Diskus: Vad tycker du är viktigast i spel?

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Användarnamn:

Jag säger iaf spelkänsla.

Visst. Ett spel kan ha bra grafik(=En kvarts miljard polygons i dagens mått)och surround ljud. Men utan spelkänsla blir allt bara ett tech-demo. Kul att spela ett par gånger. Men sen är det bortglömt. Och allt man har kvar är en spelproudcent som skrattar ännu en människa i ansiktet innan han vänder ryggen till och ser mot nya massor med ett brett leende.

Likt en Hitler i modern form.

Något överdrivet dramatisk jämförelse iofs.. din sista kommentar då.

Na, jag tror allt att de är en stor bund smygnassar på EA som heilar på fikarasterna.

On topic:

En sak som (jag kom på nu i efterhand som) bidrager till en bättre känsla är "anpassad realism". Realism som är anpassad till speltypen och på så sätt ger en bättre känsla. Tänk er SWAT4 där man kan mosa som saten på varandra, eller UT2004 där det räcker med ett skott i bröstet för att snubben skall dö...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av conthox:

Na, jag tror allt att de är en stor bund smygnassar på EA som heilar på fikarasterna.

Cheferna klampar omkring i SS-uniformer och tilrättavisar utvecklarna genom att slå dem på fingrarna med ridpiskor. När signalen för lunchrast ljuder så tvingas alla utvecklare att plocka på sig varsin soldathjälm, och så marscherar man tillsammans bort till soppköket.

Inaktiv

Vad jag egentligen menade är att nuförtiden så satsar alla utvecklare på säkra kort, dvs: dem satsar på grafik och ljud men glömmer helt bort vad de egentligen skulle göra: Ett spel. Inte ett tech-demo

Därför tycker jag att det viktigaste i ett spel är spelkänslan.


signatur

I am become Death, the destroyer of worlds.
- J. Robert Oppenheimer, the Trinity Tests.

Skägg.
10 Chambers

Och det är just spelkänslan som är det svåra att definiera. Självklart finns den gömd någonstans i koden men vad är det som gör att vissa kan skapa det medans andra inte kan?


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:

Och det är just spelkänslan som är det svåra att definiera. Självklart finns den gömd någonstans i koden men vad är det som gör att vissa kan skapa det medans andra inte kan?

Hmm, jag försökte beskriva "spelkänsla" i ett tidigare inlägg. Är det ngn som håller med?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Om spelindustrin lär sig storyberättande så är story viktigt, tyvärr kan de inte ett jävla jota om storytelling och dramaturgi så handligen kommer lååångt ner på min lista just eftersom storyn inte är ngt att räkna med.

90% av alla spel har en story som är ungefär lika djup som i filmen "commando" med arnold.

Skillnaden är att filmindustrin har ett större spektrum av djuphet i de produkter de släpper, i spelbranschen är alltid story ngt man slänger in för att ha en förevändning att byta bana.

Grafik och ljud behövs för att spelvärlden ska övertyga dig, alternativt sätta dig i ett speciellt känslotillstånd så grafiken är viktig, däremot är den bara ett verktyg...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Inaktiv

Att det ger positiv stimulans.

edit:lol

123
Skriv svar