FPS-genrens evolution efter Halo

Inaktiv
FPS-genrens evolution efter Halo

Att revolutionera FPS-genren på konsol har egentligen inte gjorts sedan Halo. Detta slås fast i ett stycke från (den amerikanska) tidningen Play och understryker och jag håller med dem. Har egentligen aldrig fallit något särskilt för Halo men det var till syvende sist det första FPS:et till konsol som verkligen visade att genren fungerar. Om än under andra förhållanden, utan mus och tangentbord. Nintendo Wii, som från början gick under namnet Nintendo Revolution, har av många ansetts vara den första konsol som genom sina unika kontroller efterapar mus och tangentord-kombon bäst på konsol. Men inget FPS har ännu gjort skäl för namnet till maskinen.

Det tänker onekligen Nintendo ändra på med det kommande Metroid Prime: Corruption. Uppföljaren till de kritikerosade spelen till GameCube och äldre Nintendo-maskiner än så! GoNintendo saxar ett intressant avsnitt ur just tidningen Play, vilka antagligen fått en exklusiv förhandstitt på spelet. Kan inte säga att jag blev mindre imponerad av det, även om det på nätet kommer stå och falla mycket beroende på hur många (färre) pixlar det lyckas kräma ut. Gärna i jämförelse med andra befintliga konsoler. Men kan någon spöa en hjälte som Master Chief torde det troligen vara ett fruntimmer som hängt med i ett decennium mer än tidigare nämnde cyborghjälte.

Citat:

- First level - You are attacked on a spaceship while meeting with the ship's captain... action packed

- Play feels motion controls work better than dual joystick

- Super sensitive pointer in "advanced" mode

- Beam stacking ala Super Metroid

- Visor switch: Hold minus and flick Wiimote in certain directions

- Boss fight with Ridley at the end of the first level. Excellent difficulty curve by the time you reach the boss.

- Back tracking in MP3:C makes more sense than in previous Primes

- Extra development time was to give the game more polish. Nintendo wanted "Twilight Princess" levels of polish. Game is focused on Metroid fans and hardcore gamers, but still accessible to newcomers due to controls.

- Second level - floating city focused on exploration

- Larger environments, bloom lighting, better textures than Prime 2

- Corruption Mode not available in demo

- Play says it could be the biggest revolution in FPS gaming since Halo.

En del spoiler-material har jag taggat för dig som vill undvika att spoliera överraskningar (?) till varje pris. Mitt fetstilta.

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Inaktiv
FPS-genrens evolution efter Halo

Nintendos super hit med Golden Eye på N64?
Var det inte där revolutionen med FPS på konsol uppkom :S

Inaktiv

Önskar jag kunde säga något. Missade helt Goldeneye då jag redan var fast i PC-träsket när N64 kom. Men baserat på vad många säger kanske det stämmer men Halo var ju först med att verkligen imitera möjligheterna som PC-spel erbjuder och överföra dem till konsol vad jag vet.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

1
Skriv svar