Harvest: Threatlevel 300 (and counting)

Inaktiv
Harvest: Threatlevel 300 (and counting)

Här kommer mina tips ang det underbara spelet Harvest som kom tvåa i kategorin "Best PC game" i Swedish Game Awards. Själv tävlade jag och mitt team "Team Gravitron Ultra 2007" med spelet "Gravitron Ultra" och vi vann kategorin "Best XNA game" samt var nominerade i kategorin "Best PC game".

Harvest som sagt. Ett underbart litet spel. Jag spelade några omgångar och kom till threatlevel 80 typ.. Testade lite olika taktiker, men tillslut kom jag på en taktik som var överlägsen. Det går fortfarande att förfina den ännu mera. Mitt recept var att bygga en diagonal bas och expandera mot hörnen. Det fina med denna designen är att undre sidan av din bas skyddar både mot aliens som kommer underifrån och från höger, medans översidan skyddar mot upp och vänster. Du kan dessutom bygga basen så smal att samma vakttorn är över och underdel av basen på samma gång. I mitt fall byggde jag inte basen i en perfekt 45 graders vinkel, då hade det nog gått ännu bättre. Det fina med denna designen är att när du expanderar kartan så gör du det i två riktningar samtidigt, och får bättre överblick.

Jag vet inte exakt hur det funkar när tefaten "spawnas" om det är ett visst antal som sprids ut över bredden av kartan. Isåfall är det ju bra att fortsätta expandera. Jag nådde nån form av smärtgräns där jag maxxade höger och vänster kanten av basen med vakttorn. Jag tror behovet uppstod för att jag inte hade byggt en 45 graders bas. Ett annat misstag kan vara att expandera kartan större än basens storlek. Om man bygger så nära kanten man kan utan att expandera, så kommer man inte bli lika överkörd av tefaten. En av anledningarna till att den diagonala designen kan krossa så mycket är att tefaten aldrig åker rakt emot din bas, de åker jämte den och bli plockade en efter en av relativt få vakttorn.

Min teknik för att få tag på mer mineraler var att när det var läge köra en snabb operation och sno åt mig vad jag kunde och sedan sälja innan tfaten kör över. Vet inte hur mycket man förlorar på det, men jag satsade på att bygga så många "harvesters" att jag kunde tömma området på mineraler innan tefaten hann hela vägen fram.

Här kommer lite screens:

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Harvest: Threatlevel 300 (and counting)

impressed! själv har jag inte hunnit komma förbi 15 innan något annat har lockat.


signatur
1
Skriv svar