Underskatta inte OpenGL

Medlem
Underskatta inte OpenGL

Det är mycket snack om DirectX 10 och hur bra det är. Och många jag känner tror att OpenGL är något gammalt som inte hänger med längre. Men efter att ha sett jämförelse bilder så är t.o.m jag chockad. OpenGL 2.1 ser lika bra om inte bättre ut än DX10 och OpenGL fungerar på fler operativsystem än bara Windows. Ni får döma själva på dessa bilder.

EDIT: Supertank nämnde i kommentarerna att jämföra demo bilder med ingame grafik är ganska dumt, vilket jag kan faktist hålla med om. Men jag tycker att DX10 har hypats på tok för mycket och jag tror inte att det är så fantastiskt som alla säger. Kolla bara på vad #Unreal Tournament III pressar ur DX9. Vi får se hur det hela slutar, ingen vet än.

#blogg

Medlem
Underskatta inte OpenGL

Att jämföra spel med demo-grafik ger absolut ingenting tycker jag. Men visst, OpenGL är fina grejer.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Sant, men jag tycker att DX10 hypas på tok för mycket. Jag är faktist redigt trött på allt tjat om DX10 om jag ska vara ärlig och eftersom OpenGL fungerar på fler operativssystem så hoppas jag att de kommer gå framåt.

Medlem

OpenGL for the win!


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Motorn till våra spel stöder både DirectX och OpenGL, för att det ska funka på Mac:ar. Tyvärr är DX-versionen oerhört mycket snabbare än GL-versionen just nu, men det beror mer på att vi kan mer DX-programmering och har lyckats optimera den bättre.

Tydligen så stöder inte Vista OpenGL heller (man får installera det själv). Känns som att Microsoft förstör för sig själva. Klart att de vill att man ska använda DX istället, men användare i allmänhet lär irritera sig på operativsystemet och inte spelet när de märker att det krånglar i Vista och inte på andra datorer.

1
Skriv svar