Råd till alla som vill göra egna spel

Inaktiv
Råd till alla som vill göra egna spel

Alla som har hängt på något forum för spelintresserade har säkert stött på trådar i den här stilen:

Skrivet av Ambitiös:

Hej hej! Jag håller på med ett grymt MMORPG. Det kommer bli som World of Warcraft, men sjukt mycket bättre! Jag är lead designer och skriver bakgrundsstoryn, men jag behöver programmerare, grafiker, någon som kan göra musiken och en server.

Alla som vill vara med och hjälpa till, anmäl er i den här tråden! Jag håller också på med en hemsida, www.betterthanwow.com, där jag lagt upp lite konceptbilder.

Resultatet av dessa projekt blir ofta några karaktärsmodeller, musikstycken och en hemsida, men något spel syns inte till. I sällsynta fall rapporterar man att man lyckats göra en alfaversion innan folk började hoppa överbord. Legenden förtäljer även att vissa projekt lyckats nå ända till beta, för att sedan försvinna spårlöst. Äventyrliga Internet-utforskare hittar ibland kvarlevorna efter sådana projekt; konceptskisser, designdokument och 3D-modeller utspridda på sedan länge övergivna gratishemsidor. Uppdateringar som berättar om projektets framgång men som plötsligt upphör. Det är en kuslig syn som kan få nackhåren att resa sig på även de mest erfarna.

Hur undviker man då detta? För det första gäller det att känna sina förutsättningar och begränsningar.

Här är ett exempel på hur det inte gick till när Christofer Columbus seglade över Atlanten:

Skrivet av Christofer Columbus:

Tja! Jag och några snubbar ska segla till Indien! Vi har karta och en kompass, men vi behöver några som är grymma på att bära timmar och bygga båtar, plus några glada sjömän. Vill ni vara med i min besättning, skicka bud till Christofer Columbus i Genoa

Liknelsen må vara något överdriven, men ett MMORPG är fortfarande ett projekt som tar många skickliga heltidsanställda flera år att slutföra. Ett gäng hobbyutvecklare kan helt enkelt inte utföra en sån prestation, förutsatt att man vill bli klar samma århundrade som man började. Nej, MMO:t får nog vänta ett tag, men hur påbörjar man då ett spelprojekt som man säkert kan avsluta? Här är några förslag:

Välj ett realistiskt projekt
Hur man gör ett projekt som blir klart innan deadline:
1.) Kom på ett enkelt koncept. Skriv ett designdokument där alla features du vill ha med i spelet finns med.
2.) Fatta konceptdokumentet med båda händerna parallella mot dokumentets kortsida och riv isär det på mitten. Kasta en valfri del. Den kvarvarande delen är ditt nya designdokument.
3.) Flytta fram deadlinen ett halvår.

Okej, lite överdrivet kanske, men saker tar alltid längre tid än man tror. Om det är ditt första spel, försök i så fall göra ett så simpelt spel som möjligt - inte för att det egentligen spelar någon stor roll, men ett färdigt spel är alltid roligare än en samling källfiler. I och med att man blir mer erfaren blir det lättare att bedöma hur omfattande ett spelprojekt egentligen är, så att man kanske underskattar tidskravet med en månad istället för ett år.

"Men jag vill ju designa spel, inte programmera dem!"
Även om du har ett riktigt bra spelkoncept är det inte säkert att alla inser storheten i din idé, eller är lika bestämt beslutna att realisera den som du är. Du bör alltså lära dig programmera för att kunna göra egna spel. Det är dock sällan man behöver bygga allt från grunden om man inte har lust; med verktyg som Multimedia Fusion eller färdiga spelmotorer som Torque så är det mesta redan gjort åt dig. En stor fördel med att kunna programmera är dessutom att det är betydligt lättare att bli anställd som programmerare än som speldesigner. (Om det finns intresse kanske jag skriver om hur man kan börja lära sig programmera i en framtida uppdatering)

Vill man ha något gjort får man göra det själv
Väldigt relaterat till punkten ovan - om du vill vara säker på att spelet blir klart, välj ett projekt du kan avsluta själv, om det blir nödvändigt. Det här är först och främst viktigt om du beslutat dig för att samarbeta med folk över Internet. (Jobbar man med personer man känner i verkliga livet har man oftast lite bättre koll) Folk kanske börjar plugga, jobba, skaffar flick- eller pojkvänner eller bara tröttnar, helt enkelt. Därför är det väldigt riskabelt att låta spelets framtid hänga på att ingen lämnar projektet. Med detta är det förstås inte sagt att man inte ska samarbeta med folk över Internet, men var beredd på att axla allt jobb själv om folk slutar.

Det finns fler saker som kan vara bra att tänka på, men eftersom jag inte orkar skriva mer så får detta bli en övning till läsaren. Ha det så kul och lycka till!

P.S. Lämna gärna kommentarer om ni har frågor, eller önskemål om vad ni vill se i framtida uppdateringar!

#blogg

Inaktiv
Råd till alla som vill göra egna spel

Bra inlägg!

klassikern #1: Vi ska göra ett MMORPG, vi har redan storyn och musiken! Vem vill vara med???

LOL!

Det är sant som du säger att utveckla spel kräver mer än man först kan tro. Ett syndrom jag vet att många människor lider av, inte bara inom spelutveckling, utan när det gäller andra typer av kreativa/konstnärliga medier också. Syndromet är att de vill att deras första verk skall vara världsbäst på en gång! Vårat MMO kommer bli fetare än fetast!! Big chance måste jag säga.

Man måste vara beredd på att börja med små enkla spel och jobba sig uppåt. Det är som ex; att lära sig åka inlines, ingen förväntar sig att kunna göra värsta trixen första dagen, först måste man lära sig svänga, bromsa osv. Samma sak gäller nästan allting, inklusive spelutveckling.

Bra inlägg och jag tycker definitivt det skulle va nice med en liten "lär dig göra spel"-skola. om du ska skriva den så tycker jag diu skall skriva på engelska så du kan publicera den på sajter som gamedev m.m.

Inaktiv

Skitbra inläg, jag läser själv till spelutvecklare på högskole nivå och ska börja mitt andre år till hösten. Jag sa till mig själv och alla andra i början av plugget att jag vill inte programera spel, jag vill designa dom, men nu efter ett års utbilding har jag insett att det inte ser ut så i verkligheten, jag har gjort ett färdigt spel med fyra klasskamrater vilket blev mkt bra tycker jag, men där var jag lead designer och pruducer så det blev inte mkt programering, men när vi blev klar med spelet så började jag se att programering är inte så skit som jag tyckte, jag borde nog ta hand om mina programerings skills och ta ifatt.

Iaf för att göra storyn kort, det tog mig ett år till att motivera mig själv att börja programera då det inte går att bara designa spel, så jag tycker det är skitbra att du nämner alla detaljer och allt för folk som inte har någon erfarenhet i ämnet, klockren detalj i designdokumentet också, i vårt projekt tog vi bort 80% av alla features men lyckades ändå med ett bra spel.

Medlem

Klockrent inlägg, passade väldigt bra på projektarbetet jag och en kompis gjorde. Samma som för Futzu så hann vi inte med ca 50% av det vi ville ha från början, men vi blev nöjda med det vi gjorde ändå. Jag har alltid velat lära mig programmera, design har jag mest lämnat åt någon annan/åt sidan. Spelade nyligen igenom Grim Fandango (helt underbart btw) och såg att Tim Schafer inte bara var Lead Designer och Producer, men han stod med under Programmers också.

Och vem har sagt att småspel är tråkiga? Hellre ett välgjort småspel än ett taskigt retailspel. Harvest har varit sjukt beroendeframkallande den senaste månaden.

Själv har jag lite problem över vad jag ska läsa nu. Har läst några "Lär dig programmera" böcker plus en eller två "Lär dig programmera spel" böcker. Men var ska man gå därifrån? Haft programmering A till C kurser i gymnasiet men lärt mig mest ifrån böckerna. Däremot är det C# jag har läst, jag har undrat om det kanske inte skulle vara bra att ta ett steg tillbaka och köra med C++. Då är jag inte låst till Microsoft produkter.

Ontopic igen då, mycket bra skrivet.

Inaktiv
Skrivet av Dvorak:

Själv har jag lite problem över vad jag ska läsa nu. Har läst några "Lär dig programmera" böcker plus en eller två "Lär dig programmera spel" böcker. Men var ska man gå därifrån? Haft programmering A till C kurser i gymnasiet men lärt mig mest ifrån böckerna. Däremot är det C# jag har läst, jag har undrat om det kanske inte skulle vara bra att ta ett steg tillbaka och köra med C++. Då är jag inte låst till Microsoft produkter.

Ontopic igen då, mycket bra skrivet.

Roligt att du tyckte inlägget var bra, alltid kul med positiv feedback ;D
För att besvara din fråga: Innan du går vidare så bör du fråga dig själv hur bekväm du är med objektorienterad programmering. Tyvärr verkar det vara så att man i programmeringskurser på gymnasiet ofta väljer att inte ta upp god objektorienterad design och programmering. Att lära sig att designa och strukturera program på ett bra sätt är, enligt mig (och jag tror att de flesta håller med), mycket viktigare än att lära sig nya språk.

Känner du dig osäker skulle jag rekommendera boken Objects First with Java. Jag har inte läst den själv, men jag har hört att den ska vara en mycket bra introduktion till objektorienterad design. Dessutom används den som kurslitteratur på KTHs dataprogram i deras introkurs till datalogi och kursledaren där lär ha sett ett par programmeringsböcker i sina dar.

När ska man lära sig C++ då? Enligt mig så är många lite för ivriga att hoppa till C++. Visst, det är viktigt att kunna C++; det är industristandard och lär så förbli ett bra tag till. Visst, det är bra att börja lära sig C++ tidigt; språket är svårt och det tar lång tid att bemästra. Dock finns det många andra viktiga kunskaper som har mer med datalogi ("läran och vetenskapen om beräkningars utförande" enl. Wikipedia) att göra, som man kan tillskana sig utan att först behöva lära sig ett avancerat språk som C++.

Att lära sig god objektorienterad design är ett första steg. När man sen har en stabil grund att stå på kan man lära sig om problemlösning med algoritmer och datastrukturer (Introduction to Algorithms är en klassiker ) eller kanske läsa lite mer om utveckling av stora program eller annat som faller under kategorin "software engineering". (Code Complete tar upp mycket om allmän mjukvaruutveckling).

Att programmera mycket på eget initiativ är också någonting jag rekommenderar starkt. Ta dig an några projekt, antingen själv eller med kompisar, och försök göra dem mer avancerade för varje gång. Med ett högnivåspråk som C# kan du fokusera på programmets struktur och att lösa problem på ett snyggt sätt istället för att behöva brottas med svårlösta buggar.

Sammanfattning: Det är viktigt att lära sig C++, men det finns många andra viktiga saker man kan lära sig först.

P.S. Det bästa sättet att bli en bra programmerare skulle jag nästan vilja säga är att gå ett bra datateknikprogram på högskolan. Är du riktigt intresserad av programmering och mjukvaruutveckling är det något jag rekommenderar.

Inaktiv

Känns som det är viktigt att beakta även den ekonomiska aspekten kring att göra ett spel. Känns som många tar sig vatten över huvudet när de lägger massa tid och sen hamnar produkten på hyllan för att det inte finns pengar att släppa spelet tillslut.. Har jag fel o är ute o reser?
Let me know!
Bra inlägg!

1
Skriv svar