Motarbetad diversitet?

Medlem
Motarbetad diversitet?

Manhunt 2 har ju inte så ljus framtid med tanke vad som hänt den här veckan. Dom blev först bannade i England, sen på Irland och fått Adult Only-rating i USA.

Nu tycker jag personligen att #Manhunt 2 som spel inte är särskilt intressant. Jag är inte heller direkt förvånad över BBFC:s beslut, men jag ställer mig frågande till grunderna. Det är visserligen svårt att jämföra med film, men inte så långsökt heller. Skulle en film med motsvarande våldsnivå bli förbjuden? Hur bedömer dom det egentligen?

Vad som däremot upprör mig är att konsolmakarna Nintendo och Sony vägrar ha AO-titlar, och även alla stora retailers i USA vägrar sälja sådana titlar. Det säljs ju AO-filmer precis överallt (kanske inte Wal-Mart iofs), och varför skulle spel vara annorlunda? Det är som att Samsung vägrar spela AO-filmer i sina DVD-spelare. Eller kommer Sony inte tillåta AO-filmer på sina Bluray-spelare och PS3? Varför har man fortfarande en förmyndigande inställning till spel? Om jag vill spela porr- och våldsspel ska jag väl få göra det? I alla fall på samma villkor som folk som får titta på porr- och våldsfilm. Jag förstår om censuren inte vill att jag ska det, men privata institutioner (som dessutom tjänar pengar på det, retailers och förstaparter) ska ge fan i vad jag spelar och tittar på.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Motarbetad diversitet?

Jag kan inte annat än hålla med. Man kan ju fråga sig vad privata företag tjänar på det, egentligen.
Dock kan man möjligtvis tänka sig att Sony och Nintendo inte vill ha sina rykten nerlusade, eller något i den stilen, särskilt Nintendo har ju en historia om att vara lite "anti" mot våldsamma spel.

Medlem
Skrivet av mongi:

Jag är inte heller direkt förvånad över BBFC:s beslut, men jag ställer mig frågande till grunderna.

Jag antar att det bakomvarande tänket är att det är interaktivt våld. Sedan spelar det säkert in att det sannolikt är grundlöst (tortyr) också. Dessutom är jag rätt så säker på att det också spelar in att folket bakom produkten är de de är.

Skrivet av mongi:

Vad som däremot upprör mig är att konsolmakarna Nintendo och Sony vägrar ha AO-titlar, och även alla stora retailers i USA vägrar sälja sådana titlar.
...
Jag förstår om censuren inte vill att jag ska det, men privata institutioner (som dessutom tjänar pengar på det, retailers och förstaparter) ska ge fan i vad jag spelar och tittar på.

De gör de nog också. De är nog mer oroade över sig själva, de vill helt enkelt inte associeras med denna typ av spel. Personligen tycker jag att de har rätt att fatta det beslutet. Beträffande rätt eller inte så är det kunderna själv som har gett dem den makten, så de har enbart sig själva att skylla. Skulle de ha stött den lokala affären i högre utsträckning så skulle walmart aldrig haft den här "maktpositionen".

Skrivet av mongi:

Om jag vill spela porr- och våldsspel ska jag väl få göra det? I alla fall på samma villkor som folk som får titta på porr- och våldsfilm.

Menar du ihop eller var för sig? Våldsporr (så som jag tolkar det du vill ha) är väldigt hårt reglerat. Även om jag är emot censur av princip så har jag lite svårt att motivera existensen av våldsporr.

Även om jag personligen inte är särskilt intresserad av den här typen av spel och filmer så har jag ingenting emot att någon annan spelar dem. Att köra med "tänk på barnen"-argumentet håller inte. Det finns en direkt koppling mellan att låta sina barn spela sådana här spel och vara en dålig förälder.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Nej jag menar inte våldsporr, då skulle jag ha skrivit våldsporr...

Jag är själv inte direkt intresserad heller, det var exempel bara. Men saken är just den att spel i huvudsak inte görs för barn, det är en väsentlig andel vuxna människor (över 18) som spelar spel. Självklart ska barn hålla sig borta från både våld och porr, men det ska för dens skull inte totalförbjudas.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers

Vad tror egentligen myndigheterna kommer att hända, om ett spel som #Manhunt 2 säljs? Räknar de kallt med att samhället de är satta att styra inte är kapabelt att sära på verklighet och fiktion? Tänker de "det kommer minst att ske ett mord på grund av att någon spelat det här spelet"?

Vi kan i alla fall utgå från att ingen kommer att bli psykisk sjuk av spelet, så personen som utför brottet måste redan ha något vajsing i hjärnan. En psykisk sjuk person, borde inte den befinna sig på en vårdanstalt, där deras konsumtion av såväl mat, mediciner och media redan kontrolleras? Om inte, är inte censur då ett sätt att erkänna att de har misslyckats att förse samhället med den service de ska? Att sjuka människor får den vård de behöver.


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:

Vad tror egentligen myndigheterna kommer att hända, om ett spel som #Manhunt 2 säljs? Räknar de kallt med att samhället de är satta att styra inte är kapabelt att sära på verklighet och fiktion? Tänker de "det kommer minst att ske ett mord på grund av att någon spelat det här spelet"?

Vi kan i alla fall utgå från att ingen kommer att bli psykisk sjuk av spelet, så personen som utför brottet måste redan ha något vajsing i hjärnan. En psykisk sjuk person, borde inte den befinna sig på en vårdanstalt, där deras konsumtion av såväl mat, mediciner och media redan kontrolleras? Om inte, är inte censur då ett sätt att erkänna att de har misslyckats att förse samhället med den service de ska? Att sjuka människor får den vård de behöver.

Huvudet på spiken.

Medlem
Skrivet av mongi:

Nej jag menar inte våldsporr, då skulle jag ha skrivit våldsporr...

Du var otydlig, det var därför jag jag skrev som jag gjorde
Jag fattar att det var ett exempel dock.

Skrivet av mongi:

Jag är själv inte direkt intresserad heller, det var exempel bara. Men saken är just den att spel i huvudsak inte görs för barn, det är en väsentlig andel vuxna människor (över 18) som spelar spel. Självklart ska barn hålla sig borta från både våld och porr, men det ska för dens skull inte totalförbjudas.

Jag vet inte hur stor del av spelarna som är över 18 men med tanke på spelens innehåll så är det rätt så uppenbart även för mig att de riktar sig mot en äldre publik. Jag antar att tänket bakom detta är att barn leker och när man spelar någonting så leker man. Alltså är de som spelar barn.

Samma debatt och (bristande) sätt att resonera satte serietidningar i blåsväder under 80-talet. Alla som har läst Epix eller Tung Metall skulle nog hålla med om att de inte riktar sig till barn. Samma sak med vissa animerade verk, som South Park te.x.

Det mesta av allt gnäll kommer nog från ignoranta kärringar med för mycket fritid och politiker utan politik som måste visa att de står för någonting vart fjärde år. Med detta sagt så kan man ju diskutera om ett samhälle har rätt att ha sedlighetslagar och i så fall vart gränsen ska gå och vem som ska sätta den.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

För övrigt vore det ju kul om censur och diverse leder till ökat intresse av spelet... men vänta, så brukar det ju vara.


signatur

http://folding.stanford.edu/ - Låt datorn göra något vettigt när du inte använder den själv.

1
Skriv svar