Ordbajseri

Skägg.
10 Chambers
Ordbajseri

I viss mån håller jag med, från början var [n=20487 denna nyhet] något omständigt skriven, men kommentarerna i tråden verkar tyda på att vissa skulle föredra mer spartanska nyheter, inte mer än en rubrik och kanske någon rad om spelet.

Jag blir nyfiken på om det är en allmän uppfattning att våra nyhetsstick är för krångliga, för mycket ordbajseri. För mig handlar det om kreativitet, att försöka variera språket i nått jag gör varje dag. Men det får självklart inte gå överstyr.

Vad föredrar ni av nedanstående exempel?

Citat:

Att välja karaktärsklass i ett onlinerollspel är detsamma som att välja spelstil, vissa gillar att kunna ta emot mängder med stryk medan andra föredrar att stå på avstånd och kasta eldbollar. I Age of Conan: Hyborian Adventures finns det självklart ett gäng att välja mellan och för att du ska slippa i beslutsångest när spelet väl är installerat kör Funcom introduktioner på spelets hemsidan. Denna gång är det "Prist of Mitra"] som avhandlas.

Citat:

På den officiella hemsidan för Age of Conan har det publiceras en ny klassgenomgång - Priest of Mitra.

#blogg


signatur
Medlem
Ordbajseri

Helt klart föredrar jag det tidigare alternativet. För min del är rubriken det viktiga, det är den som ska berätta vad det handlar om, kortfattat och enkelt. Rubriken ska inte ha ordbajseri, sedan kan man vara hur finurlig man vill i brödtexten.


signatur

- r4z0r -

Skägg.
10 Chambers

Följdfråga, hur gillar du vårt nya upplägg på startsidan med rubrik och underrubrik?


signatur
Medlem

Då det gäller Age of Conan så skulle jag välja en kortfattad del. Men om det är något som man själv är intresserad av så tar man gärna en Finurlig text som Fz brukar vara bra på.

Edit: Vad jag tycker när det gäller över & undertexterna så känns det naturligt och ser även bra ut.

Medlem
Skrivet av spiken:

Följdfråga, hur gillar du vårt nya upplägg på startsidan med rubrik och underrubrik?

Jag ser det som ett bra komplement till rubriken. Tillsammans ger de mig information nog för att besluta om jag vill läsa nyheten eller inte.

Det viktiga för mig är att rubriken säljer budskapet och inte förvirrar läsaren vad det handlar om. När man väl börjar läsa texten så har man redan huvudet med sig och behöver inte tolka det som skrivs. Givetvis ska inte texten vara skriven på ett så kryptiskt sätt att det bara är författaren som hänger med. Ni vill förmedla något, inte ge oss tankenötter.

Jag talar givetvis bara för mig själv och vad jag trivs med, andra håller inte nödvändigtvis med mig (inte så ovanligt ).


signatur

- r4z0r -

Medlem

Jag upprepar vad jag skrev tidigare, då frågan ursprungligen kom på tal:

Skrivet av HoloDuke:

För egen del tycker jag att de språkliga utsvävningarna ger extra krydda till de små nyhetsblänkarna. Det är en av de småsaker jag uppskattar med FZ - jag är lagd åt samma håll själv, så att säga.

Att sedan vissa av er behärskar det svenska språket bättre än andra på redaktionen är emellertid en helt annan sak.

Fortsätt med andra ord på samma vis som tidigare.

Av de två alternativen här ovan anser jag att det första, för att tala klarspråk, inte är någonting annat än skittråkigt.

Vad är problemet?
Om det inte var för ordbajset så skulle väl vem som helst kunna göra det du/ni/fz gör.. ..get the picture?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Mer ordbajseri till folket. Hur kul är det att läsa om sidan vore torr som ekonominyheterna? Nej personlig touch på nyheterna är vad jag vill ha iallafall


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Håller med Wardancer, fortsätt att bajsa på folket!! ..det är det ni är till för.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Jag föredrar helt klart första alternativet. Tycker nyheterna är bra som dom är, men det får ju inte bli för mycket brödtext som sagt. Rubrik och underrubrik på startsidan är helt klockren, bästa lösningen jag sett hittills på FZ, ändra inte det!

Medlem

Alltså är det inte längre nyheter än ni har idag 5-8 rader så har jag absolut ingenting emot det så länge man kan ögna igenom det och få ut vad nyheten är utan att behöva läsa noggrannt!
Det var någon nyhet i vintras jag reagerade över efter att inte ha förstått vad nyheten var första genomläsningen...


signatur
Medlem

Jag föredrar den kortfattade versionen. Just nu känns det som om ni har ett krav på er att skriva minst fem rader text om varje nyhet. Det blir krystat och får inte samma underhållningsvärde som ni hoppas, samtidigt som det inte får den lättläslighet jag helst ser hos en nyhetssida. Hade det varit matnyttig information i texten hade det varit en annan sak.

Nu kanske ni tycker att jag lika gärna kan klicka på länken och läsa nyheten, men tanken med ingressen är ju som bekant att man snabbt ska se vad en nyhet handlar om utan att behöva läsa hela artikeln.

I min mening: Finns det något att skriva om så fyll för all del ut med sådant, men när det bara blir flera rader där man får leta bland orden för att hitta vad nyheten handlar om blir det snarare jobbigt än underhållande. Vill jag läsa lustiga ord i följd läser jag antingen poesi eller litteratur. Hit kommer jag för att läsa spelrelaterade nyheter.

Medlem

Jag föredrar kärnfulla mer 'spartanska' nyheter, möjligtvis med en länk till mer ordbajseri om jag känner för det.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tycker nästan den översta är för lång. Lite för mycket utfyllnadstext som inte innehåller något av värde. T.ex. "vissa gillar att stå på avstånd och kasta magi", den meningen har ju ingenting med nyheten att göra egentligen.

Det andra exemplet är något för kort. Skulle ju kunna klämma in något mer av värde, t.ex. att Funcom går igenom en klass/vecka för att man ej ska få beslutsångest. Vad vet jag. Något mellanting av de två exemplen skulle jag föredra.

Sen håller jag med asker också. Vissa nyheter blir väldigt omständiga att läsa och man kan nästan få en känsla av att ni på redaktionen tävlar om vem som kan klämma in flest ovanliga ord i en nyhet. Men ibland kan det också vara rätt underhållande.

Medlem

Utöver att Priest är felstavat så föredrar jag helt klart den första, man behöver ju inte analysera varje ord utan kan skumma igenom hela texten. Dessutom antar jag att ni på FZ är språkfetischister så ni får ju själva ut nåt av det.

Bt
Medlem

Nr 1.

Lite ordbajs och "poesi" i en nyhet gör inte mig något.


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Inaktiv

Det var ju lite väl mkt ordbajseri i första exemplet, tycker jag. Ibland säger ni, för oss gamers, fullständigt uppenbara saker - ibland flera gånger om men i olika former. Det hade varit nice med en blandning av båda alternativen, inte för att jag föredrar första alternativet - utan mest för att inte andra ska tycka att sidan blir för 'tråkig'. Kan dock inte förstå argumentet att ordbajseri skulle gynna skummningen av texten - tycker själv att det bara gör det mer svårt att få grepp om vad som sägs, och måste oftast vid påbörjad skummning stoppa och läsa mer noggrant när det är mkt ordbajs.


signatur

http://folding.stanford.edu/ - Låt datorn göra något vettigt när du inte använder den själv.

Inaktiv

Ordbajseri är alltid kul, brukar själv ha lite mycket onödiga förklaringar och synonymer med i texter

Medlem

En blandning kan vara trevligt. Visst kan det vara trevligt med ett och annat utflytande ibland, men det första alternativet är lite överdrivet. Särskilt som det verkar att dom flesta ändå bara skummar igenom den långa versionen?

Skägg.
10 Chambers

De två nyheterna är ju extremfallen, och i efterhand är den första lite för mycket. Ett gyllene medel är som alltid rätt. Tack för all värdefull input!


signatur
1
Skriv svar