Hello World!
Jag har funderat ett tag på att börja skriva en blogg, fast då främst på engelska. Men när John Severinson föreslog att vi borde blogga på FZ så tänkte jag att jag kunde göra både och. En på svenska och en på engelska, alltså. Jag kommer skriva om lite allt möjligt, men främst om Oxeye och spelutveckling. Jag hoppas något faller er i smaken!
Vad är då "Oxeye"? Jo, ett litet studentföretag som för tillfället har lokaler (två rum på 10 kvadrat i en barack) i Lund. Vi har ett färdigt spel (#The Strategist) samt en massa projekt "på gång". Längst kommet är nog #Dawn of Daria, ett online-rpg, men mest känt är nog #Harvest, mycket tack vare Swedish Game Awards men också för att det är ett riktigt roligt spel
Till att börja med kan jag berätta vad namnet Oxeye kommer från. Det var nämnligen så att när vi startade i 2003 (då som ett sidoprojekt till studierna) så ville vi ha något som hade anknytning till Skåne. Ingen av oss är från Skåne (jag är från Örebro, en är från Sundsvall, två är från Stockholm och den siste från någon håla i Blekinge), men det kändes passande. Just då hade vi dessutom spelat sönder fingrarna på #Deathrow av #Southend Interactive och tyckte att deras företagsnamn var bra.
Vi började spåna på allt möjligt. Det är inte lätt att komma på namn, oftast slutar det med att idéerna spårar ut och förslag som "Death Games" etc börjar dyka upp. Hur som helst så kollade vi upp lite information om Skåne, bland annat att landskapsblomman är prästkrage. Ordboken sa då att prästkrage heter "Oxeye Daisy" på engelska, och det tyckte vi lät bra. Vi passade även på att döpa vår spelmotor till "Daisy" och så var allt klappat och klart!
Numera är vi mycket mer seriösa och kämpar ständigt mot den store skurken "mat och boende". Jag skriver mer om det någon annan dag! Hej!
Alltid trevligt med lite Lundbaserade företag. Antar att ni är LTH:are?
Japp, tre av oss är LTH:are. En pluggar vid K3 i Malmö och en vid Karolinska Institutet i Stockholm. Pluggar du också på LTH eller?
Aha, jag saknade matten för lth så jag hamnade på systemvetenskap istället. Men det är nice det med. Är lite sugen på att dra igång nån liten studio också nån gång. Läser en sommarkurs i J2ME så jag sitter och spånar på om det finns nåt skoj man kan göra för den mobila marknaden, den borde ju börja blomma snart.
Än så länge är det dock mest crap som är helt ooptimerat för de plattformarna men jag har gett mig fan på att man ska kunna hitta på nåt. Multiplayer borde ju funka via bluetooth eller GPRS ju. Problemet är ju bara kostnaden för trafiken.
Ah, jopp. Det var några polare från LTH som var nominerade i mobilspelskategorin på SGA, fast de vann dock inget. De hade gjort ett ambitiöst 3d-spel och fick hutlösa 5 FPS på senaste modellen
Men Java är bra till mycket. Vi programmerar de flesta av våra verktyg i Java, för det är inte lika "omständigt" som C++.
Heh, jo dom är inte helt övermäktiga prestandamässigt, dock hoppas jag att utvecklingen inte går för mycket framåt beträffande 3d på mobilerna. Är nämnligen pixelgrafiker själv och tycker det är mycket charmigare än polygoner. Helst med tunga chiptunes som pumpar i bakgrunden.
Jag har nästan glömt bort all min C++. Kör själv mest C# och Java för att jag är för slö för att orka lära mig bl.a. minneshantering. Kanske kan köra Managed C++ iofs.
Hur lyckades ni förresten få ihop ert gäng till Oxeye? Gamla kompisar? Tänkte eftersom ni pluggar på vitt skilda orter.
Hur lyckades ni förresten få ihop ert gäng till Oxeye? Gamla kompisar? Tänkte eftersom ni pluggar på vitt skilda orter.
Jag kommer väl blogga om det någon gång, men vi lärde känna varandra via ett tidigare projekt. Jag programmerade ett online-rpg som de hittade och ville rita grafik till ("Whispers in Akarra", men det är mer eller mindre nerlagt nu). De andra har jag lärt känna på LTH
Hehe, "Hello World" är väl alltid det första man producerar när man ska lära sig något nytt? Inget jag förknippar med Java, precis...