"Vad ska vi göra offline?"

Skägg.
10 Chambers
"Vad ska vi göra offline?"

Bra fråga - "Vad ska vi göra offline?". Den ställdes av @xplejjn någon gång under det förra århundradet. Från '96 och framåt hängde hela kompisgänget i samma kanal på IRCNet - #jvhk. Ni som var där vet vad det stod för.

Allt av vikt hände där - vi planerade inför kvällarnas aktiviteter, allt från basketlirande, fotbollsparkande eller när vi drog runt söderort och plockade ner iMac-affischer till en #Apple-tokig kompis som skulle fylla år. Jag tror hon fick över tio stycken. Det var där vi snackade om vad som hade hänt kvällen innan, försökte minnas och återberättade roliga händelser. Hetsiga diskussioner var vardagsmat, liksom idag var det tjaffs om vilken hårdvaritillverkare som var bäst, huruvida #Duke Nukem 3D ägde #Quake och självklart politik.

Ibland hände det, precis som rubriken antyder, att vi inte kom på något vettigt att göra och istället idlade vi så modemkabeln glödde. Att ha uptime var status och telefonräkningarna blev därefter. Med dagens fasta bredbandskostnader är det inte lika charmigt och IRCNet har bytts ut mot Quakenet efter en kort men intensiv period av CS-lirande och som bekant hittar vi ju FZ-kanalen på nämnda nätverk. En vän försökte återuppliva kanalen för något år sedan men det var dömt att misslyckas. Tråkigt med sant, för timmarna i #jvhk är ett starkt minne från tonåren.

#blogg


signatur
Inaktiv
"Vad ska vi göra offline?"

Latjo!

Du och din mor har verkligen gått man ur huse för att anonymisera dig. Carl Johansson och spiken... Helt omöjligt att hitta hit. Kul att du hitta mig så jag hitta hit!
Lite väl sminkad version av #jvhk och utan utskrivning av akronymet, vad anar mitt sjätte sinne!
Men som sagt, ett starkt minne!

Jo, jag är hemma nu, sitter och jobbar i soffan och småkikar på de Puniet som vurpar i MotoGP tidsträningen. Om du inte hittade resedagboken (som jag knappt skrev i alls) så finns den på http://ve2007.0z.se/

Ska kanske iväg snart igen, inte riktigt bestämt så vi kan väl ta och luncha nån dag?

Btw, jag tror bestämt att jag ägde uptimen

Inaktiv

Ytterligare kommentarer:
Vilka hemska smilies det blev och gisses vilket jobb det var att få kommentera...

Skägg.
10 Chambers

Ja, #jvhk kanske var lite magstarkare än beskrivningen. Du skulle säkert gilla [code]

som gör att texten inte formateras med vårt system

, din lilla kodapa.

Och vad har min arma mor med saken att göra? Vi slogs iof om datorn och dess uppkoppling back in the days. Uptime-rejset vann du nog, om inte Hitman gjorde det.


signatur
1
Skriv svar