Att debattera, förstå och lyssna

Avstängd
Att debattera, förstå och lyssna

En viktig grej som gäller när man debatterar är att lyssna och försöka förstå. Annars kommer debatten bara att gå i en oändlig cirkel där samma argument kommer att passera obearbetade gång på gång.
I tråden Liv efter döden är jag hackkycklingen, den stackars lurade kristna sekteristen som kastar bort hela sitt liv och sin plånbok på något som inte finns - en spillra från det gamla intolerenta och okunniga samhället. Varför ska man lyssna på en sådan person? Det är bättre att ösa sina argument över den och skita i vad knäppgöken har att säga.
Oavsett vad min motdebattör tycker om mig och mina åsikter begär jag bara en sak: Att personen lyssnar! Jag har insett, efter 48 sidor, att hur många gånger jag än tjatar och upprepar det jag har att säga får de aldrig, ALDRIG in det i skallen. Nu har jag lämnat skutan.

En viktig sak att tänka på, förutom att förstå och lyssna, är att hålla sina personliga åsikter om motdebattören inom sig. Det är aldrig trevligt att få slängt ord som fårskalle eller idiot i ansiktet när man försöker hålla en seriös diskussion.
På Internet kommer alla såna åsikter fram. Där är alla helt anonyma och ingen behöver stå till svars för någonting.

Tack för mig.

#blogg

Medlem
Att debattera, förstå och lyssna

Det är så sorgligt men sant, människor på nätet är alla sin egna messias och samtliga vägrar att lyssna på andra.

Jag känner med dig.

Inaktiv

Om du mot förmodan inte kommer titta in tråden igen kan jag kort och koncist skriva mitt svar på ditt golgata-försvar eftersom jag antar att jag är en av de som åsyftas; Förutom att lyssna på andra i debatter är det extremt viktigt att man har argument. Kommer inte motparten med argument är det väldigt svårt att lyssna, hur gärna man än vill.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

EliasN detsamma gäller dig. Men problemet är hur visar man att man lyssnar om man tycker att det den andre säger är helt befängt, jo man ger svar på tal vilket ett flertal har gjort på alla dina inlägg. Visst de flesta svaren är bara dumma och anti kristna/anti religösa. Men ett flertal svarar med argument som du oftast bara kontrat med "Det står i bibeln".


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

1
Skriv svar