PS3-spel använder bara 30% av konsolens kraft?

Robot
PS3-spel använder bara 30% av konsolens kraft?

"PS3-spel använder bara 30% av konsolens kraft?" är en lite väl uppblåst slutsats.
"Mercenaries 2 använder bara 30% av konsolens kraft" är ett något mer korrekt påstående.

Flakmonkey

Fråga:
Is it true that all the games shown at E3 were running only 1/5 the potential of the PS3?

Svar:
This is correct. We estimate that we are currently only tapping around 30% of the PS3's potential power.

Sen så kan man ju tolka det som att det bara gäller för Mercenaries 2, men frågan är ju om det var så generellt för alla PS3-spel på E3... så rubriken är inte fel ute imo Hade det stått något som "I can't speak for the other games, but we are only using 30% of it's power" så hade det ju varit en direkt felaktigt

Medlem
Medlem

Vill se vad de kan åstakomma med 100 %
*dregel*


signatur

Nämen!

Medlem

Anser att det är samma som med PS2.. jämnför det första GranTurismo med det senaste.
Tar ett tag innan dom lär sig utnyttja allt till fullo. Särskilt som det gäller ett helt nytt hårdvarusystem.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

Anser att det är samma som med PS2.. jämnför det första GranTurismo med det senaste.
Tar ett tag innan dom lär sig utnyttja allt till fullo. Särskilt som det gäller ett helt nytt hårdvarusystem.

Precis samma var det/är det med xbox360:n
För utvecklarna tar det tid innan dem hinner
utnyttja allting och hitta nya och bättre vägar.

Inaktiv

Detta gäller alla konsoler, både Wii och X360 tar bara en liten del av vad dom igentligen klarar av när dom släpps.

lite konstigt att dom ska göra en störra sak utav det med PS3:an,
undrar varför

Flakmonkey

Tja, Epic säger ju att de använder 80% av xbox 360 med Gears of War... så man får la se hur det här slutar... om 4 år har vi nog svaret

Skrivet av Nosnos:

Tja, Epic säger ju att de använder 80% av xbox 360 med Gears of War... så man får la se hur det här slutar... om 4 år har vi nog svaret

Sen är det ju naturligtvis beroende av hur mycket de kan optimera sina system och vilka nya, smarta tekniker som dyker upp. Av de 80% av konsollens prestanda som de påstår sig använda är det säker en hel del som är onödiga beräkningar som kan optimeras bort eller ersättas med smartare saker.

Hur många anade i början av Xboxens livscykel att Normal Maps skulle dyka upp?

Med fyra års erfarenhet av X360, och med de nya teknologier som uppfunnits och optimerats under den tidsperioden, så kan man nog göra spel som är betydligt snyggare än GoW, men med samma 80% som epic hävdar att de utnyttjar...

Flakmonkey

Självklart är det så... dock så tycker iaf jag att PS2-spelen har förbättrats betydligt mer än vad Xbox-spelen mäktat med... för Microsofts del hoppas jag att utvecklingen på Xbox 360 iaf hänger med PS3 på den biten... men det kan ju bara tiden utvisa... som gamer är det ju dock bara härligt med sådan här konkurrens

Medlem

Oj! vilken nyhet - att tillverkarna inte lär sig utnyttja en konsol fullt ut med en gång? Det är ju det som är problemet med PC - det updateras för ofta

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Självklart är det så... dock så tycker iaf jag att PS2-spelen har förbättrats betydligt mer än vad Xbox-spelen mäktat med... för Microsofts del hoppas jag att utvecklingen på Xbox 360 iaf hänger med PS3 på den biten... men det kan ju bara tiden utvisa... som gamer är det ju dock bara härligt med sådan här konkurrens

titta på dom första xbox spelen och sen spela lite Halo 2 och ninja guiden lite större skillnad än t ex vissa release titlar som Kengo till ps2an och jämnför det med t ex metal gear 3

Så jag tycker skillnaden är större på xboxen än ps2an imo.

Dock har det ju alltid tagit tid som folk säger för dom att lära sig, så jag hoppas verkligen att det man såg på e3 bara var 30% av vad den klarar av igentligen.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

Anser att det är samma som med PS2.. jämnför det första GranTurismo med det senaste.
Tar ett tag innan dom lär sig utnyttja allt till fullo. Särskilt som det gäller ett helt nytt hårdvarusystem.

ahh du han skriva det före mig


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Men dessa "Uses 50% of XXX potential power" har man hört ett antal gånger förut. Tror knappast det stämmer, snarare så att vissa utvecklare inte kan/vill utnytja allt.


signatur
Medlem

hahah vafan om den bara använder 30% av sin kraft hur kan det då komma sig att alla spel alltid laggar på alla konsoler/datorer även fast man har fetaste och nyaste hårdvaran!?!!?!??!?!?!

Medlem

Jao, only time will tell, men självklart lär sig utvecklarna mer och mer under tiden som går.


signatur
Medlem

lol, 1/5 != 30%
Inte konstigt att dom inte lyckas få ut mer av den när dom inte ens kan räkna.

Medlem
Skrivet av robbis:

hahah vafan om den bara använder 30% av sin kraft hur kan det då komma sig att alla spel alltid laggar på alla konsoler/datorer även fast man har fetaste och nyaste hårdvaran!?!!?!??!?!?!

då måste du ha något system jag aldrig
hört om

Sen är det ju så att man kan inte hålla
på som stalker och ta på sig ännu längre(5år?)
tid för att man redan är så pass försenad
att man måste updatera sin grafik ännu en gång.

Bättre att putsa spelet släppa det och lära sig
till nästa gång precis som vad som helst kolla
nu alla 360 lir som kommer ut tex;

Gears of War
Cod 3
Bia Hell's Highway

Med tiden så utnyttjas och lärs mer och
snart dyker riktigt tunga titlar upp jämfört
med i början på tex 360n.

Inaktiv

Om bara 30% av konsolens kraft används så måste

1) Programmerarna vara ganska dåliga.
2) PS3 vara svår att programmera för.

Inaktiv

Betyder detta att dagens spel kör 70% onödiga clockcykler för att programmerarna inte lärt sig använda konsolen eller att processorn står idle 70% av tiden?

Avsevärd skillnad imo ^-^

Medlem

Undra hur det ser ut när de använder 100%

Medlem
Skrivet av dosman:

Om bara 30% av konsolens kraft används så måste

1) Programmerarna vara ganska dåliga.
2) PS3 vara svår att programmera för.

2. Cellprocessorn är enligt utvecklarna riktigt svår att utveckla till änsålänge. Var någonting med att en av kärnorna måste starta de andra osv.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jaja men herre gud några spel okej dem behöver kanske
inte ens hyper utnytjjande om det är disney eller donkey kong.

Men vi ser ju att sånna spel som behöver mycket fps , bra
graffe och så kommer men att dem andra säger att dem inte använder
konsolens fulla kraft beror ju på att dem lär sig bättre knep
och knåp att utnyttja texturer osv precis allt möjligt på ett
mindre belastat sätt etc etc vilket gör att det finns plats
för en massa andra processer som konsolen
kan klara av.

Logik är om man tänker sig att en konsol skall hålla i 5år så måste ju spelen bli bättre och intressantare för varje år till samma gamla konsol så att folk får valuta ur sin konsol för varje år som går. Ta PS2 där spelen blir bättre och bättre till en gammal hårdvara. Om tex.GT4 eller Shadow of colosus skulle släppts med PS2 vid releasen så skulle PS2'a bli tråkig redan efter 2 år, man måste spara på moset. Ta EA's sportserier som måste bli bättre grafiskt och tekniskt vid varje ny release till en låst hårdvara, där har du en enkel ekvation om att det inte går heller att göra business om du tar i för mycket ifrån början.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

1
Skriv svar