CSS - en hög fulhack

Antikvitet
CSS - en hög fulhack

Har du försökt bygga en hemsida någon gång och använda så mycket CSS som möjligt? Nuförtiden är det ju poppis att bygga även struktur med CSS, och snart inser man att det är en jäkla soppa.

Pröva till exempel att googla efter hur man centrerar, eller centrerar vertikalt. Du kommer hitta högvis med "fulhack" för att det ska fungera i alla browsers. Och när man väl hittar något som fungerar med Firefox, då kan man ge sig fasen på att IE behöver ett extra hack.

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
CSS - en hög fulhack

FF: margin: 0 auto;
IE: text-align: center;

Vertikalt lär väl vara aningen värre dock och jag håller med till viss del. Man vill ju hålla sig till den mer aktuella standarden men så länge de olika webbläsarna är uppfuckade gentemot varandra blir det en jäkla pina att utveckla för webben.


signatur

Det är väl knappast CSS som är en hög fulhack, utan diverse browsers som inte vet hur man ska tolka CSS-kod. Skyll på browsers / browsertillverkare, inte CSS.

Jag tycker snarare att det är enklare att koda sidor som ser likadana ut i alla browsers med CSS än på "gammalt sätt". Och ack så vacker markupen blir när man separerar innehåll från presentation och funktion.

/Mvh Stefan
http://www.bleh.se/nybleh <- ett projekt jag arbetar på

Medlem
Skrivet av Guru Meditation:

Det är väl knappast CSS som är en hög fulhack, utan diverse browsers som inte vet hur man ska tolka CSS-kod. Skyll på browsers / browsertillverkare, inte CSS.

Jo precis, sen att det inte går att aligna verticalt om man använder riktig html (dvs inte tables för att skapa design) är lite störande.

Alla fulhack är till 99% till för att få Internet Explorer att funka. De har ju valt att skita i standarder och köra lite eget skit. De har dock delvis fattat det själva och gjort "conditional comments" (eller vad det kallas) så man kan skriva css som bara IE läser in.


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Antikvitet

Men det blir gång på gång så att jag går tillbaka till att använda tabeller i stället för css:ade divvar eftersom det ger bättre kontroll...

Attributet text-align hanteras ju inte på blocknivå, men varför i hela fridens namn finns det inte ett vanligt align-attribut?

När vi ändå talar browser-stöd vill jag tipsa om ACID 2-test, ett konformitetstest som inte ens FF lyckas uppfylla helt. Opera sägs göra det, men jag har inte testat själv. Pröva att titta på sidan i IE och känn hur hatet växer i tårna.

http://www.webstandards.org/action/acid2/


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Opera o Safari ska göra det, har dock inte heller testat själv ACID-testet.

Skrivet av John:

Men det blir gång på gång så att jag går tillbaka till att använda tabeller i stället för css:ade divvar eftersom det ger bättre kontroll...

Attributet text-align hanteras ju inte på blocknivå, men varför i hela fridens namn finns det inte ett vanligt align-attribut?

Jag tycker det är både lättare, mer överskådligt och att man får bättre kontroll om man använder CSS och semantisk HTML (inte enbart css:ade divvar alltså) än att köra tabeller.

margin: 0 auto; fungerar lika bra som align-attribut om det gäller block-elements

Medlem

Det finns en sak tabeller skall användas till och endast en sak nämligen prestentera tabeller. Aldrig till design. Lite därav sitt namn...

text-align fungerar ju precis som det ska

Om det är något specifikt du tänker på kan jag hjälpa till, för jag vill inte se ännu en tablad sida. (Förutom FZ då hehe )


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Inaktiv
Skrivet av iOWa:

Opera o Safari ska göra det, har dock inte heller testat själv ACID-testet.

Opera, Safari, Konqueror (KDE), Firefox 3 (alpha, beta)

Men att Safari klarar det beror ju förståss på att den bygger på KDE's Konqueror

Alla fixar Acid testet...

Medlem

Känns fortfarande inte som det är värt de gråa håren att övergå helt till CSS för att göra layout. Tabeller fungerar fortfarande utmärkt, oavsett vad lite mer fisförnäma elitkodknackare säger

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Känns fortfarande inte som det är värt de gråa håren att övergå helt till CSS för att göra layout. Tabeller fungerar fortfarande utmärkt, oavsett vad lite mer fisförnäma elitkodknackare säger

Det fungerar perfekt att jobba med tabeller och har alltid gjort. Själva grejen är dock att det är samma problem här som med växthuseffekten ungefär. Vi vet att vi borde byta till bilar som drivs på bränslen som är mer skonsamma mot naturen, annars blir det kaos om fem år typ. På webben vet vi att vi borde koda enligt W3C:s standard, annars riskerar webbsidorna vara utdaterade när vi har webbläsare i kylskåpet osv.


signatur
1
Skriv svar