Ritual och pirater - inte en bra blandning

Robot
Medlem
Ritual och pirater - inte en bra blandning

Också jävligt korkade pirater att skriva till spelföretaget för support! lol


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Korkat av Ritual att försöka sätta dit dem. Om de nu får så många mail från pirater så måste det vara ett lysande tillfälle för "marknadsföring". Vara trevlig och svara på hur man löser problemet samt tillägga hur mycket och vad som kostar när man gör ett spel och hur spelaren kan bidra till att spelen blir bättre genom att att de köper spelen o.s.v. (och köpet görs ju via Steam så att en större del av vinsten än vanligt går till utvecklarna, vilket de också kan passa på att förklara).

Eller så kan man ju ringa och klaga hos deras ISP...

Jag undrar jag vad som är mest givande.

Svårt att tro att ISPs skulle vara villiga att kicka ut pirater för att de käkar bandbredd. Pirater är ju de som är beredda att betala mer pengar för att få tillgång till snabbare uppkoppling!!!

Flakmonkey

Beredda? Hade de kunnat sno bandbredden så hade de gjort det också De är så illa tvugna att betala pengar för att få tillgång till produkten... tyvärr gäller ju inte det spel :/

Medlem

Jo det förstås - men samtidigt förstår jag helt och hållet Ritual


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

slartibartfast: Instämmer. Utan fildelning och med dom kassa bredbandstjänster som finns idag så skulle de flesta klara sig med ~200kbit/s vilket skulle få bredbandsutbyggnaden att stanna av.

Medlem

Förstår ritual helt o hållet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Bevisat igen, folk är idioter...
"Responses he has received when attempting to troubleshoot problems have laid painfully bare which users are playing the game illegally. "What's Steam?" one asked. "I don't have one," replied another when asked for his Steam ID. "Oh, my copy didn't come with an installer," replied yet another user, "it's in a folder on a DVD. I just drag it to my machine and then run the game.""

Då lär det inte alls märkas att man piratkopierat liret

Medlem

Haha nää...dom är duktiga på att dölja det! haha


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Förstår ritual helt o hållet.

second that! Pirater ökar bara priserna för spelen..


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

LoL hur puckade är folk att be om hjälp hos support när man har en olaglig kopia lol. "Kan inte start spelet cracken funkade inte, vad göra??" :evil::D:D:D


signatur
Medlem

Först och främst är man ju lovligt pantad som talar med supporten om man piratkopierat - om man inte blivit pålurad en kopia mot betalning och tror den är legitim...

För det andra tror jag mer på att man som företag tjänar på att vara trevlig och hjälpa till snarare än att försöka sätta dit folk.

Personligen anser jag att det piratkopiering på det stora hela är gynnsamt för hela branschen. Utan piratkopiering hade vi inte haft den explonsartade utvecklingen av spel, film och musikindustrin. Nu syftar jag främst på "spela in på radio" och "kopiera filmer av kompisar". Nu kan man ju inte veta hur det skulle sett ut annars men jag tror att piraterna har indirekt bidragit till att hela branschens vuxit och ökat i omsättning.

Och 100 miljarder i omsättning med 30% förlust på grund av piratkopiering är ofta bättre än 1 miljard i omsättning med 0% förlust till piratkopiering...

Finns inga belägg för att piraterna ökar priserna på spelen. T.ex. så var SNES nästan omöjligt att piratkopiera och spelen var hutlöst dyra (700:- nytt i början på 90-talet!).

Samma sak - gamecubespelen var inte mycket billigare än x-box eller ps2 trots att den var oknäckt relativt länge..

PC-spel som är superlätt att piratkopiera är billigast av alla.... De har nämligen konkurrens av piratkopior

I alla fall gillar jag steam-konceptet även om jag är ganska missnöjd med just hur steam fungerar.

Det är kanonbra att kunna köpa spel direkt och ladda hem dem direkt.

Det enda jag saknar nu är något liknande steam fast som boxman/brafilm där man så att säga betalar en fast månadsavgift och sedan får spela hur mycket man vill - typ hyra spelen online.
Borde ju att gå att lösa på något vis.. T.ex. 100:- i månaden så får man ha ett spel i gång samtidigt, 200:- två spel osv. Kanske är svårlöst Men jag tror det ändå skulle kunna vara smidigt för fasta avgifter är något som folk i allmänhet "räknar bort". Och om man får någon att betala säg 1600:- om året på spel så motsvarar det att han köper 4 spel till fullpris.

Eller i alla fall knutet till ett svenskt företag som skickar ut en måndasfaktura, så man inte måste hålla med med sitt visa när man köper spel..

Inaktiv
Skrivet av Michael Russell:

I've been in this industry for seven years, and I've seen the effects of piracy. I've seen studios close as the result of it, I've seen people lose their homes. I guess I'm more vocal than a lot of people because I've seen the personal side of it, and it's just sad that we have so many people looking for a way of justifying it.

Seriöst, en jävla nobody i industrin? (QA managers är längst ner på stegen i utvecklingsteamet och har typ INGETING att säga till om)

Det är inte piratkopiering som stänger studios eller piratkopiering som får folk att förlora deras hem.. DET ÄR DÅLIG EKONOMI. AAAAH.. piratkopiering är dåligt, men det är inte därför man beslutar att göra DÅLIGA SPEL.

Medlem

Går alltid att skylla på något när man gör kassa spel, Bra spel säljer så enkelt är det! med vissa undantag dock.

Medlem

det finns tydligen inte så smarta pirater


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

piracy for life

Köper de jag tycker är värt att köpa. Alla stora titlar köpa man självklart.

Inaktiv

Att säga att det är piraters fel att företag läggs ner och folk förlorar jobb och hem är nog det dummaste jag hört. Är ett spel bra kommer folk köpa det, är det uselt är det inte piraters fel att ingen köper det.

Det här med att pirater hör av sig till supporten måste vara ganska centrerat till den amerikanska kontinenten. Med tanke på diskussionen här hemma om fildelning så är nog de flesta iförstådda med vad de köper/tankar för något.

Medlem

(Kul att man får nämna piratkopiering här på FZ.se nu utan att få ett irriterat PM från en övernitisk moderator )

Skummade bara igenom intervjun, och fastnade för det citat som FZ återgivit i sin nyhet. Vad i helskotta har min ISP att göra med om jag kör ett piratkopierat spel på min dator? Fast i och för sig förstår jag logiken i det. Spelar jag en piratkopierad MP3 i min bil och upphovsmannen får nys om detta så kontaktar hon/han naturligtvis Vägverket. Eller ser till att jag blir av med mitt körkort. Eller hur?

Inget säger att jag använt min ISP's resurser för att ladda ner olagliga spel, utan kan likväl ha fått det på en bränd DVD av en vän.

Idioti.

Vidare pratar han om att han sett utvecklare stänga ner, och folk förlorar sina hem och arbeten på grund av piratkopiering. Mike Russell arbetar för Ritual, så jag förstår att det är bekvämt för honom att kunna falla tillbaka, och skylla på, piratkopiering som skäl för att folk inte köper spel. Sin Episodes. Är han ärligt överraskad över att folk inte vill betala för en produkt som denna?

Nu ska jag sätta på mig min allvetarhatt, och konstatera att om man gör spel så dåliga att folk inte köper dem, så man inte kan försörja sig på dem, så skaffar man sig ett jobb som man kan försörja sig på och utvecklar spel vid sidan om i independant-regi.

Bara för att man är spelutvecklare så är ju det inte någon GARANTI för att man ska kunna livnära sig på det. Det är som i alla andra branscher; har du en bra produkt, och det finns efterfrågan, så tjänar du på det. Släpper du en medioker eller dålig produkt och väntar dig att spelet ska sälja, och tar det för givet, så är du enbart dum, lider av dåligt självinsikt, och bör omvärdera ditt yrkesval.

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Notumforce:

Förstår ritual helt o hållet.

second that! Pirater ökar bara priserna för spelen..

..som ökar pirater...som ökar spelpriserna ännu mer.. som skapar ännu mer pirater....

Inte för att jag tycker piratkopiera är rätt men that's the truth...

Skrivet av Kyraal:

Nu ska jag sätta på mig min allvetarhatt, och konstatera att om man gör spel så dåliga att folk inte köper dem, så man inte kan försörja sig på dem, så skaffar man sig ett jobb som man kan försörja sig på och utvecklar spel vid sidan om i independant-regi.

Bara för att man är spelutvecklare så är ju det inte någon GARANTI för att man ska kunna livnära sig på det. Det är som i alla andra branscher; har du en bra produkt, och det finns efterfrågan, så tjänar du på det. Släpper du en medioker eller dålig produkt och väntar dig att spelet ska sälja, och tar det för givet, så är du enbart dum, lider av dåligt självinsikt, och bör omvärdera ditt yrkesval.

Jag skulle vilja se de spel som folk lyckats utveckla vid sidan av som inte är ett sidscrollande rymdskjutarspel osv..
Att utveckla ett stor spel kan ta uppåt 50 personer som jobbar mer än 8-17 över 5 år att färdigställa.. och du tycker det är rätt att vi stjäl deras arbete utan att betala?
Om alla stal spelet så skulle inte någon betala för det, inte konstigt att de blir utan sina hem då.
Att enbart skylla det på piratkopiering kan dock vara fel då ett dåligt spel kan ge liknande effekt...


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Medlem

det är spännande att se hur många som tror att man faktiskt kan frammana sanning bara för att man upprepar samma mantra om och om och om igen.

piratkopiering != stöld (dvs, inte lika med "petty theft").

ja, du kanske vill att det skall vara likställt, men det hjälper inte, för det är det inte.

se så lätt det var. till alla som inte förstår, varsågod: upprepa "piratkopiering är stöld" trettio gånger högt för dig själv varannan timme. det kanske blir sant då.

jag håller för övrigt med kyraal, gör man bra spel, så får man nog sålt dem med.


signatur
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är som i alla andra branscher; har du en bra produkt, och det finns efterfrågan, så tjänar du på det. Släpper du en medioker eller dålig produkt och väntar dig att spelet ska sälja, och tar det för givet, så är du enbart dum, lider av dåligt självinsikt, och bör omvärdera ditt yrkesval.

Eller grym marknadsföring


signatur

Ne Sedibus Rotalibus Ludas
KAES = 86.67%/46.67%/46.67%/20.00%

Flakmonkey

Mjo, antar att det är därför företag som Looking Glass, Westwood, etc inte överlevde utan blev tvingade att lägga ner eller köpas upp... Jag menar de har ju gjort så enormt kassa spel som alla hatar... Självklart hjälper det om ett spel är bra, men det är väl bara att titta på försäljningslistorna för att inse att bara för att ett spel är bra så säljer det inte bra...

Sen är givetvis inte piratkopiering den enda anledning till varför det är svårt för många utvecklare att få det att gå runt, men att se sig själv som någon sorts kämpe för bättre spel när man piratkopierar känns ändå lite skevt.

Medlem

låna skivor, böcker och spel måste väl ändå ses som liknande att piratkopiera. man använder de utan att betala.

säger inte att det är rätt. men att kalla det stöld förstår jag inte.

bra spel säljer alltid och har alltid gjort. gick väl helt ok för oblivion va?


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

URK
Medlem

jesus är en nätpirat om han skulle levit idag. redan för över 2000 år sedan så tog jesus bröd och fisk ifrån en fiskare och delade dem och de blir bara flera som blev mätta desså mera han delade(kopierade). den valsen körde jag till en troende för han skulle förstå vad och hur en nätpirat funkade.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av BearClaw:

låna skivor, böcker och spel måste väl ändå ses som liknande att piratkopiera. man använder de utan att betala.

säger inte att det är rätt. men att kalla det stöld förstår jag inte.

bra spel säljer alltid och har alltid gjort. gick väl helt ok för oblivion va?

Det är skillnad mellan att låna och tanka ned ett spel. SKillnaden är att när du tankar ned ett spel så har du en exakt kopia av produkten gämfört med att låna ett spel som du måste lämna tillbaka efter ett tag. Dessutom är det inte en kopia du har från den person du lånat från utan orginalet.

BTW. Mycket bra skrivet Nosnos, ligger en bra poäng där.

Skrivet av URK:

jesus är en nätpirat om han skulle levit idag. redan för över 2000 år sedan så tog jesus bröd och fisk ifrån en fiskare och delade dem och de blir bara flera som blev mätta desså mera han delade(kopierade). den valsen körde jag till en troende för han skulle förstå vad och hur en nätpirat funkade.

DET där kallas shareware och Jesus hade tillåtelse av GUD att ge ut gratis fisk om man ska tänka i form av copyrightfrågan .


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

URK
Medlem

var det inte EA som köpte upp bullfrog och westwood enbart för att själa deras verk så de kunde mjölk lite ur konsumeterna.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Flakmonkey

1.7 miljoner har oblivion sålt, och det inkluderar Xbox 360-versionen som sålt i 1.1 miljoner ex... alltså har det inte sålt särskilt bra till PC... Enligt Wikipedia iaf

Sen beror det ju på vad man anser är helt okej... The Sims har ju sålt i 16 miljoner ex, vilket är hyggligt så jämfört med det så har ju oblivion sålt förskräckligt illa, känns inte som att The Sims är så mycket bättre än Oblivion

Medlem
Skrivet av Nosnos:

1.7 miljoner har oblivion sålt, och det inkluderar Xbox 360-versionen som sålt i 1.1 miljoner ex... alltså har det inte sålt särskilt bra till PC... Enligt Wikipedia iaf

Sen beror det ju på vad man anser är helt okej... The Sims har ju sålt i 16 miljoner ex, vilket är hyggligt så jämfört med det så har ju oblivion sålt förskräckligt illa, känns inte som att The Sims är så mycket bättre än Oblivion

anledningen till att The Sims säljer så bra är att tjejer köper dem och det är BETYDLIGT färre tjejer som fildelar. Jag säljer dagligen The sims till tjejer mellan 8-17 år som knappt har DVD läsare. De sysslar absolut inte med fildelning i första taget. Tjejer är betydligt ärligare och köper en produkt ist för att stjäla den som killarna allt som oftast gör.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Flakmonkey

Exakt, så då borde väl piratkopiering ha en direkt effekt på försäljningen? känns inte som att det är The Sims som säljer så fruktansvärt mycket utan snarare att andra bra spel säljer för dåligt.

123
Skriv svar