Lego + robot = sant

Avstängd
Lego + robot = sant

Idag i skolan for vi till HB Adventure, ett ställe i stan (Skellefteå) där man får bygga robotar av lego och spela Wii. Vi var där i två timmar (alldeles för kort!) och fick bygga och programmera.
Det var verkligen otroligt kul! Jag ska lätt fara dit fler gånger.

Jag och Andreas, en klasskompis, byggde och programmerade en robot som körde framåt när det hörde ett högt ljud. När den såg något med sina "ultraljuds-ögon", som skickar ut ljudsignaler och mäter hur lång tid det tar innan det kommer tillbaka, som var 30 centimeter bort eller närmare så slog den till med en lång arm med två kugghjul längst fram. Därefter sa den "Have a nice day", drog upp armen igen och fortsatte köra.

Robotarna har en liten dator som styr den efter ett förprogrammerat mönster (man kan göra mycket enkla program direkt i den, eller mer avancerade på datorn och ladda över). I den kan man koppla in upp till tre motorer och fyra sensorer; en ljudupptagare, ett par ultraljuds-ögon, en trycksensor och en ljus/mörkersensor.

Jag har alltid gillat lego, och det blir inte direkt tråkigare att bygga robotar.
Alla klasskompisar tyckte det var roligt och vi är i ~18 år allihopa.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Lego + robot = sant

Har för mig att DinTeknik hade en artikel om de här robotpaketen, kommer inte ihåg vad de heter men det finns ett gäng häfta youtube-klipp på olika skapelser.


signatur
Avstängd

Mm. Mindstorm och/eller NXT hette dem. Riktigt coola, men även riktigt dyra - de kostar 3000 kronor.

1
Skriv svar