Ful-el dödar din dator

Medlem
Ful-el dödar din dator

Det är inte ofta jag verkligen hajar till inför nyheter numera, men det här hade jag faktiskt ingen aning om - hade ni?

Dålig el förstör hemelektronik

Sex av tio svenskar har någon gång drabbats av att undermålig el skadat olika apparater i hemmet, enligt något företag som säljer utrustning för att (surprise) förhindra att just sådant sker.

Som vanlig dödlig utan avancerad mätutrustning som ständigt ligger beredd hemma i elskåpet, undrar jag bara - hur vet man att ens el är bra eller skräp? Och ska jag verkligen behöva betala lika mycket i skatt för ful-el som för finström?

Kanske ska ta och stämma Vattenfall för min döda Xbox om jag tvingas betala för återupplivningen...

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Ful-el dödar din dator

Mjo, det har funnits i bakhuvudet, när åskan gått nära har jag dragit ur dator och teve, just in case. Jag tror dock att det är lite aftonbladiserat, pratade med mina hifi-kollegor på jobbet om olika sorters överspänningsskydd och "el-rensare" som finns att köpa och de har aldrig använt sådana produkter och aldrig hört talas om någon som gjort det. Och det är ändå nissar som betalar tiotals tusen kronor på sin utrustning.


signatur
Medlem

Jag vet åtminstone två personer som stekt datorn efter åsknedslag. Jag var själv närvarande vid ett av dessa tillfällen.

Vad det gäller ful-el så... tja... strömspikar och sådant kanske kan förkorta livslängden på prylar? ESD gör det definitivt eftersom jag brännt både kretsar och processorer på det sättet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

nj
Medlem

I min första lägenhet när jag flyttade till Luleå så hade vi helt underbara väggkontakter. Det var runda saker med tre uttag, som knappt hade någon försänkning alls så kontakterna fick stöd när de väl satt där.
Det som var helt underbart med dem var då att kontakterna satt väldigt instabilt, och råkade man komma åt dem så gick det att vicka kontakten i ~45 grader upp/ner och givetvis så bröts strömmen pga det.
Lärde mig rätt snabbt att varje gång jag skulle städa inne på rummet så var det bara att stänga av all elektrisk utrustning, för den blev utan ström titt som tätt så fort man dammsög för det var oundvikligt att råka stöta till kabeln på något sätt... Och givetvis så började både datorn och min skärm bete sig lite konstigt efter att jag hade bott där... :/

Sedan så är det väl ett antal gamla 56k modem som stekts av åsknedslag, dock så har datorn alltid klarat sig (tack gode gud) de gånger man inte dragit ut den och varit hemifrån på skola eller annat.

1
Skriv svar