Anti-pirat ett fult ord?

Medlem
Anti-pirat ett fult ord?

Nu för tiden skriver jag oftast mina dokument i OpenOffice.org för att jag tycker att deras PDF-funktion är smidig och att det är gratis. När jag diskuterar detta med andra så säger de, "Gratis är väl Word också?". Piratkopieringen av dyra program, för privatpersoner iallafall, är ganska vedertagen.

Tyvärr drabbar piratkopieringen även billiga program. Jag tror inte denna förlust är så stor (jag har hört siffror som "fem procent" och liknande), men när små spelutvecklare hittar sina program gratis ute på nätet så blir de givetvis besvikna och ledsna. Än värre blir det om piratsajten driver in pengar, som till exempel The Pirate Bay gör via sina annonser. Det finns även personer som har mage att sätta upp eBay-affärer där de säljer nycklar till diverse sharewarespel för 5-6 dollar styck.

Jag tänker inte gå in för djupt på vad som är rätt och fel, för jag vet att ett piratkopierat exemplar av ett program inte nödvändigtvis betyder ett förlorat sålt exemplar. Däremot så känns det som att pirater är poppis och anti-pirater är kostymklädda och giriga advokater. Personer som kämpar mot upphovsrätten kallas "rebeller" av media, istället för det mindre klingande "upprorsmakare" som amerikanska reportrar använder för motståndet i Irak.

Hur som helst, nu har ett gäng sharewarespel-utvecklare bildat en sajt för att organisera anti-pirat-verksamheter som de kallar Stamp Out Piracy. Sajten är alldeles ny så det finns inte så mycket information där ännu, men de vill att alla små spelföretag ska stödja den via länkutbyte till att börja med.

Jag känner mig kluven till detta. Som svensk så känns inte ordet "anti-pirat" så trevligt att associera sig med (tänk bara på vad du känner när du läser "RIAA"), och dessutom är deras banner riktigt hemsk,

(OBS! Hot-länkad bild, när du läser detta så kanske de redan har hunnit byta ut den, men när jag skrev inlägget så var det en gul bild där det stod "Caution! We're watching you!".)

Vad menar de med "We're watching you"? Det är lite löjeväckande. Lyckligtvis så har det startats en diskussion om att ändra sajten till något mer konstruktivt, med mer fokus på information istället för hot. Än så länge så känns det iallafall inte som något som vi vill ha på vår sajt, dels för tidigare nämda anledningar, dels för att den skapar reklam för piratkopiering. Det är som en skylt som säger, "förresten, har du kollat DC++ först?"...

#blogg

Inaktiv
Anti-pirat ett fult ord?

Jo, något som jag också gått och tänkt på ett tag. Speciellt i min ålder, runt gymnasiet, känns det som att någon som stod upp mot piratkopiering genast skulle ses som lite konstig.

Själv piratkopierar jag en hel del, men det är värt att tänka till om piraternas status idag. Och jag håller definitivt med dig om att piratkopiera spel från nya, små indie-studier bara är lågt, speciellt när priset ligger på 5-10 dollar.

Medlem

Jo precis. Jag var lite osäker på hur mitt inlägg skulle låta, för jag bryr mig inte så värst mycket om pirater ("alla gör det"). Men samtidigt så har jag och en kompis ändå lagt ner drygt en arbetsdag på att programmera ett DRM-system till vårt strategispel, The Strategist, och någon form av skydd måste vi ha på Harvest...

Pansarknekt

Jag lever under uppfattningen om att köpta spel känns bättre att spela. Dessutom gillar man spel så ska man ju såklart ha en hylla med klassiker. Och 2-3 kartonger med gammalt krafs som aldrig spelas längre ;P.
Alla spel som är värda det enligt min smak och mitt tycke köper jag. Däremot går jag inte och köper ett spel utan veta att det är bra på förhand om det inte är ett nice price spel.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

Jag lever under uppfattningen om att köpta spel känns bättre att spela. Dessutom gillar man spel så ska man ju såklart ha en hylla med klassiker. Och 2-3 kartonger med gammalt krafs som aldrig spelas längre ;P.
Alla spel som är värda det enligt min smak och mitt tycke köper jag. Däremot går jag inte och köper ett spel utan veta att det är bra på förhand om det inte är ett nice price spel.

Håller helt med, själv så älskar jag att ha en fysisk kopia i handen. Måste ta och bygga mig en hel vägg med spelboxar, har för mig jag läste om någon som gjort det

1
Skriv svar