte gillar, och ladda hem ett nytt.

Skrivet av slartibartfast:

Hoppas du inte tillhör den stora skaran som ursäktar piratkopiering med "spelet var ändå inge bra" efter att ha spelat igenom det.
Om maten smakar skit så ber man om pengarna tillbaks innan man har ätit sig mätt (och efter att man gett kocken åtminstonde en chans att ställa saker tillrätta)

Nej jag är en av dom få som faktiskt köper spel. De spel jag kommer att köpa till höst är Call of juarez, Splinter cell och burning crusade, enbart för att jag vet att de är värda det.

PS! jag köpte t.o.m COD2 idag för andra gången!


signatur
Medlem

Digital distribution är ju inte en total lösning, men det är ett steg i rätt riktning. HL2: Episode One gick väl att piratkopiera strax efter release, men det var mycket bekvämare att köpa spelet på Steam och ladda ner det i förväg för att sen bara låsa upp det på releasedagen.

Detta fungerar dock inte på alla titlar, för det är ju faktiskt att köpa grisen i säcken. Sin Episodes hade jag aldrig köpt om jag provspelat det först, och om jag piratkopierat det så hade jag ändå aldrig spelat längre än ett par banor, som man annars får i ett demo, innan jag tagit bort det för all framtid.

1
Skriv svar