Diskus: Vad tycker du är viktigast i spel?

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

T ex är Oblivion inte roligare än daggerfall, och detta bevisar ju att grafiken inte betyder så mycket.

Hade hållit med om det inte vore för att dungeons i daggerfall är fullständigt vansinniga.

bara skaffa typ recall eller vad den heter som tar ut en utanför instancen när man tröttnat efter fastnat i en teleporter loop

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

bara skaffa typ recall eller vad den heter som tar ut en utanför instancen när man tröttnat efter fastnat i en teleporter loop

Jag har provat den, men jag är inte mycket för att fuska (edit: inte mycket för den extremt låga upplösningen iheller..bra spel, men det känns helt på tok för gammalt numera)

Men alla elderscrolls spelen är bra. Oblivion har bara lite för mycket när man måste sticka in i portalerna.. Just den delen av spelet är skittråkig. Annars är det kanonspel.

Men låt oss återgå till själva diskussionen om vad som är viktigast i spel nu


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

bara skaffa typ recall eller vad den heter som tar ut en utanför instancen när man tröttnat efter fastnat i en teleporter loop

Jag har provat den, men jag är inte mycket för att fuska (edit: inte mycket för den extremt låga upplösningen iheller..bra spel, men det känns helt på tok för gammalt numera)

Men alla elderscrolls spelen är bra. Oblivion har bara lite för mycket när man måste sticka in i portalerna.. Just den delen av spelet är skittråkig. Annars är det kanonspel.

Men låt oss återgå till själva diskussionen om vad som är viktigast i spel nu

det är ju en magi man kan köpa/göra så det är väl inte fusk

Inaktiv

1. Spelkänsla
2. Grafik
3. Ljud
4. Story

Medlem

Grafiken: Ska vara snygg och/eller välanpassad till spelet.

Ljud: Musik som följer temat samt adrenalin musik för te.x fighter och effekter som är "rejäla", vapenen ska kännas när man skjuter med dom.

Spelkänsla: Coop läge ska helst ingå, ska vara kul. Många valmöjligheter och en jävla interaktion med AIn.
Ska vara fullständig frihet på skjuta/slå vem faen man vill, även om det gör så att man förlorar. Den man spelar ska också kännas som det man är (soldat, kommendör, etc), inte alltid man ska vara slutkläms hjälte i alla fall.

Story: Jag ska direkt kunna påverka storyn och helst ha andra som också gör det. Alltså jag spränger x ställe då ska inte x nödvändigtsvis vara sprängt efter flera dagar/månader/år (speltid) utan kanske blir återuppbyggt. Man ska inte känna av huvudmålet i storyn direkt utan först få lite info och bas för de andra karaktärerna. Sen kan utvecklingen ske som det vill.

Kontrollerna: Svårt att passa? Låt en själv sköta vilken knapp som gör vad, punkt.

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Ska vara fullständig frihet på skjuta/slå vem faen man vill, även om det gör så att man förlorar.

Det håller jag med om, det saknas allt för ofta oskyldiga i spel. För det mesta är det bara fire and forget som gäller, man behöver inte direkt ta hänsyn till om din granat (eller vad det nu än är du använder) kanske inte bara dödar motståndarna utan även oskyldiga. Sen hade jag gärna sett mer grejer att förstöra i spel, skjuter du med din stridsvagn så ska hus raserat osv..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ostmjuk hamster:

Att spelet inte blir förutsägbart och en upprepning av samma saker men på olika banor.

Något i stil med:

del1: Nu kommer jag stå här tills jag lagt bilar över hålen.
---------------
del2: Jaha nu skall jag lägga bilar över hålen igen...

Andra trista exempel:
-Döda fiender tills hissen kommer ner.
-Döda alla fiender i rummet så kommer du vidare...
Då föredrar jag att hellre leta up en nyckel som öppnar en dörr än att tvingas till att fightas i ett visst antal minuter.

+frihet
-upprepning och förutsägbarhet.

(egentligen är allt viktigt)

Jag måste Episode One

Jag är mer inne på linjen att vissa sorters spel kräver olika saker. Jamenar, måste du välja mellan de två Dues Ex-spelen så väljer du det första för att det är ett bättre spel, trots att det har sämre grafik. Det lyckades till och med bli poppis fastän grafiken inte ens var top notch när det släpptes. Av samma anledning blev #Quake IV inte onlinepoppis automatiskt.

Grafik är samtidigt det enda som märkbart går framåt hela tiden, något ögat direkt kan mäta.


signatur
Medlem

Grafik är jävligt viktigt, spelkänslan måste finnas där och sedan måste spelet hålla tills man hinner ledsna eller att man känner att man spelat klart... Allt för många spel är för korta, för lätta, för korkade för att man skall orka spela.

Jag avskyr när det är uppenbart att ett mission eller en uppgift är där bara för att "stalla tid" som i oblivion när man samlar nirnroot... först skall man ha 10 st... glad i hågen överlämnar man dem bara för att få veta att man skall fixa 20 till och så fortsätter det... nej, usch och fy - jag vägrar.

Och du som skrev "stoppa bilar i hålen" vad spelar du egentligen? ..eller snarare röker?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Och du som skrev "stoppa bilar i hålen" vad spelar du egentligen? ..eller snarare röker?

Precis vad jag funderade över också wtf?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Det viktigaste för mig är att när (om) jag klarat av spelet i fråga så har det lämnat ett positivt intryck. Ett intryck som kanske får mig att vilja spela igenom det igen, eller som kanske får mig att förknippa utvecklaren/distributören med kvalitetstitlar. Kanske det rentav får mig att se världen genom nya ögon. Vem vet.


signatur

Just Another Noob
Jocke

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av CastorFiber:

Och du som skrev "stoppa bilar i hålen" vad spelar du egentligen? ..eller snarare röker?

Precis vad jag funderade över också wtf?

Det är en underhållande och 'innovativ' del av HL2: Episode 1, använda grav-gun för att peta ner bilvrak i hål som antlions annars väller upp ur....eller så är det en repetitiv och tråkig del av hl2:ep1, välj själv

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Definiera spelkänsla? ^^

Svårt att rangordna vad som är viktigast, beror helt och hållet på vilken typ av spel det är... men story, spelmekanik och kontroll är nog viktigast för mig... grafik och ljud är viktigt i ett väldigt tidigit stadium, men efter ett antal timmars spelande så blir det mer och mer irrelevant

amen to that! kunde inte ha skrivit det bättre själv!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Spiken: Om du bara måste så... okej då

Håller med att grafiken inte gör spelet. Den är väl minst viktig, men inte så pass oviktigt att man bör ge upp sin strävan efter allt vackrare och snyggare grafik.
-----

Instämmer också i det som nosnos säger förutom det där om ljudet.
Tycker att ljudet (ljudeffekter, vapenljud & tal) måste vara bra (genom hela spelet och hela tiden). Totalvägrar att spela spel med dåliga ljud eller ljud som irriterar mig. Finns möjligheten till att lägga in andra ljud så gör jag det, annars får det va.

Musiken är kanske en pytteliten aning mindre viktig i spel gentemot det ovannämnda
(men det beror i.o.f.s. också på hur ofta man hör musiken).

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Det är en underhållande och 'innovativ' del av HL2: Episode 1, använda grav-gun för att peta ner bilvrak i hål som antlions annars väller upp ur....eller så är det en repetitiv och tråkig del av hl2:ep1, välj själv

Ahhh...tack för svaret Jag gav upp med Episode 1


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

en misstag många utvecklare gör att de inte studerar naturen hur ljus reflekteras etc...
de bör skicka ut deras utveckling team i naturen föratt studera hur ljus reflekteras och sen göra det i spelet.
ges många mörka gråa trista spel ut nu förtiden.
mer sol ljus i spel detso bättre.

många utgivare som är snåla pressar utvecklarna att göra färdig spelet snabb och då här blir ett dålig spel under press som är inte utvecklarnas fel utan utgivaren.

Medlem

1. Debuggat
Att spelet är så pass buggfritt att det fungerar så som spelskaparna har tänkt sig, och det utannonserats som på omslag och i annonser.

2. Handling
Att det finns en handling i spelet, istället för bara hjärndött skjutande eller bilkörande, utan mening eller handlingsutveckling.

3. Stämning
Att man kommer in i en atmosfär i spelet, som får en att sjunka bort en bit från verkligheten. Må det så vara en komisk 60-tals tecknadserieatmosfär, eller en gotisk efterkatastrofen science-fiction, men bara de lyckats skapa det så att man rycks med.

4. Nyskapande
Pac Man var genialt för sin tid. Likaså Dune II, Populous, Wolfenstein 3D eller till och med Pong, men för att återskapa kloner av spelen krävs det mer än bara vackrare grafik. Helst helt nya koncept och infallsvinklarm, för annars känns det som att man kollar om på en repris av Kvinnofängelset.

5. Spelkontroller
Att grafiskt gränssnitt och tangentbord/mus/joystick/gamepad-kontroller fungerar utan att kännas jobbiga och som ett störande moment.

...Nåväl, det där var mina 50 öre.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Helst helt nya koncept och infallsvinklarm, för annars känns det som att man kollar om på en repris av Kvinnofängelset.

Inte ETT ont ord om kvinnofängelset!!!!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Har inte läst igenom men finns bara ett bra svar.

De ska va kul att spela och de skall hålla under en lagom tid. Tycker även att de ska kännas kul att spela om hela spelet 1 gång till.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av qayotee:

Ofta är tidsbrist och pengakåthet den största anledningen till att 99% av alla spel saknar just spelkänsla.

Njaee...jag skulle nog snarare säga att brist på fokus hos utvecklarna (och defenitivt hos producenterna) är den stora boven. Det är väldigt lätt att skylla på pengakåthet som utomstående, men även de som har störst ekonomiskt intresse vill göra spel med bra spelkänsla (För att sälja bättre!).
Många utvecklingsteam ute i världen (betydligt fler än skaparna till den procent som du nämner) skulle inte kunna göra spel med bra känsla även om de fick all tid i världen.

Vi vet alla att nästan alla stora IT-projekt idag drar över på tiden och kostar mer än man hade kalkylerat. Därför slutar det ofta med att produkten ifråga hastas ut på marknaden för att man ska kunna reducera skadan.

Du har även rätt att kompetens är en bristvara och även gruppkonstellationer är viktiga för att få till ett bra projekt. Man kan inte bara foga samman superstjärnor i en grupp och tro att det ska ploppa ut ett mirakel.

Utgivarna går ofta inte in med hela hjärtat i projekt heller utan stålar är det viktigaste. Kan dom tjäna pengar på ett skitlir i våra ögon så gör dom det. Det finns många kvalitetsspel som inte kammat hem tillräckligt med stålar även om dom bland fansen och kritikerna borde gjort det med hästlängder (Outcast snyft).

Det ska sägas också att det inte är lätt att skapa bra spel. Helt klart är det en konst och jag applåderar dom som lyckas!

Medlem

Känsla är en mycket stor del, exempel:
BF Vietnamn : Meja ned stackars VC till Ride of the Valkyries... oslagbart
Hitman Blood Money: Ave Maria till menyn och Introt.. kändes riktigt bra.
HL2: Känslan av hopplöshet man möts av redan på "första" menyn
GTA SA: Musiken, dialogen och annat, grymt bra.

Musik+Grafik=soft

Medlem

Självklart spelkänsla.
Känns spelet helt rätt har det ju rätt grafik, ljud osv.
Något som är viktigt för mej annars är realism.


signatur

yolo

Skrivet av qayotee:

Vi vet alla att nästan alla stora IT-projekt idag drar över på tiden och kostar mer än man hade kalkylerat.

Jovisst, det är nästan en regel snarare än ett undantag.
Men det är inte en anledning till att vissa spel stressas ut - se det från andra hållet - att projekten drar över på tid och budget är en uppoffring som görs för att spelet skall vara bättre polerat när det släpps.

Sedan gäller det ju att få ut skiten på hyllorna innan man surfar in på diskussionsforumen och läser "grafiken ser ju ut att vara från förra året" och "fan vad dåligt, det här är ju ett rent plagiat på Spore" trots att man suttit och pillat på spelet länge innan spore-konceptet dök upp i mr. Wright's huvud.

Inaktiv

Oj, jag är förvånad över att nästan alla säger att grafik, ljud och story kommer först, själv tycker jag det är helt oväsentligt så länge spelkänslan är bra.

Men vad är spelkänsla?
För mig är det hur väl spelets kontroller flyter samman med hur spelaren rör sig i spelet.
Det är svårt att förklara men ett exempel är ju alla dessa urusla mariokloner i flash som finns på nästan varje flashspelssida. De ser exakt likadana ut som orginalet, i vissa fall t.om bättre. Men, så fort du börjar spela märker du att det är något som inte stämmer, efter ett tag blir du mer och mer frustrerad eftersom mario stannar upp efter varje gång du hoppat och till slut orkar du inte spela mer eftersom allting känns allmänt stelt och livlöst.
Ta nu detta i större skala och lägg in alla element från ett advancerat FPS/RTS/vadsomhelst, det är mycket som måste passa in och om det gör det eller inte märker du inte föräns du själv provat spelet.

Sen ska spelet självklart gå snabbt att komma igång med och vara fritt från buggar. Finns inget värre än att ställa in kontroller i all evighet eftersom det finns femtielva olika firemodes och tillbehör till olika typer av vapen eller att en strid ska avgöras av vem som råkade få sitt spel buggat.

Medlem

Ett bra exempel på hur viktig helheten är System Shock 2. Idag ser grafiken tekniskt ut som piss, men designen och ljussättningen duger. Det som verkligen gör att det fortfarande sparkar skiten ur alla spel är ljudet som skapar en himla atmosfär. Det är inte ett tjugotal ljud som bombarderar en samtidigt som i Doom 3 eller andra spel som "satsat" på ljudet, utan bara surret från en motor och knäppande lampor. Eric Brosius har verkligen höjt alla spel han gjort ljudet till några extra snäpp för den fantastiska atmosfär den skapar. Thief spelen skulle inte ha varit i närheten så skrämmande om monstren inte lät så hemskt som de gör, för grafiken suger ju i de spelen. Ljud gör MER än grafik, men för att verkligen skapa en fulländad upplevelse krävs det bra grafisk teknik och design samt backstory för alla monster. Se bara hur bra Project Zero och Resident Evil lyckades med det! Doom 3 är verkligen skräckexempel på hur det går när man bara har teknik och bra design, men sopigt ljud och manus.

Medlem

Det jag tycker är viktigast är helt klart att spelet har nåt som gör att jag behåller det på hårddisken.
Nåt som gör att jag fastnar och bara måste spela liiiite till.

Sen gör det inget om ljud och grafik är förbannat bra naturligtvis, men ovanstående är ändå viktigast.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Medlem

Det är svårt att peka på enskilda attribut då det för mig är helheten som avgör om ett spel står eller faller. Något jag dock fortfarande saknar i praktiskt taget alla spel är en dynamisk story som erbjuder spelaren frihet att göra vad han vill, hur han vill, när han vill och genom sina handlingar påverka hur spelet fortlöper.

Skrivet av Rainbearer:

Spelkänsla

Exempel: Paradroid, fortfarande roligare än en hel del av det som släpps idag även om både grafik och ljud är något till åren...och de behövde inte uppdateringen som amiga-porten gav då den sabbade andra saker.

[http://en.wikipedia.org/wiki/Paradroid]

(fun fact: neocron 'lånade' hackingen av lås från paradroid)

Ahhhh, nostalgi.

Inaktiv

Jag säger iaf spelkänsla.

Visst. Ett spel kan ha bra grafik(=En kvarts miljard polygons i dagens mått)och surround ljud. Men utan spelkänsla blir allt bara ett tech-demo. Kul att spela ett par gånger. Men sen är det bortglömt. Och allt man har kvar är en spelproudcent som skrattar ännu en människa i ansiktet innan han vänder ryggen till och ser mot nya massor med ett brett leende.

Likt en Hitler i modern form.


signatur

I am become Death, the destroyer of worlds.
- J. Robert Oppenheimer, the Trinity Tests.

Medlem
Skrivet av Användarnamn:

Jag säger iaf spelkänsla.

Visst. Ett spel kan ha bra grafik(=En kvarts miljard polygons i dagens mått)och surround ljud. Men utan spelkänsla blir allt bara ett tech-demo. Kul att spela ett par gånger. Men sen är det bortglömt. Och allt man har kvar är en spelproudcent som skrattar ännu en människa i ansiktet innan han vänder ryggen till och ser mot nya massor med ett brett leende.

Likt en Hitler i modern form.

Något överdrivet dramatisk jämförelse iofs.. din sista kommentar då.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

123
Skriv svar