JAG HATAR TEKNIK

Avstängd
JAG HATAR TEKNIK

... fast bara ibland. I alla fall när det krånglar. Jag älskar datorer, tekniska prylar, elektronik och att lära mig hur saker fungerar. Det är skitroligt, men problemet med datorer är att det finns så mycket som kan gå fel, särskilt med nätverk.
Jag har ett stort problem med nätverket. Jag får ingen kontakt med routern, nätverket eller Internet på min dator. Det är bara min dator det krånglar på och jag har prövat allt möjligt. Det som återstår är att testa själva kabeln i väggen som går från routern i hörnet av vardagsrummet, upp genom väggen, 10 meter åt vänster och upp till mitt rum, och eventuellt byta ut den. Det var jobbigt att sätta dit den och jag vill helst inte dra en ny.
Nyss prövade jag att byta änden på kabeln - den som sitter i routern, helt fruktlöst. Jag spenderade typ 1 timme, och en hel del frustration för de där förbaskade små ledningarna bytte alltid plats, eller så var de för korta, på det i onödan. Sedan har vi när jag kollade själva uttaget, på mitt rum. Det tog väl en halvtimme eller nåt och ännu mer frustration för det ville heller inte fungera. Problemet är just att skruva tillbaka det i väggen, vilket jag gett upp med. Jag får be pappa fixa det för det är helt omöjligt - tro mig.

Till råga på allt så stoppade jag in kabeln i fel hål när jag tittat om det fungerat - vilket det förstås inte hade. Det var den andra kabeln - den längre, som jag kopplat till uttaget på min systers rum. Det hålet är också en port, men moderkortet har bara en nätverksport på nätverkskortet så det hålet är bara en dödsfälla för kablar, eller kanske inte DÖDSfälla, men en fälla. Därför var det bara att stänga av datorn, dra ur strömkabeln och lägga upp den på sängen, ta reda på skruvmejseln, öppna den och pilla ut kabeln. Sedan satte jag en tejpbit över.

Jag hatar att det är jag som måste fixa alla problem i familjen, för pappa har inte uppdaterat sig på länge - han var bra förr, men allt eftersom tekniken utvecklas och han inte har byggt på kunskaperna är han nu nästan lika okunnig som mamma - och det är inte bra. Det enda pappa är bra på är praktiska grejer, som att dra kablar och sånt.
Mina två systrar klarar väl en del själv, men det är inte bara en gång jag fått lämna datorn/teven för att hjälpa dem.

#blogg

Medlem
JAG HATAR TEKNIK
Citat:

Jag hatar att det är jag som måste fixa alla problem i familjen

"Erik, kan du hjälpa mig med..."
"Erik, kan du tanka * åt mig..."

Vet hur du känns


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Avstängd

Mm. Det är jobbigt värre. Det blir skönt att flytta hemifrån.

Medlem

Tur att man slipper sånt när man inte har hemmaboende syskon.

Stackars dig. Man kan inte överleva vid datorn utan internet såvida man inte har ett kul singleplayerspel.

Avstängd

Det är för att man blivit bortskämd av bredband.
Jag har en provisorisk lösning i alla fall, och det är att låta min syster ta en annan dator och så använder jag hennes uttag. 8)

1
Skriv svar