En hamburgare och ett spel tack!

Inaktiv
En hamburgare och ett spel tack!

Så satt man här, två och en halv månads slit senare. Ursäkta, jag kanske borde presentera mig själv först; Niklas Frisk var namnet. Student till yrket, om det nu kvalificerar som sådant. Mer specifikt studerar jag medieteknik vid KTH här i vår sköna huvudstad, där jag nyligen avverkat mitt andra år. Den senaste tiden har dock varit ockuperad av mitt och mina kamraters spelprojekt; <a href="http://www.gravitronultra.com">Gravitron Ultra</a>.

Det hela började med en lång promenad. Det var en vissen vårdag och vi var hungriga studenter på jakt efter lunch. Efter många om och men hamnade vi på McDonalds på Sveavägen (ni vet, bredvid falafellkungen). Det var där, bland Happy Meals och BigMacs som <a href="http://www.gravitronultra.com">Gravitron</a> föddes. Steve hade snackat om att han hade en idé till ett spel för <a href="http://www.sga.to">Swedish Game Awards</a>, och nu var det dags att se om den var gångbar. Ut kom den svarta idéboken. I den fann vi många förunderliga ting, men det Steve hade i åtanke var ett speciellt koncept han drömt ihop ett halvår tidigare. Efter en kort introduktion, nedsköljd med tillhörande cola och hamburgare var jag och <a href="http://www.fz.se/bloggar/johnytex/">Christoffer</a> sålda på idén.

Kör för det? sa vi och började lunka tillbaka mot skolan.

Flera möten följde. Vi finslipade grundkonceptet och bollade med olika plattformar. BlitzMax och C++ var de två första alternativen vi diskuterade, men valet föll på <a href="http://msdn2.microsoft.com/en-us/xna/default.aspx">XNA Gamestudio</a>; Microsofts senaste verktyg för hemutveckling av spel. Dels för att det erbjöd alla de egenskaper som vi behövde för vårat spel, dels för att det var en egen kategori i årets upplaga av <a href="http://www.sga.to">Swedish Game Awards</a>.

Nästa stora milstolpe var den s.k. ?Workshop? som <a href="http://www.sga.to">SGA</a> anordnade. Här fick alla deltagare en chans att presentera sin idé för juryn för att sedan få kritik. Personligen var jag helt oförbredd på att vi skulle hålla en presentation, men Steve räddade dagen med ett par blyertsskisser han slängt ihop kvällen innan. Där stod vi alltså framför de män (ja, det var inga kvinnor i juryn) som sedan skulle döma vårat alster och allt vi hade var två A4. Detta var c:a två månader innan den sista deadlinen för spelet, och vi hade inte ens petat på XNA än. (Så här i efterhand fick vi veta att juryn tvekade på att vi skulle hinna, men tji fick de!) I alla fall fick vi mycket bra feedback, och tack vare denna ?Workshop? kunde vi korta bort mycket kodande och arbete.

Snabbspola två månader och vi sitter slitna men glada, mitt under en tentaperiod och ska just lämna in den färdiga versionen av vårat spel. Dessa två månader var inte någon lek. Spelet har vi utvecklat helt på vår egen tid, parallellt med våra studier. Vi hade firat, men det vara bara en dag kvar till den sista tentan.

Att sedan får stå där i kulturhuset, på scenen och motta priset för bästa XNA spel och till och med bli nominerad till bästa PC spel var otroligt stort. Men även att se professionella spelutvecklare prova och även uppskatta vårat spel kändes väldigt häftigt. Hela den dagen kändes lätt overklig. Vi lyckades.

Jag tror dock fortfarande den största behållning jag kommer ha från Gravitron är det första speltestet vi genomförde. Att se tjugo vuxna män skratta och skrika när de spelade vårt spel var en stor upplevelse. Vi hade gjort det, om än i liten skala. Vi hade fångat just den känslan vi sökte, och förmedlat den.

Detta var en kort (eller lång?) introduktion till mig och vårat spel; Graivtron Ultra. Fler inlägg kommer följa med mer info och annat lämpligt och olämpligt som Undertecknad kan tänkas säga.

#blogg


signatur

"I'm so fly I need a passport to walk!"

Medlem
En hamburgare och ett spel tack!

När man tittar på Screens så ser det skoj ut, Hoppas man får spela det nångång snart

Inaktiv

Tack!

Det finns en trailer på hemsidan också, ifall du vill se lite rörliga bilder. Den kanske finns på FZ också, men jag är inte säker.

Hur spelet kommer publiceras och dess övriga framtid är tyvärr ännu inte avgjort, men vi hoppas kunna komma med mer info nästa vecka.


signatur

"I'm so fly I need a passport to walk!"

1
Skriv svar