Diskus: Vad tycker du är viktigast i spel?

Robot
Diskus: Vad tycker du är viktigast i spel?
Medlem
Diskus: Vad tycker du är viktigast i spel?

1) Spelkänsla
2) Story
3) Ljud
4) Grafik

och det som kan sabba ett spel även om det har VG på allt ovanstående - Kontrollerna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Flakmonkey

Definiera spelkänsla? ^^

Svårt att rangordna vad som är viktigast, beror helt och hållet på vilken typ av spel det är... men story, spelmekanik och kontroll är nog viktigast för mig... grafik och ljud är viktigt i ett väldigt tidigit stadium, men efter ett antal timmars spelande så blir det mer och mer irrelevant

Medlem

Grafik är helt klart underskattat bland gamers. Vissa sitter och är helnöjda med Gamecube-graffe, och det är ju en skamlig synd. Själv kan jag knappt bärga mig inför dagen när följande är möjligt tack vare förbättrad grafik:

• 10 000 människor på ena sidan och 20 000 orcher på den andra. Spelaren på en hästrygg mitt i smeten. En storslagen fajt uppstår, i vilken spelaren får kötta hundratals fiender snabbt med snyggt placerade svärdhugg -- precis som hjältarna i fantasyfilmer.

• En skog som faktiskt ser ut som en skog.

• 10 000 människor och 20 000 orcher samt spelaren på en hästrygg i en skog som faktiskt ser ut som en skog.

När ett spel som har dessa tre punkter har släppts, kommer jag för evigt att vara nöjd. Allt annat är oviktigt i jämförelse.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

helt klart Spelkänsla och story sen ljud och grafik. Spelade Mega Man till Nes igår helt oslagbart


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Definiera spelkänsla? ^^

Spelkänsla är ganska svårt att beskriva. Det är den känslan man får när man spelar spelat (och kanske hur bra man kan leva sig in i det). En slags samling av de andra känslorna i och med spelandet (hur ljudet låter, vilket slags typ av grafik det är, känslan i kontrollerna och gameplayet) blir tillsammans spelkänslan. På ett sätt så kan "spelkänsla" inte vara med i listan då det är en blandning av de andra, men om story och ljud är bra och bidrager till en bra spelkänsla så kanske inte grafiken spelar ngn större roll. Det är därför "spelkänsla" kan finnas med.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Helheten! det går inte att dömma ett spel efter en del utav det, oavsett hur bra storyn är eller hur bra kontrollerna är går det inte enbart att dömma efter det, men om de flesta delar håller lite medelmåtta kan någon utav delarna i spelet höja allt, eller sänka allt!


signatur

8)

Medlem
Skrivet av LePrish:

Helheten! det går inte att dömma ett spel efter en del utav det, oavsett hur bra storyn är eller hur bra kontrollerna är går det inte enbart att dömma efter det, men om de flesta delar håller lite medelmåtta kan någon utav delarna i spelet höja allt, eller sänka allt!

Typ det jag skrev ovan då...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av noaxark:

Grafik är helt klart underskattat bland gamers. Vissa sitter och är helnöjda med Gamecube-graffe, och det är ju en skamlig synd. Själv kan jag knappt bärga mig inför dagen när följande är möjligt tack vare förbättrad grafik:

? 10 000 människor på ena sidan och 20 000 orcher på den andra. Spelaren på en hästrygg mitt i smeten. En storslagen fajt uppstår, i vilken spelaren får kötta hundratals fiender snabbt med snyggt placerade svärdhugg -- precis som hjältarna i fantasyfilmer.

? En skog som faktiskt ser ut som en skog.

? 10 000 människor och 20 000 orcher samt spelaren på en hästrygg i en skog som faktiskt ser ut som en skog.

När ett spel som har dessa tre punkter har släppts, kommer jag för evigt att vara nöjd. Allt annat är oviktigt i jämförelse.

Det har nog mindre med grafik att göra och mer med servrar/nätkod att göra.

Det är grafiken och AIn som förbättras som gör att det blir färre och färre spelare/monster som kan visas på skärmen.

URK
Medlem

Spelkänsla = Story + Ljud + Grafik + kontroll över spelet.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Immersion. punkt.

Djup nog att fånga spelaren och hålla denne kvar.
Spelglädje, manus, estetik, ljud, teknik, etc. är enbart knep för att få starkare immersion.
Att sedan rangordna dessa går inte.

Allt snack om att man alltid skall sätta spelglädje före grafik och att utan välskrivet manus så faller spelet platt o.s.v. är IMO bullshit. Det görs spel som man faller pladask för utan att använda några klassiska nyckelelement.

Om frågan istället skulle vara ställd: "vad vill du att spelutvecklarna skall prioritera?" så skulle jag helt klart eftersöka fler spel som undersöker hur man kan skapa immersion med okonvensionella metoder. Med andra ord, satsa mindre på spelglädje, prioritera bort grafiken och fånga istället spelaren med ljud, nya tekniska lösningar, och andra saker som hitills har ansetts som oviktiga och sekundära.

Sen tycker jag att alla spelskapare skall fråga sig vad de egentligen vill göra när de väl lyckats skapa ett spel med så fet immersion att de fångar även de mest ointressanta spelarna.
Själv älskar jag spel som förmedlar budskap och berättar historier som sitter kvar långt efter att man har ställt spelet i bokhyllan.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Definiera spelkänsla? ^^

Svårt att rangordna vad som är viktigast, beror helt och hållet på vilken typ av spel det är... men story, spelmekanik och kontroll är nog viktigast för mig... grafik och ljud är viktigt i ett väldigt tidigit stadium, men efter ett antal timmars spelande så blir det mer och mer irrelevant

Som vanligt Wörd Nosnos, jag minns när jag någon gång runt 2001 plockade up en playstation 1 med medföljande Finalfantasy 7, spelet var daterat rent graiskt (dock inte dåligt för fem öre) i början tycte man att det såg lite taskigt ut, men när man började komma in i storyn och spelmekaniken invävd av ett fantastiskt soundtrack, ja då ger man ärligt talat blanka fan i om det ser ut som 1997.

Sen som någon nämde immersion ja du ett spel som fångat mig är Ninjagaiden, det har fantastisk kontro, grafik, ljud och framförallt världens bästa spelmekanik! För att inte nämna att det faktsiskt är ett spel som riktar sig till "riktiga" gamers, där det nästan inte finns någon gräns åp hur pass duktig man kan vara på det och ändå finns det saker att försöka klara av.


signatur

P.L.U.R

Inaktiv

Storyn är viktigast. I t.e.x. Half-Life 2 så var jag mer intresserad utav storyn än själva gameplay.

Medlem
Skrivet av dosman:

Det har nog mindre med grafik att göra och mer med servrar/nätkod att göra.

Det är grafiken och AIn som förbättras som gör att det blir färre och färre spelare/monster som kan visas på skärmen.

1. Jag pratade om single player
2. Ursäkta generaliseringen, men:
= > fler polygoner = bättre grafik
= > fler karaktärer = fler polygoner
Det jag väntar på är grejer med Hollywood-rivaliserande utseende.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av noaxark:
Skrivet av dosman:

Det har nog mindre med grafik att göra och mer med servrar/nätkod att göra.

Det är grafiken och AIn som förbättras som gör att det blir färre och färre spelare/monster som kan visas på skärmen.

1. Jag pratade om single player
2. Ursäkta generaliseringen, men:
= > fler polygoner = bättre grafik
= > fler karaktärer = fler polygoner
Det jag väntar på är grejer med Hollywood-rivaliserande utseende.

då får du nog vänta ett tag till skulle jag tro


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det är helt klart helheten som räknas i slutändan, men det stoppar ju inte spel som misslyckas totalt på ett eller flera områden att vara väldigt underhållande eller intressanta.
Sen är ju vissa delar viktigare än andra beroende på vilken typ av spel det är.
Något som för mig har blivit viktigare och viktigare nu för tiden är att shooters kan spelas flera gånger om, då det uppenbarligen verkar vara omöjligt att göra ett FPS som är långt.
Call of Duty spelen, Half-Life 2, Doom 3, Fear mfl. misslyckas ju totalt på den fronten. Action spel borde MINST ha massor av hemligheter och påskägg som Sin Emergence har, så att det finns NÅGOT att hämta när man spelar det igen. Om ett spel för 200kr kan göra det så borde ett spel för fullpris också kunna göra det.

Medlem

Det finns några saker som jag tycker är nödvändiga för att ett spel ska vara bra.
Kontrollen: Jag klarar nästan aldrig av att spela ett spel där inte känslan i kontrollen är rätt. Spelar jag ett arkadspel vill jag att det ska vara lätt o perfekt kontroll, spelar jag ett WWII spel vill jag att det ska vara verklighetstrogen kontroll.

Karaktärer: Jag kan inte bry mig mindre om varför den stora elaka bossen vill förinta världen. Jag vill dock känna saker för karaktärerna jag spelar. Jag vill känna att jag vill ta reda på mer om de och att jag vill se hur de utvecklas.

Djup: Livslängden på ett spel. Jag har spelat Quake 3 i några år nu och jag har fortfarande samma känsla som när jag började spela spelet. Känslan att jag kan lära mig något nytt, bli bättre på spelet. Ett spel ska vara lätt att lära sig, men ta en evighet att bemästra (c) Tetris typ:D

Det finns dock en sak som är tillräcklig för att ett spel ska bli bra. Och det är Nytänkande.
När jag tänker tillbaka på alla spel jag har spelat, så minns jag alltid de spelen där koncepten var nya för mig. Mitt första multiplayer FPS var Quake 3 och jag har inte gillat nått annan av de 100 miljonerna liknande spelen lika mkt. Det Final Fantasy spelet jag gillar mest är det av de jag spelade först FF7. Och jag älskar mitt första platformspel, sportspel osv.
Känslan man får när man testar något helt nytt som inte liknar nått annat är det enda som behövs för att göra ett spel bra.

Inaktiv

typ....det ska vara buggfritt och inte förstört pga skruttiga pal.
många ps1 och ps2 spel är knas pga det.

bra röstskådisar....
dåliga skådisar kan sänka ett spel otroligt mycket...
jovisst...man kan stänga av rösterna.....
men då ser det idiotiskt ut med lipsynken...

grafiken är inte så viktig...
bara spelet är bra så tänker man inte på grafiken....

det ger mer en wow känsla i början...
wow..kolla in vad snyggt..vilket skitkul spel....
10 min later.......
wow...detta spelet sög


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem

Nåt som det är ont om i dagens spel är humor..Det behöver inte vara Sam & Max hela tiden men ett skratt här och där skadar inte ens i de allvarligaste spel. Det gillade jag med Fable, Michael Jackson move ftw!!
Sedan är naturligvis kontroller, känsla, ljud och grafik viktigt..Men jag tror nog att jag sätter grafik som det minst viktiga faktiskt.

Medlem

Mycket enkel fråga för mig..

Spelkänsla och kontroller är prio ett för mig..

Sen kommer grafik,story,ljud


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Spelkänsla = När man har ett bra balanserat spel där alla bitar som grafik, ljud, story, kontroller etc. samverkar i harmoni.

Ofta är tidsbrist och pengakåthet den största anledningen till att 99% av alla spel saknar just spelkänsla, då det är extremt tidskrävande att få alla pusselbitar på plats.

Inaktiv

Vad som är viktigast med ett spel? Enkelt. Det är supporten, att utvecklarna fortsätter släppa patchar och fixa grejer som är fel eller har blivit fel (p.g.a. spelarna hittat på nya sätt att utnyttja saker i spelet).

Om det är ett spel man tänkt spela mycket i alla fall.

Medlem
Skrivet av noaxark:

Grafik är helt klart underskattat bland gamers. Vissa sitter och är helnöjda med Gamecube-graffe

Err, många spel ser bättre ut på gamecuben än till ps2an och xboxen. Dock tycker jag grafiken idag är för överskattad, T ex är Oblivion inte roligare än daggerfall, och detta bevisar ju att grafiken inte betyder så mycket.

Medlem

Spelkänsla

Exempel: Paradroid, fortfarande roligare än en hel del av det som släpps idag även om både grafik och ljud är något till åren...och de behövde inte uppdateringen som amiga-porten gav då den sabbade andra saker.

[http://en.wikipedia.org/wiki/Paradroid]

(fun fact: neocron 'lånade' hackingen av lås från paradroid)

Medlem

Att spelet inte blir förutsägbart och en upprepning av samma saker men på olika banor.

Något i stil med:

del1: Nu kommer jag stå här tills jag lagt bilar över hålen.
---------------
del2: Jaha nu skall jag lägga bilar över hålen igen...

Andra trista exempel:
-Döda fiender tills hissen kommer ner.
-Döda alla fiender i rummet så kommer du vidare...
Då föredrar jag att hellre leta up en nyckel som öppnar en dörr än att tvingas till att fightas i ett visst antal minuter.

+frihet
-upprepning och förutsägbarhet.

(egentligen är allt viktigt)

Medlem

Gameplay, Interface och ljud/grafik. För ett par år sedan hade jag mycket väl kunnat säga att ljud/grafik inte var något relevant i ett spel för det viktigaste var att det fanns spelkänsla och spänning, men efter att ha spelat fler och fler spel med storslagen grafik så känner man sig något besviken när inte spelen utnyttjar din dator fullt ut.
Multiplayer är något som jag personligen vill se i de flesta spelen - men varför är det så få spel som görs med cooperative mode??


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av qayotee:

Ofta är tidsbrist och pengakåthet den största anledningen till att 99% av alla spel saknar just spelkänsla.

Njaee...jag skulle nog snarare säga att brist på fokus hos utvecklarna (och defenitivt hos producenterna) är den stora boven. Det är väldigt lätt att skylla på pengakåthet som utomstående, men även de som har störst ekonomiskt intresse vill göra spel med bra spelkänsla (För att sälja bättre!).
Många utvecklingsteam ute i världen (betydligt fler än skaparna till den procent som du nämner) skulle inte kunna göra spel med bra känsla även om de fick all tid i världen.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

del1: Nu kommer jag stå här tills jag lagt bilar över hålen.
---------------
del2: Jaha nu skall jag lägga bilar över hålen igen...

Lägga bilar över hålen?? Huh??


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

T ex är Oblivion inte roligare än daggerfall, och detta bevisar ju att grafiken inte betyder så mycket.

Hade hållit med om det inte vore för att dungeons i daggerfall är fullständigt vansinniga.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Namron:

Vad som är viktigast med ett spel? Enkelt. Det är supporten, att utvecklarna fortsätter släppa patchar och fixa grejer som är fel eller har blivit fel (p.g.a. spelarna hittat på nya sätt att utnyttja saker i spelet).

Om det är ett spel man tänkt spela mycket i alla fall.

Jo iofs, men man köper inte My Little Pony's Playhouse bara för man hört att den är otroligt bra support det får gärna vara ett BRA spel också


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

123
Skriv svar