Ritual och pirater - inte en bra blandning

Flakmonkey

Sa inte att de las ner eller köptes upp av enbart pga piratkopiering, men jag tror ändå att alltför utbredd piratkopiering är ett större hot mot mindre företag än de stora drakarna. De stora jättarna klarar sig ju alltid ändå, de har råd med ett bra spel som inte säljer medan en mindre utvecklare inte har det. Om jag jobbade på ett mindre utvecklare så skulle jag aldrig i mitt liv göra ett singleplayerspel till PC, det känns som att slänga en massa pengar och talang i sjön. Piratkopiering är en del i det, men självklart är kass marknadsföring (liten budget) en annan och förmodligen större del. Om sen spelet suger så är ju det självklart en stor del det också ^^

Förstår inte hur man kan hävda att piratkopiering inte är negativt för spelbranschen och utvecklarna. Däremot så finns det ju andra minst lika stora problem som glöms bort då för mycket fokus läggs på just piratkopieringen.

URK
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Sa inte att de las ner eller köptes upp av enbart pga piratkopiering, men jag tror ändå att alltför utbredd piratkopiering är ett större hot mot mindre företag än de stora drakarna. De stora jättarna klarar sig ju alltid ändå, de har råd med ett bra spel som inte säljer medan en mindre utvecklare inte har det. Om jag jobbade på ett mindre utvecklare så skulle jag aldrig i mitt liv göra ett singleplayerspel till PC, det känns som att slänga en massa pengar och talang i sjön. Piratkopiering är en del i det, men självklart är kass marknadsföring (liten budget) en annan och förmodligen större del. Om sen spelet suger så är ju det självklart en stor del det också ^^

Förstår inte hur man kan hävda att piratkopiering inte är negativt för spelbranschen och utvecklarna. Däremot så finns det ju andra minst lika stora problem som glöms bort då för mycket fokus läggs på just piratkopieringen.

oftas vill folk ha någon typ av syndabock när saker blir som de inte har tänkt sig. hela nöjensindusatrin har blivit helt FEL. eftersom det är lättare att ha en syndabock(pirater som är en liten del av problemet och även en positiv sak) så skyller de allt på dem istället och kolla vad de själva har gräft ner i sin egen backgård.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av BearClaw:

låna skivor, böcker och spel måste väl ändå ses som liknande att piratkopiera. man använder de utan att betala.

säger inte att det är rätt. men att kalla det stöld förstår jag inte.

bra spel säljer alltid och har alltid gjort. gick väl helt ok för oblivion va?

Det är skillnad mellan att låna och tanka ned ett spel. SKillnaden är att när du tankar ned ett spel så har du en exakt kopia av produkten gämfört med att låna ett spel som du måste lämna tillbaka efter ett tag. Dessutom är det inte en kopia du har från den person du lånat från utan orginalet.

så skillnaden är att man spelar på en kopia eller ett orginal?
vad spelar det för roll, jag kan lova dig att jag skulle kunna låna orginal av alla spel jag har tankat ner och spelat. vissa skulle väl ta en stund att jaga ner men förr eller senare skulle jag nog hitta ett orginal.

så länge man tycker att det är något fel i att låna ut spel, böcker, etc till kompisar och bekanta känns det som dubbelmoral att tycka piratkopiering är stöld

edit: en annan grej jag undrar.
sålde spel så mycket bättre i början av 90-talet än nu?
ni säger att mindre spelmakare inte klarar sig längre och att piratkopiering är en stor anledning. men är inte den stora anledningen att spel kräver längre utvecklingstid, vilket betyder större kostnader, vilket betyder fler spel måste säljas. vilka de inte skulle ha sålt då och inte säljer nu pga sämmre marknadsföring och att spelet kanske inte blev så bra som de hade hoppats på

westwood var väl uppe som exempel. så vitt jag vet var inte tiberian sun och generals lika populära som de äldre spelen. och de båda måste haft mycket högre utvecklingskostnader men sålde väl inte så mycket mer än de gammla spelen


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Skrivet av Nosnos:

Sa inte att de las ner eller köptes upp av enbart pga piratkopiering, men jag tror ändå att alltför utbredd piratkopiering är ett större hot mot mindre företag än de stora drakarna. De stora jättarna klarar sig ju alltid ändå, de har råd med ett bra spel som inte säljer medan en mindre utvecklare inte har det. Om jag jobbade på ett mindre utvecklare så skulle jag aldrig i mitt liv göra ett singleplayerspel till PC, det känns som att slänga en massa pengar och talang i sjön. Piratkopiering är en del i det, men självklart är kass marknadsföring (liten budget) en annan och förmodligen större del. Om sen spelet suger så är ju det självklart en stor del det också ^^

Förstår inte hur man kan hävda att piratkopiering inte är negativt för spelbranschen och utvecklarna. Däremot så finns det ju andra minst lika stora problem som glöms bort då för mycket fokus läggs på just piratkopieringen.

Nu kanske det blir lite hårklyvning om terminologin, men här är life info som jag tycker att den här diskussionen skulle kunna dra nytta av:

"Utvecklare": ett företag som tillverkar spel. Ett utvecklingsföretag har i sin grundläggande form Programmerare, grafiker, game-designers och en del administrativ personal. Mycket få utvecklare sitter på de hundratals miljoner svenska kronor som behövs för att göra ett stort spel idag. Därför behövs det en annan typ av verksamhet:

"Förläggare": Detta är oftast ett större företag som är inblandade i flera spel än utvecklarna. Vissa förläggare har egna utvecklingsstudios (EA, Ubisoft), vissa utvecklingsstudios tycks ha pengar nog att driva egen förläggarverksamhet (Blizzard, bethesda), därför är gränsen mellan de två verksamheterna lite suddig.

Hursomhelst finns det en spelutvecklingsmodell som är dominerande, speciellt när det gäller mindre, nyligen etablerade utvecklare: Utvecklaren lyckas ragga upp en förläggare och signa ett utvecklingsavtal. Förläggaren hostar upp de pengar som behövs för att göra spelet, och betalar utvecklaren i förskott. Förläggaren håvar sedan in de pengarna som spelet drar in tills dess att förskottet är betalat, sedan får utvecklaren royalty.

De pengar som man som utvecklare tjänar på ett spel är med andra ord betalade redan när piraterna går lös på produkten. För att man skall förlora på piratkopiering måste man antingen vara förläggare, eller ett utvecklingsföretag som räknar med att få royalty för att gå runt (vilket är ren rysk rolett, och driver man ett företag med så små marginaler så går man nog ofta under p.g.a. andra faktorer).

Visst är de indirekta effekterna av förlorad inkomst negativa även för utvecklarna - om inte förläggarna får tillbaka pengarna som de lagt ut så har de ju tillslut inte råd att finansiera några nya spel - men att hävda att man som utvecklare är dödsdömd om man gör ett singleplayer only pc-spel skulle vara en rejäl överdrift.

123
Skriv svar