Dagen då allt nästan sket sig

Antikvitet
Dagen då allt nästan sket sig

En dag, jag vet inte om den var vacker eller inte, för ungefär fyra år sedan så begicks det ett stort misstag på FZ. Jag fick root-access till en av våra servrar och därefter gick det bara utför.

Ibland händer det att sajten beter sig märkligt eller dör. Det kan mycket väl vara så att jag gjort något dumt när det sker. Som att skriva 9 i stället för 0 när jag uppdaterar kodrevisionen på webbservern. Noll innebär senaste kodrevision och nio betyder kodrevision 9. Då hade inte mycket hänt.

I dag höll det på att gå åt skogen igen. I veckan har vi avslutat samarbetet med Hermes, en svensk tjänst som hjälper till med sökmotoroptimering på ett lite annorlunda sätt, de levererar en slags ämnessidor. I teorin är tjänsten jättebra, men i praktiken fungerade den inte så bra tillsammans med vårt system.

Eftersom vi redan börjat så hade vi fått runt 80 000 automatbyggda ämnessidor. Dessa skulle jag nu ta bort. Jag sshar in via ett par maskiner till webbservern och kör följande:

su - (byter user till root)
cd /home/fz/www/
ls hermes

Så ringer telefonen. Jag svarar och pratar en stund. Får tankarna på annat. Så kommer jag tillbaka till datorn, ser kataloglistingen och tänker "ok, here goes".

rm -R * (tar bort kataloger rekursivt matchandes *)

Kommandot tar någon minut att genomföra. Fair enough tänkte jag, det var många kataloger och många filer.

En stund senare kollar jag vår irc-kanal.

[12:19] <@KlosterKatten> Shock forumet är nere, eller bara jaG ?

Öppnar Firefox, beredd att säga till Klosterkatten att felet är på hans sida. Men upp får jag bara en svart text på vit sida: "You do not have permission to access / on this server."

[12:21] <@Shock> HELVETE

Om du är bekant med *nix eller dos såg du säkert ovan att jag körde "ls hermes", inte "cd hermes". Hela www-katalogen var borta.

Älska kodrepositorier. Älska nya bildarkiv där källbilder alltid lagras i orginal på en annan server och allt snabbt och enkelt går att cacha om.

Det hade kunnat gå så mycket värre än så här...

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Dagen då allt nästan sket sig

du låter lite deprimerad? ryck upp dig, gör du inte misstag börjar man fundera

Medlem

Var glad för att du inte är kirurg.
Det är i alla fall jag glad för


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Antikvitet

Jag är inte deprimerad, däremot jävligt lättad.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

LOL
Jag kan tänka mig det!
Om alla backupper skulle brinna upp,
hur lång tid skulle du uppskatta att det skulle ta att bygga upp siten igen?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Antikvitet

Flera år. Utan tvekan.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Pffft!
Backuper är för ynkryggar!
Jag antar att du inte räknar med communityn då?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av John:

Flera år. Utan tvekan.

Ja, tänk om jag skulle behöva skriva om alla 4 766 jag skrivit. Löst räknat tio minuter per nyhet (med länksökning och allt) skulle det ta drygt nitton arbetsveckor.


signatur
Medlem

Har gjort liknande misstag.. Kanske inte lika "stort" som att råka ta bort sverigest största spelsajt, men endå viktiga arbeten som man fick göra om.

Medlem

Vem har inte klantat sig?
En gång blåste jag 60 gigg för att jag var för trött för att fatta grundläggande nätverkskunskaper
Jag lyckades få tillbaka en del, fast det tog tid och en hel del energi.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

lol John du är ju go :up:! Ryck upp dig misstag gör vi alla bara upp på ponnyn igen och fortsätt rid...hmm :$ det där lät rätt skumt äsch du fattar säkert vad jag menar.


signatur
Medlem

Haha det var som fan.

Bra att du hade en backup på allting så du slapp få mardrömmar.

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Pffft!
Backuper är för ynkryggar!
Jag antar att du inte räknar med communityn då?

lol

tur att det löste sig, kunde ha gått riktig illa


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Klant!


signatur

---
Boo!

1
Skriv svar