Ritual och pirater - inte en bra blandning

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Exakt, så då borde väl piratkopiering ha en direkt effekt på försäljningen? känns inte som att det är The Sims som säljer så fruktansvärt mycket utan snarare att andra bra spel säljer för dåligt.

ja om tjejer skulle piratkoipera i lika stor utsträckning som killar gör, skulle The Sims aldrig nått upp till 16 miljoner ex. Just som jag skrev i mitt förra inlägg är det pga av att tjejer är betydligt ärligare som The sims sålt så bra.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av DreD:

Jag skulle vilja se de spel som folk lyckats utveckla vid sidan av som inte är ett sidscrollande rymdskjutarspel osv..
Att utveckla ett stor spel kan ta uppåt 50 personer som jobbar mer än 8-17 över 5 år att färdigställa.. och du tycker det är rätt att vi stjäl deras arbete utan att betala?
Om alla stal spelet så skulle inte någon betala för det, inte konstigt att de blir utan sina hem då.
Att enbart skylla det på piratkopiering kan dock vara fel då ett dåligt spel kan ge liknande effekt...

Mer realistiskt sett kan ett spel kan ta 150+ personer som arbetar utan bestämd arbetstid på projektet under 5 år. Sen har jag inte nämnt ett ord om att jag tycker det är rätt att folk stjäl. Att se piratkopiering som ren stöld är dock väldigt tvådimensionellt i en väldigt invecklad tredimensionell värld. Lobbyister och företagens knähundar (APB, RIAA, MPAA, etc) vill gärna vinkla det som ren stöld, och få folk att tro att 50000 piratkopierade spel är likadant som förlorad inkomst av värde av 50000 spel, vilket enbart är löjligt.

Du säger att "om alla stal spelet så skulle inte någon betala för det", vilket stämmer till 100%; faktiskt är det så självklart att det nästan är onödigt att påpeka. Nu är det dock inte en hypotetisk värld vi lever i, och trots att man inte ska anta saker, så tror jag nog vi med säkerhet kan anta att inget spel har blivit piratkopierat till den milda grad att noll (0) spel sålts.

Nyckeln till framgång är dock inte bara kvalitet på produkten -- vilket jag inser att jag kanske påstod ovan -- utan förmodligen en större faktor är nog marknadsföringen bakom produkten. Mycket skit säljs till sämre vetande barn och deras föräldrar på grund av detta, och företag med stor budget att lägga här (t.ex. EA) tjänar en hel del.

Du säger att du vill se de spel som utvecklas vid sidan om som inte är annat än sidoscrollande shooters. Det finns flera exempel. Titta till exempel på mods till spel. Visst, de är inte byggda från grunden upp, men de byggs på samma princip som t.ex. Quake 4, och Prey. Du har en motor som du modifierar till dina egna behov. Desert Combat. Natural Selection. Counter-Strike. Vansinnigt lyckade spel -- som spelas av fler personer än många större kommersiella spel -- gjorda vid sidan om (med viss minimal finansiell uppbackning i form av donationer).

Men till att återgå till ämnet. Du kan inte tillförlitligt räkna ut förlusten för ett företag på grund av piratkopiering. Du vet inte hur många som hade köpt spelet om de inte hade piratkopierat det. Detta innebär att jag kan säga med precis lika dålig säkerhet som du, att piratkopiering inte får företag att gå i konkurs.

Det enda som vi vet säkert är att piratkopiering är ett faktum. Vi vet inte med säkerhet effekterna, och skalan på dem. Myndigheter kommer inte kunna att straffa bort detta, så det innebär att branschen måste anpassa sig efter situationen. Hur krasst det än må låta.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Sen är givetvis inte piratkopiering den enda anledning till varför det är svårt för många utvecklare att få det att gå runt, men att se sig själv som någon sorts kämpe för bättre spel när man piratkopierar känns ändå lite skevt.

Sant. Spelutveckling är ett enormt risktagande, och du kan lätt bränna på tok för mycket pengar på ett spel som stressas ut på grund av nervösa investerare, och sedan säljer dåligt för att det är dåligt, samt inga pengar kvar för marknadsföring.

Sen, om du hittar någon sådan kämpe som du beskriver får du gärna presenterna honom/henne för mig. Vore intressant att prata med någon sådan.

Inaktiv

Det som är tråkigt med att spela spel på PC:n är att man måste köpa ny hårdvara till varje spel för att det ska se lika bra ut som hos kompisarna eller på bilderna / filmerna man kan se på internet.

Investerar man i en xbox/ps så vet man i alla fall att ingen kommer spela spelet i bättre upplösning eller med bättre flyt än man själv har.

Flakmonkey

Inte så svårt, finns ju folk överallt som försöker rättfärdiga sitt piratkopierande med att det är en markering mot utvecklarna att de suger.

Du kan ju också spendera mycket pengar på enormt bra spel som inte stressas fram men som sen inte säljer tillräckligt. Spel måste ju sälja i betydligt större volymer numera eftersom kostnaderna är så otroligt mycket större... Som exempel kan ju nämnas Grim Fandango som är Lucasarts enda äventyrsspel som inte täckte utvecklingskostnaden... är Grim Fandango deras sämsta spel? knappast, men det var nog spiken i kistan för den genren hos Lucasarts

Inaktiv

Jag vet, vi dövar våra samveten genom att säga "Men spelet var ju inte bra enligt mig, så därför har de inte förtjänat något"
Det är vanliga arbetande människor som sköter spelutveckling, och att kräva av dem att vartenda spel de gör ska vara bra med snudd på succé är bara idiotiskt.

Om man ska ladda ner så kan man lika gärna ha klart för sig vad det är man gör, det har jag.
Alla vet att det är fel, men få vill inse det och det är en rätt patetiskt syn när dessa personer snackar skit och urskuldrar sig hit och dit.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Inte så svårt, finns ju folk överallt som försöker rättfärdiga sitt piratkopierande med att det är en markering mot utvecklarna att de suger.

Är en väldigt dålig markering, eller hur? Såvida du inte skriver till utgivaren och klargör detta så kommer ju budskapet inte fram. Då kan man ju lika gärna skriva och säga att man inte kommer köpa spelet eftersom de suger, och bespara sig att spela ett (tydligen) dåligt spel.

Skrivet av Nosnos:

Du kan ju också spendera mycket pengar på enormt bra spel som inte stressas fram men som sen inte säljer tillräckligt. Spel måste ju sälja i betydligt större volymer numera eftersom kostnaderna är så otroligt mycket större... Som exempel kan ju nämnas Grim Fandango som är Lucasarts enda äventyrsspel som inte täckte utvecklingskostnaden... är Grim Fandango deras sämsta spel? knappast, men det var nog spiken i kistan för den genren hos Lucasarts

Detta stämmer väldigt bra. Ledare inom industrin har ju även gått ut och påpekat, och oroat sig för detta. Det gäller naturligtvis att vara realistisk, för det spelar ingen roll hur bra spelet än är, och hur bra det än säljer, om intäkterna inte täcker utgifterna.

Angående Grim Fandango. Där handlade det ju snarare om ett väldigt nichat spel (även för att vara LucasArts) där utgifterna inte rättfärdigade antal köpare. Tror inte vi kan faktorera in piratkopiering i det här fallet. Åtminstone inte i någon betydande grad.

Psychonauts och Beyond Good & Evil är två liknande fall, även om jag inte tror att de gick i förlust.

Medlem
Skrivet av jaaakob*:

[...] "Men spelet var ju inte bra enligt mig, så därför har de inte förtjänat något" [...]

Skrivet av jaaakob*:

Alla vet att det är fel [...]

Fel enligt dig, då? Eller vanlig social norm och vett? Tänk om vanlig social norm, vett, och samvete gradvis ändras till den grad att det första citatet är accepterat. Vad händer då?

Vi ser ju redan nu att allt fler och fler inte anser att piratkopiering är fel.

Inaktiv

Ärligt talat om någon inte vill lägga 400 kronor på ett spel utan laddar ner det istället hur många skulle då köpt det istället? Är det inte bättre att utvecklarna satsar på dom som vill köpa spelet och försöker göra realistiska affärsmodeller som inte räknar med att alla piratkopierare plötsligt ska komma till insikt och köpa spelet?

Flakmonkey
Skrivet av Kyraal:

Är en väldigt dålig markering, eller hur? Såvida du inte skriver till utgivaren och klargör detta så kommer ju budskapet inte fram. Då kan man ju lika gärna skriva och säga att man inte kommer köpa spelet eftersom de suger, och bespara sig att spela ett (tydligen) dåligt spel.

jag sa aldrig att det var smart ^^

Medlem

iggelito, jo det är nog det som det handlar om till slut. Skaparna av produkterna måste anpassa sig till marknaden, hur fel den än må vara, även om det innebär hårdare och mer nitiska kopieringsskydd som inte gagnar någon. En riktigt ond cirkel.

Nosnos, nej precis, jag antog heller inte att du tyckte det var smart

Mycket som händer i det här heta ämnet, och tyvärr så har jag inte tid att fortsätta mer här ikväll då jag måste återgå till att utveckla ett spel i några timmar till. Ironiskt, eller hur?

URK
Medlem

tack vare nerladning så har jag köpt mera spel än vad jag har gjort innan jag började ladda ner. de spel jag köper gör jag ändå om till samma enkla sätt som att ladda ner så jag slipper byta skiva. jag skulle med all saning köpa ännu mera om jag kunde ladda ner spel och betal för dem. om man fick ett bra demo som mina nerladningar nästan är som.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Varför går dom inte bara ner och gör spelen med mindre budget? Piratkopiering har ju funnits i stor skala så kan ju inte vara något nytt fantastiskt som kommit nu kommer ihåg att när jag var 12 och fick en amiga så fick jag med 500 spel och tror jag köpte ett eller två spel till och ett av dom fick jag aldrig igång.
Alla spel piratkopieras väl ungefär lika mycket så borde väl vara lätt att bara räkna bort piratkopieringen redan innan man börjar utveckla spelet.

Flakmonkey

Om de går ner i budget så har de inte råd att göra de spel som många vill ha. Förr så kunde ju en ensam utvecklare göra guldspel, Another World är ett fint exempel, men det går ju bara inte längre... Våra krav på spel blir ju allt högre och då krävs det fler och bättre utvecklare och då kostar det mer pengar...

Svårt att undvika det känns det som :/

Inaktiv

Men hur har har vi kommit dit om det inte finns pengar att tjäna?

Flakmonkey

Det finns pengar att tjäna, men tidigare var det lättare att gå med plus och därför fanns det flera mindre utvecklare. Den utvecklingen vi ser med ett fåtal större aktörer beror ju på att det blir svårare och svårare att klara sig utan ekonomisk backning från någon med gott om pengar... Det är klart att du tjänar mycket pengar om du får en superhit som säljer i någon miljon ex...

Vet inte hur många ex ett spel måste sälja för att det ska gå jämnt ut, vore intressant att se några siffror på det, men klart är iaf att det krävs betydligt fler nu än för 5 år sedan

Medlem
Skrivet av jaaakob*:

Jag vet, vi dövar våra samveten genom att säga "Men spelet var ju inte bra enligt mig, så därför har de inte förtjänat något"
Det är vanliga arbetande människor som sköter spelutveckling, och att kräva av dem att vartenda spel de gör ska vara bra med snudd på succé är bara idiotiskt.

Ok, jag förstår resonemanget, men om man tar mitt yrke som en jämförelse då.
Jag tillverkar en produkt som används i tex bilindustrin, bilindustrin köper produkten och några av mina produkter håller inte måttet. Vad händer? Jo, jag får en reklamation och måste ersätta den defekta produkten med en som håller måttet.

Alla andra industrier har ju krav på sig att en viss standard ska kunna förväntas.
Jag tror inte att Volvo, Saab eller Ericsson skyller dålig försäljning på nåt annat än sig själva om dom vet att dom har gjort en dålig produkt.

Blev lite svamligt märkte jag nu men nån kanske fattar hur jag menade

Gillade iden nån hade med att man prenumererar på spel mot en månadsavgift. Hundra spänn för ett spel i månaden med möjlighet att byta spel när man vill.
Man laddar hem spelet och kan bara spela det så länge man har det förbockat på sin prenumerationssida. Någon form av licens behövs förmodligen.
Borde vara fullt möjligt med dagens teknik tycker jag, och fan så bekvämt också.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv
Skrivet av SFL|Krusty:

Ok, jag förstår resonemanget, men om man tar mitt yrke som en jämförelse då.
Jag tillverkar en produkt som används i tex bilindustrin, bilindustrin köper produkten och några av mina produkter håller inte måttet. Vad händer? Jo, jag får en reklamation och måste ersätta den defekta produkten med en som håller måttet.

Alla andra industrier har ju krav på sig att en viss standard ska kunna förväntas.
Jag tror inte att Volvo, Saab eller Ericsson skyller dålig försäljning på nåt annat än sig själva om dom vet att dom har gjort en dålig produkt.

Blev lite svamligt märkte jag nu men nån kanske fattar hur jag menade

Gillade iden nån hade med att man prenumererar på spel mot en månadsavgift. Hundra spänn för ett spel i månaden med möjlighet att byta spel när man vill.
Man laddar hem spelet och kan bara spela det så länge man har det förbockat på sin prenumerationssida. Någon form av licens behövs förmodligen.
Borde vara fullt möjligt med dagens teknik tycker jag, och fan så bekvämt också.

Jag förstår likväl ditt resonemang, och jag gillar också tanken på att prenumerera på spel under en testperiod av någon sort.

Jag tycker dock inte jämförelsen kan användas på spelindustrin, eftersom den är så ohämmat subjektiv.
Jag har personligen avskytt ett antal "storspel", utan att det varit något fel på dem.

Och vad jag ville få fram tidigare var att det inte funkar att säga "dåliga spel förtjänar inte mina pengar", för då skulle ingen ha lagt pengar på t ex BF 2.
BF 2 var och är ett riktigt roligt spel, då jag spelat det i många timmar och betalt för det tillråga på allt. Men om man kollar på hur spelet fungerar och granskar det i sömmarna upptäcker man att det inte alltid är speciellt förfinat i fråga om t ex funktionalitet.
Det vittnar om en slarvighet hos företaget, att de antingen skiter i sina fans, eller bara tar dem för givet.
Så med en sån logik skulle det spelet inte ha varit pengarna värda, men likt förbannat säljer det som smör.
Det logiken man kan med andra ord överge, och i stället rikta tankarna åt någon annan form av prövning - ett kraftigt utökat demo t ex?

Gleh, förlåt. För mycket att skriva, borde korta ner. Orkar inte.[/quote]

Medlem

redmac: Tja om du börjar räkna på hur många spel tjejer i snitt köper per år så förstår du nog att killarna trots mer piratkopiering köper mer spel.

Alltså vi har många killar som inte piratkopierar och bara köper ett spel - t.ex. många CS-spelare som håller sig till ett spel, eller diverse MMPORG-spelare.

Om tjejer i samma utsträckning som killar skulle spela spel så skulle de piratkopiera i samma utsträckning också. De flesta tycker det är rimligt att köpa 2-3 spel för 400:- per år. Men spelar man 20 timmar i veckan mycket och 8 av 10 spel tar slut redan efter 10-12 timmar så inser man snabbt att det blir rätt dyrt...

Men det är möjligt att vi utan piratkopiering skulle haft bättre spel i och med att alla de här kortlivade spelen skulle slås ut då folk tröttnar på att lägga 400:- på något som ger väldigt lite underhållning.

T.ex. så tror jag att några få spel som jag *köpt* står för majoriteten av den tid jag spelat det de senaste 7-8 åren: The Realm (mmporg spel med månadsavgift) Counterstrike och Heroes-serien.

De allra flesta spel som tankas spelas aldrig, och om de spelas så spelas de oerhört lite.

Vanligaste räknefelet som folk gör är att de ser : oj 10 000 nedladdningar. 10 000 spel som inte blev sålda. 10 000 * 400:- i förlust! Av de 10 000 spelen är det kanske 1000 som överhuvudtaget installeras och spelas i större utsträckning än gratisdemot av spelet! Och det är knappast alla som skulel köpt spelet heller. Tex så laddar folk som oftast bara gillar fps-spel ned cilivization och oblivion och testar, spel som de aldrig annars skulle ha köpt.

Jag tror att mer frikostiga shareware och demoversioner skulle minska piratkopieringen betydligt. Det smärtar inte så mycket att gå och köpa ett spel när man vet vad man får. Tillverkarna ska satsa på mervärde för dem som köpt spelet - t.ex. genom att det släpps automatiska patchar titt som tätt.

Galactic civ II är ju ett lysande exempel på ett spel som få skulle få för sig att piratkopiera. Man missar då den strida ström av patchar som släpps.

Diablo, Starcraft och Warcraft-serien är ytterliggare ypperliga exempel på spel där jag känner åtskilliga som först har piratkopierat men sedan köpt spelet eftersom de vill åt nya patcharna med detssamma de kommer ut och dessutom tycker att multiplayerfunktionen är intressant.

Men vissa spelföretag har blivit nonchalanta och släpper halvfärdigt skräp. Ta Heroes 5 t.ex. det är så buggigt och halvdant att det inte borde få säljas till fullpris.

Jag tror dock att vissa genrer har fått hårdare stryk av piratkopiering än andra. Multiplayerspel klarar sig utmärkt av uppenbara skäl men just äventyrspelen har nästan dött. Kan mycket väl ha att göra med deras korta speltid och begränsade omspelningsmöjligheter. Jag menar vem vill egentligen betala 400:- för CSI-spelen som går att spela igenom på under 3 timmar?

Även om tillverkningskostnaderna har ökat något otroligt för spelen så har inte mervärdet för konsumenterna gjort det. Spel idag är roliga ungefär lika länge som de var för 10 år sedan. Det finns någon slags gräns för hur många spel folk är villiga att köpa under ett års tid -oavsett hur m ycket de piratkopierar eller inte.

Jag menar på SNES-tiden så var det inte tal om att piratkopiera. Men trots att jag spelade en herrans massa timmar om dagen så behövde jag inte lägga ned så mycket pengar på spel, spelen räckte många timmar innan de tog slut, man kunde enkelt byta in dem och få nya för en billig penning. Och för alla de där 5-10 timmar spelen så gick det utmärkt att hyra på den lokala videobutiken. Som konsument så har man inte ens ett intresse av att piratkopiera i det läget.

Medlem
Skrivet av jaaakob*:
Skrivet av SFL|Krusty:

Ok, jag förstår resonemanget, men om man tar mitt yrke som en jämförelse då.
Jag tillverkar en produkt som används i tex bilindustrin, bilindustrin köper produkten och några av mina produkter håller inte måttet. Vad händer? Jo, jag får en reklamation och måste ersätta den defekta produkten med en som håller måttet.

Alla andra industrier har ju krav på sig att en viss standard ska kunna förväntas.
Jag tror inte att Volvo, Saab eller Ericsson skyller dålig försäljning på nåt annat än sig själva om dom vet att dom har gjort en dålig produkt.

Blev lite svamligt märkte jag nu men nån kanske fattar hur jag menade

Gillade iden nån hade med att man prenumererar på spel mot en månadsavgift. Hun

dra spänn för ett spel i månaden med möjlighet att byta spel när man vill.
Man laddar hem spelet och kan bara spela det så länge man har det förbockat på sin prenumerationssida. Någon form av licens behövs förmodligen.
Borde vara fullt möjligt med dagens teknik tycker jag, och fan så bekvämt också.

Jag förstår likväl ditt resonemang, och jag gillar också tanken på att prenumerera på spel under en testperiod av någon sort.

Jag tycker dock inte jämförelsen kan användas på spelindustrin, eftersom den är så ohämmat subjektiv.
Jag har personligen avskytt ett antal "storspel", utan att det varit något fel på dem.

Och vad jag ville få fram tidigare var att det inte funkar att säga "dåliga spel förtjänar inte mina pengar", för då skulle ingen ha lagt pengar på t ex BF 2.
BF 2 var och är ett riktigt roligt spel, då jag spelat det i många timmar och betalt för det tillråga på allt. Men om man kollar på hur spelet fungerar och granskar det i sömmarna upptäcker man att det inte alltid är speciellt förfinat i fråga om t ex funktionalitet.
Det vittnar om en slarvighet hos företaget, att de antingen skiter i sina fans, eller bara tar dem för givet.
Så med en sån logik skulle det spelet inte ha varit pengarna värda, men likt förbannat säljer det som smör.
Det logiken man kan med andra ord överge, och i stället rikta tankarna åt någon annan form av prövning - ett kraftigt utökat demo t ex?

Gleh, förlåt. För mycket att skriva, borde korta ner. Orkar inte.

[/quote]

Antar att du har rätt angående min jämförelse. Det som den ena personen älskar hatar den andra osv. Svårt att sätta standarden då iofs


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Men varför kostar egentligen spelen så mycket att göra? Det är ju något som måste ha gått allvarligt fel någonstans för att det måste säljas så kopiöst mycket för att göra vinst.

Det enda jag tycker man kan säga med säkerhet är att piratkopiering har främjat hårdvaruindustrin kopiöst.

JB
Medlem

Låter som whine mest från speltillverkaren..

Dock detta med prenumeration skulle nog vara nice om det skulle finnas i någon trevlig modell, där kunkuranns mellan olika prenumeration skulle finnas. Typ 1000kr om året för 5 valfria spel, eller kanske 10 valfria spel. Eller nåt.

Som annan talare sa, så dest sämre spelen är, och desto dyrare dom är, och desto sämre kundvård spelföretagen har, - desto fler "pirater".

Som det ser ut idag, är det väl kanske hype och annonsering som säljer spel, och sen får man chansa som spel-köpare, att spelet är något bra, då demo, och kritiska recensioner ofta saknas. Har personligen lagt ner totalt att läsa tidnings-recensioner då de slicka så mycket rumpa att jag spyr, eller är otroligt rädda för att göra speltillverkaren arg på dom.

Dock, är det lite tragiskt att det är så lätt att tanka hem spel. Förr i tiden då man kopiera spel med disketter, då spelade man igenom typ varje spel man fick tag på. Sen när CD-brännaren kom kunde man ju kopiera 50 spel på en skiva, och problemet med för många spel började. För mig i alla fall. Problemet att man börjar spela ett spel, lite gran. Kanske 2-3 kartor, och fattar ej nåt speciellt tycke för spelet, och går vidare till nästa.

Som annan talare med sa, så tankas väldigt många spel utan att ens provas. Och tankning är ju inte lika med motsvarighet till förslut av intäckter från köp.

Blir lite rant på det hela här, men ansvaret ligger ju på båda partner, som spelköpare, och speltillverkare. Är vi inte nöjda så går det inte att tvinga, eller stämma oss. Dock, så kan man ju som gamer ta tummen ur rumpan och köpa spel. Dock, så funkar det inte så bra om man skulle köpa allt man vill testa. 400kr x 10 = 4000kr för lite test.
Kanske inte världen bästa argument kanske, men det tillverkas så ofantligt många spel, och de som jag inte fastar för kommer skulle jag aldrig få för mig att köpa. Jag vill inte lägga 400kr på ett spel som jag tröttnar på efter 15 min så att säga.

Skrivet av toern:

Men varför kostar egentligen spelen så mycket att göra? Det är ju något som måste ha gått allvarligt fel någonstans för att det måste säljas så kopiöst mycket för att göra vinst.

Det enda jag tycker man kan säga med säkerhet är att piratkopiering har främjat hårdvaruindustrin kopiöst.

Ja, köper man en dator för 15.000 kr, och uppgraderar för 6000kr varje 2 eller 3 år, så är det väldigt lätt att ge spelbranchen fingret när det finns så många skitspel och halvfärdiga spel. Mycket lätt att motivera att man ska ha något för sin dyra hårdvara man köpt.

Spelföretagen och grafikkortsföretagen samarbetar självklart. Spelföretagen tycker att vi ska uppgradera för 3000kr per år, och köpa 1 spel, dvs just deras. Om alla spelföretag tänker så, så blir det ju inte 1 spel, utan det blir ju femtio-elva call of duties som de tycker är .......

Eh, jag svamlar......... Men om det är något som mjölkas i spel och grafikkortsbrachnen så är det alla pojkar som lägger alla sin pengar på detta, spel och datordelar. Med argumentet "Utvecklingen går frammåt" så kommer speltillverkarna undan med varför spel är så dyra och systemkrävande.

Finns det ens en marknad för spel som inte är jättrekrävande grafikmässigt, men ändå är ett topp-klass spel?

Jag kanske är lite lost, med detta, men det är inte så lätt att reda ut en branch som har utvecklats till en jättemarknad pga av att folk har utvecklat spelintresse, som de fått eftersom de har kunnat spela massor av olika spel, som de inte hade kunnat göra om inte folk hade kopierat spel till varandra.

Medlem

Problemet som jag ser det är att vi har kommit till en punkt där det är nästan lika lätt att få tag i en fullversion för att testa som att få tag i ett demo! Dessutom så speglar sällan demoversionerna hur spelet fungerar i praktiken - till skillnad från den gamla goda sharewaretiden när man fick hela spelet med alla funktionerna fast bara ~10-25% av storyn så att säga.

Ett bra fungerande system vore något liknande som steam där man utan kostnad kan ladda hem *den riktiga versionen* av spelet som är fullständigt patchad osv så man vet att den kommer fungera som den ska på datorn. Men däremot finns det begränsning. I CS fall skulle det innebära att bara DUST fungerar att spela t.ex. I Preys fall skulle det innebär att spelet tar slut efter några banor. I mysts fall behöver de bara ta bort hjälpfunktion Skämt åsido, sedan betalar man en slant och låser enkelt upp spelet.

Om detta fungerade smidigt så tror jag inte att jag skulle orka bry mig om piratkopior ens en gång. Problemet är att nöjesindustrin har hamnat i ett läge där det är lättare att piratkopiera än att köpa riktigt. Det ÄR lättare att klicka på en en länk på nätet än att gå in i butiken och köpa den. Och de betaltjänster som finns på nätet är ofta krångliga, man känner sig osäker som konsument (vad gör det med mitt visa-kort?) och framförallt är de inte billigare (varför ska jag betala lika mycket för att ladda hem det som i butik?).

Betydligt smartare än starforce är också att göra spel (även singleplayerspel) som har funktioner som kräver att man är inloggad och online. De bör fungera utan men är man online får man mervärde i form av updateringar, tillägga osv.

Tänk dig t.ex. Oblivion med ingame-funktioner för moddar, eller att när man startar sin legitima Heroes 5 kopia och loggar in så patchas det och man får upp en lista på nya banor man kan börja spel med en gång. Allt utan att vara ute på nätet och leta..

Nej det är ju allmänt känt att spel som BF, CS och MMPORG-spel inte lider av piratkopiering eftersom det krävs att man har en legitim cd-nyckel för att logga in. Smartast är om tillverkarna motiverar en internet-inloggning för att spela spelet. En sådan enkel sak som väl fungerande high-score listor där inloggning måste ske p.g.a fuskkontroll osv.

Medlem

Jag laddar nästan alltid ner spel jag funderat på att köpa. Vill åtminstone provköra dom innan jag lägger ut pengar. Här kan man slamdunka upp i mitt ansikte att det oftast finns demo's att ladda hem för att provspela, men jag vill nog påstå att ett demo inte alltid är det bästa sättet att avgöra om ett spel är bra eller dåligt. Jag minns red line (tror det hette så) ett fps spel för ett par år sedan där man kunde köra fordon. Demot var helt superbt, vi spelade det 10-15 timmar i sträck dagligen i flera dagar. Jag var helt inne i det och kunde knappt bärga mig innan det fulla spelet skulle släppas. När sen väl spelet släppts och jag köpt det så visade det sig att det var renodlat skräp. Det ENDA i hela spelet som verkligen var bra var just den banan som dom hade i demot. Resten av banorna var banala och ointressanta (och singleplayer delen var...tja..vi lämnar det där..)
Jag har även använt piratkopierade spel så jag och min sambo kan lira med varandra. Har inte råd att lägga ut tusentals kronor på dyra datorer och sen ytterliggare 700-1000:- för 2 av varje spel bara så vi ska kunna lira tillsammans. (iofs, här kan man dropkicka mig och vråla att man inte kan förvänta sig att roa sig med dyra saker om inte man har ekonomin till det).

Edit: Speciellt inte om det sen visar sig att min sambo inte alls tyckte det var roligt i nätverk med mig (läs: när hon börjar förlora)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ni som säger att ni tankar hem spel och om de skulle vara bra så köper ni dem. Det argumentet håller sällan då man spelat klart spelet knappast skulle köpat om det nu inte är en bra multiplayer funktion. Men nu kommer det intressanta, om nu multiplay delen på piratkopian skulle kunna spelas på legetima servrar (ej crackade) så skulle ni garanterat inte köpa spelet. Med andra ord så är det cd skyddet som ser till att ni köper spelet och inte ert samvete. Det finns bara en orsak till att wow och cs sålts så bra, det är för att man inte kan spela dem över nätet med en piratkopia. (visst finns det en del ärliga spelare som skulle ha köpt det iaf, men majoriteten hade om de kunnat använt en piratkopia för att spela)


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

Ni som säger att ni tankar hem spel och om de skulle vara bra så köper ni dem. Det argumentet håller sällan då när man spelat klart spelet knappast skulle köpat om det nu inte är en bra multiplayer funktion. Men nu kommer det intressanta, om nu multiplay delen på piratkopian ni har skulle kunna spelas på legetima servrar (ej crackade) så skulle ni garanterat inte köpa spelet. Med andra ord så är det cd skyddet som ser till att ni köper spelet och inte ert samvete. Det finns bara en orsak till att wow och cs sålts så bra, det är för att man inte kan spela dem över nätet med en piratkopia. (visst finns det en del ärliga spelare som skulle ha köpt det iaf, men majoriteten hade om de kunnat använt en piratkopia för att spela)

Du talar nog om hur du själva skulle gjort i ett sånt fall. Jag spelar inte igenom ett helt spel jag tankat ner. Och faktum är att det finns en del spel jag spelat igenom kopian helt och endå köpt den sen (alla medal of honor spelen bland annat..och call of duty 1+expansionen). Dessa går att spela online med crackade servers - men jag vill helst ha original grejerna + att jag gillar alla grejer man får med (även om det så bara är ett dvd fodral)
Du kan spela WoW över nätet utan att betala. Det finns freeshard servers (så där rök din teori om det) och CS finns det också piratservers till.
Men som du sa...kanske majoriteten gör på det viset du förklara - men då är jag helt enkelt en minoritet

Edit: iofs - du sa faktiskt SÄLLAN


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

kan nogån förklara för mig varför skådespelare i en film skall ha hundratals miljoner? Kan någon förklara för mig varför John Carmack är så fattig så han måste sammla på ferarribilar för hans spel sälger så dåligt. Kan någon förklara för mig varför jag måste betala 90:- på bio för att se en film. Som om jag sedan tycker är bra måste betala 200:- till för att äga något jag redan betalat för en gång. Doh! Det är inte piraterna som sänker företagen eller inte får ett spel, Film, eller Musik att inte gå runt. Det är de höga omkostnaderna som i sin tur beror på girighet där den större delen av budgeten läggs på LÖNERNA som knappast är 20 000 efter skatt i månaden, utan snarare en nolla till. Vist sedan finns det små spelföretag / filmer / musiker med mindre budgetar. Dom tycker jag man skall sponsra. Men summan i slutändan är ju dock att det tror fan att det blir svårt att gå med vinst om filmen kostar 7 miljarder att göra. Spelet kostar 50 miljoner att utveckla. Jag blir så trött på alla idioter som skyller på pirarterna. Det är bara en liten del av kakan.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

JB
Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

kan nogån förklara för mig varför skådespelare i en film skall ha hundratals miljoner? Kan någon förklara för mig varför John Carmack är så fattig så han måste sammla på ferarribilar för hans spel sälger så dåligt. Kan någon förklara för mig varför jag måste betala 90:- på bio för att se en film. Som om jag sedan tycker är bra måste betala 200:- till för att äga något jag redan betalat för en gång. Doh! Det är inte piraterna som sänker företagen eller inte får ett spel, Film, eller Musik att gå runt. Det är de höga omkostnaderna som i sin tur beror på girighet där den större delen av budgeten läggs på lönerna som knappast är 20 000 efter skatt i månaden, utan snarare en nolla till. Vist sedan finns det små spelföretag / filmer / musiker med mindre budgetar. Dom tycker jag man skall sponsra. Men summan i slutändan är ju dock att det tror fan att det blir svårt att gå med vinst om filmen kostar 7 miljarder att göra. Spelet kostar 50 miljoner att utveckla. Jag blir så trött på alla idioter som skyller på pirarterna. Det är bara en liten del av kakan.

Word! Huvudet på spiken!

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

Mjo, antar att det är därför företag som Looking Glass, Westwood, etc inte överlevde utan blev tvingade att lägga ner eller köpas upp... Jag menar de har ju gjort så enormt kassa spel som alla hatar... Självklart hjälper det om ett spel är bra, men det är väl bara att titta på försäljningslistorna för att inse att bara för att ett spel är bra så säljer det inte bra...

Sen är givetvis inte piratkopiering den enda anledning till varför det är svårt för många utvecklare att få det att gå runt, men att se sig själv som någon sorts kämpe för bättre spel när man piratkopierar känns ändå lite skevt.

Okunnigt resonemang baserat på felaktiga slusatser.

Och jag skall precisera varför: Westwood vart uppköpta just på grund av att de gjorde bra och säljande spel. EA köper som bekant gärna upp företag när de prövat att ge ut ett eller ett par titlar av de och märker att de är kassakor. Westwood lades inte ner pga något runt piratkopiering, utan för att EA ombildar uppköpta företag till egna studios, vilket öppnar upp för 1) sparka de som de inte vill ha 2) göra en hel del rokader inför nya projekt.

Flera ifrån Westwood gick som bekant sin egna väg inför denna omstrukturering...

Och nej, toplistorna betyder inte automatiskt bra spel. Allt för ofta betyder det 'bra PR-maskin'. Vilket i sig bara är något som talar för att man BÖR piratkopiera [om demo inte finnes] för att kunna avgöra om produkten är något som tilltalar en.

Allt för ofta har reklam sålt oss bajs i påse.

JB
Medlem
Skrivet av Zarkow:

Allt för ofta har reklam sålt oss bajs i påse.

OCh allt för ofta är det nötter i påse som köper dessa bajs i påse produkter. 8)

123
Skriv svar