DICE i blåsväder - gick uppköpet rätt till?

Robot
Medlem
DICE i blåsväder - gick uppköpet rätt till?

Undrar vad detta kan leda till...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

måste bara säga:

Muhahahhaahaha SUCKERS!!

De kommer på NU att det var helt åt helvete?
kunnde de inte ha frågat vem som helst av en normal nörd så kunnde han innan affären förklara att det var en urbotad dum idè.

idioter.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Blir inte direkt förvånad!

Medlem

Lite trist att EA blivit det dom är, tidigare var dom fantastiskt bra. Numera är det inte så mycket om spelen som det är om pengar.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Men... på vilket sätt är det EA:s fel? Varför skylla på bara dem?

OM EA hade uppgifter som inte andra aktieägare hade så finns det bara en källa de kan ha fått dem ifrån: DICE

Om nån erbjuder dig tips du kan tjäna pengar på, tar du emot det?

Om det är nån som varit pengakåt är det väl nån på DICE....

Medlem

LOlolLOLOLOLOLOL!!!!!11111ettett

Hoppas att köpet upphävs så att vi slipper €A.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av IceMan:

måste bara säga:

Muhahahhaahaha SUCKERS!!

De kommer på NU att det var helt åt helvete?
kunnde de inte ha frågat vem som helst av en normal nörd så kunnde han innan affären förklara att det var en urbotad dum idè.

idioter.

Men asså. IceMan, håll isär saker nu. Dum idé: ja - av flera skäl. Mindre innovativa spel från ett annars hyperbegåvat gäng (gamla Refraction Games) pga EA kortsiktiga vinstintressen. Ja - trist för fristående aktieägare i DICE att se bolaget köpas upp av en köpare som uppenbarligen hade total insyn i verksamheten (EA hade ju tom folk i styrelsen) och därmed informationsövertag över övriga aktieägare.

Dum idé: nej - för EA innebar detta att man fick lägga vantarna på ett hyperbegåvat gäng som gjort banbrytande multiplayer-spel. För DICE större ägare var det uppenbarligen också en bra idé (samtliga större ägare - inklusive de som startade bolaget sa ja till affären) - eftersom de fick casha in OCH sannolikt fick optioner i EA samt feta lönelyft.

Osolidariskt mot övriga anställda och fristående aktieägare (som yours truly)? Jo. Sådan är kapitalismen. Inte så kul alltid, men oftast rätt funktionell.

Mina aktier inhandlades för ca 24 kronor och såldes sen för 67kr. Ska man klaga? Jo, antagligen ska man det. Bankernas sk analys av DICE värde var ett rejält hastverk och dessutom uppenbarligen beställt av EA - de påpekade nogsamt ALLA svårighter som DICE stod inför och nämnde inget om potentialen. Pajasbörsen i Stockholm ska också ha skit. Man förstod inte att värdera bolaget adekvat. Rosa pressen (DI, Affärsvärlden) trodde typ att bolaget gjorde leksaker. Att gamla Daydream var det mer kända bolaget (och ALDRIG gjorde vinst) solkade också ner hela branschen.

Nu blir det hursomhelst MKT intressant att se vad denna brittiska corner kan göra av fallet. Ett rimligt uppköpsbud borde varit baserat på PE 30 och legat runt 150kr. Då hade jag blivit ännu rikare. Fan också.

Flakmonkey
Skrivet av DrAbraham:

Men... på vilket sätt är det EA:s fel? Varför skylla på bara dem?

OM EA hade uppgifter som inte andra aktieägare hade så finns det bara en källa de kan ha fått dem ifrån: DICE

Om nån erbjuder dig tips du kan tjäna pengar på, tar du emot det?

Om det är nån som varit pengakåt är det väl nån på DICE....

Därför att de är EA? Alla stora företag är "teh evil" och de måste vi klaga på vad de än gör... Om de så kom på botemedlet mot AIDS och gav bort det gratis så skulle de endast göra det för att få bra publicitet och det är ju hemskt...

Skämt åsido så förstår jag inte heller vad EA gjort som är så dåligt. De är ett vinstdrivande företag och har en skyldighet mot sina aktieägare att göra det som krävs för att gå så bra som möjligt... Det är omöjligt att bara få fördelarna av kapitalism och marknadsekonomi, man får ta det goda med det onda, även om jag inte ser det onda i det här... annars så kan man ju alltid flytta till Nordkorea ^^

Sen så känns det också som att många av de som klagar nog själva skulle "sälja sig" för pengar om tillfället uppstod. Om jag hade ett mindre spelföretag som en jätte likt EA skulle köpa för en summa som skulle göra mig hyggligt ekonomiskt oberoende för en tid framöver så skulle jag lätt göra det... vem skulle inte det när det väl kommer till kritan? Alltid lätt att kritisera folk för att vara giriga och egoistiska, men det är vi alla i grunden. Kan man inte bara unna folk framgång? Jag menar det är ju inte som så att de tjänat pengar på knark eller vapenhandel, de har tjänat pengar på att göra spel som folk tycker om.

Medlem

Så rätt så Nosnos


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av DrAbraham:

Men... på vilket sätt är det EA:s fel? Varför skylla på bara dem?

OM EA hade uppgifter som inte andra aktieägare hade så finns det bara en källa de kan ha fått dem ifrån: DICE

Om nån erbjuder dig tips du kan tjäna pengar på, tar du emot det?

Om det är nån som varit pengakåt är det väl nån på DICE....

Därför att de är EA? Alla stora företag är "teh evil" och de måste vi klaga på vad de än gör... Om de så kom på botemedlet mot AIDS och gav bort det gratis så skulle de endast göra det för att få bra publicitet och det är ju hemskt...

Skämt åsido så förstår jag inte heller vad EA gjort som är så dåligt. De är ett vinstdrivande företag och har en skyldighet mot sina aktieägare att göra det som krävs för att gå så bra som möjligt... Det är omöjligt att bara få fördelarna av kapitalism och marknadsekonomi, man får ta det goda med det onda, även om jag inte ser det onda i det här... annars så kan man ju alltid flytta till Nordkorea ^^

Sen så känns det också som att många av de som klagar nog själva skulle "sälja sig" för pengar om tillfället uppstod. Om jag hade ett mindre spelföretag som en jätte likt EA skulle köpa för en summa som skulle göra mig hyggligt ekonomiskt oberoende för en tid framöver så skulle jag lätt göra det... vem skulle inte det när det väl kommer till kritan? Alltid lätt att kritisera folk för att vara giriga och egoistiska, men det är vi alla i grunden. Kan man inte bara unna folk framgång? Jag menar det är ju inte som så att de tjänat pengar på knark eller vapenhandel, de har tjänat pengar på att göra spel som folk tycker om.

Håller nästan med dig, dock så tycker jag EA spelar fult ibland. Men att klaga på allt det gör, det är bara dumt.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Jag tycker gott man kan klaga på allt EA gör. För det första ogillar jag kapitalism i allmänhet och för det andra så blir dom flesta spel EA inblandade i sämre än dom varit med en annan utgivare

Medlem

Håller med dig NosNos till en viss punkt... Jag håller med att alla är giriga från grund o botten.. Håller med att jag skulle ha gjort detsamma i DICE situation. Men dem kunde ha försökt hitta ett mer gamer vänligt företag... Visst det kanske inte fungerar på det sättet, men Dice har länge varit många gamers favoriter, men efter skandalerna med alla beta patcher från Dice till BF2, så hjälper det inte att dem gaddar ihop sig med spelbranschens största spelföretag som släpper halvfärdiga spel så dem kan tjäna mer pengar... Alla är ute efter pengar i branschen, det är ju självklart, men alla släpper inte spel som är ofärdiga så dem slipper lägga ut mer pengar för att få spelet färdigt.. Som t ex EA/Dice gjorde med BF2. Efter flertalet patcher till BF2, så är det fortfarande i nästan sämre skick än när det kom ut, och då var det redan beta stuket på det... Hoppas åtminstone EA inte tar DiceKanade med i köpet, kanske vi slipper fler beta patcher från kanadapojkarna... Kanadickerna är Dice´s Akilles häl...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Visst, dom spelar fult ibland, men folk glömmer bort att bra dom har gett oss, NFS-serien, NHL, FIFA, NFL, Battlefield, och dom kommer ge oss spel som Spore, Crysis och Command and Conquer 3. Enligt mig så är EA och Ubisoft dom bästa utgivarna som finns.


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Medlem

mm, dom har råd att ge ut bra spel, men det behöver inte betyda att dom själv är bra. Se på battlefield 2, snacka om ägd man har blivit som köpte spelet.

Inaktiv

Att ogilla EAs monopol-sits tack vare kontrakt med NFL osv är inte att ogilla kapitalism, tvärt om, det är att värna den.

URK
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Visst, dom spelar fult ibland, men folk glömmer bort att bra dom har gett oss, NFS-serien, NHL, FIFA, NFL, Battlefield, och dom kommer ge oss spel som Spore, Crysis och Command and Conquer 3. Enligt mig så är EA och Ubisoft dom bästa utgivarna som finns.

det är de första spelen som passar EA bättre som de kan möjlka ur deras kunder men bf2 är inget sådat spel. tex nhl XX byta om lite spelare och lägga in lite mera saker och ändra samma spel till NHL YY. så volla så har det ett nytt spel och de behöver inte lägga några större utveklingskostnader. ibland så gör de en make over ifrån grunden men hela iden är redan klar.

som de har gjort med bf2, B&W och en massa med andra spel är inte försvarbart äns. om de inte har enbart i tanken hur mycket kan vi mjölka ur gamern innan hatet blir förstort mot dem och de förlorar i inkomst.

det jag inte fattar hur kan nöjesbranschen inte ha samma regler lagar och skyldigheter som alla andra brancher. tex om en bil har ett fel vad händer då. jo branschen är skyldiga att rätta till felet medans EA skrattar en rätt i ansiket och det värsta av allt det finns folk som tycker det ok.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Flakmonkey

Lite lustigt att EA från början ansågs vara ett företag som verkligen satte gamern först med spel som M.U.L.E, Skate or Die, etc... under 16-bits eran så hade de vad jag kan minnas också väldigt gott anseende...visserligen hade de ju börjat med deras upprepande sportserier, men ingen klagade... när omvandlades uppskattning och beundran till hat och förakt egentligen?

Inaktiv
Skrivet av URK:
Skrivet av Zoidberg:

Visst, dom spelar fult ibland, men folk glömmer bort att bra dom har gett oss, NFS-serien, NHL, FIFA, NFL, Battlefield, och dom kommer ge oss spel som Spore, Crysis och Command and Conquer 3. Enligt mig så är EA och Ubisoft dom bästa utgivarna som finns.

det är de första spelen som passar EA bättre som de kan möjlka ur deras kunder men bf2 är inget sådat spel. tex nhl XX byta om lite spelare och lägga in lite mera saker och ändra samma spel till NHL YY. så volla så har det ett nytt spel och de behöver inte lägga några större utveklingskostnader. ibland så gör de en make over ifrån grunden men hela iden är redan klar.

som de har gjort med bf2, B&W och en massa med andra spel är inte försvarbart äns. om de inte har enbart i tanken hur mycket kan vi mjölka ur gamern innan hatet blir förstort mot dem och de förlorar i inkomst.

det jag inte fattar hur kan nöjesbranschen inte ha samma regler lagar och skyldigheter som alla andra brancher. tex om en bil har ett fel vad händer då. jo branschen är skyldiga att rätta till felet medans EA skrattar en rätt i ansiket och det värsta av allt det finns folk som tycker det ok.

Alla dem spelen du nämner är helt jävla värdelösa enligt mig. Vanilla bf2 suger jag har spelat prmm dubbelt än vad jag spelat vanilla bf2 varför? för dem släppte ett spel med massa buggar för dem vill ha in pengar. Sen har vi deras nfl serie inget nytt bara nya gubbar etc alla deras spel är rena jävla skämt som inte ens borde nå ingången av en affär. The sims kommenterar jag inte ens. Tack för mig ha en trevlig dag.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Lite lustigt att EA från början ansågs vara ett företag som verkligen satte gamern först med spel som M.U.L.E, Skate or Die, etc... under 16-bits eran så hade de vad jag kan minnas också väldigt gott anseende...visserligen hade de ju börjat med deras upprepande sportserier, men ingen klagade... när omvandlades uppskattning och beundran till hat och förakt egentligen?

När folk kom på att de får in miljoner så de blir mer avundsjuka än de uppskattar jobbet de gör. Som med allt idag typ..

Medlem
Skrivet av Nosnos:

när omvandlades uppskattning och beundran till hat och förakt egentligen?

När dom blev giriga och började göra skitspel? Nån gång i mitten av 90-talet.

Medlem
Skrivet av Noxie:

Alla dem spelen du nämner är helt jävla värdelösa enligt mig. Vanilla bf2 suger jag har spelat prmm dubbelt än vad jag spelat vanilla bf2 varför? för dem släppte ett spel med massa buggar för dem vill ha in pengar. Sen har vi deras nfl serie inget nytt bara nya gubbar etc alla deras spel är rena jävla skämt som inte ens borde nå ingången av en affär. The sims kommenterar jag inte ens. Tack för mig ha en trevlig dag.

Det var liksom precis det han sa

JB
Medlem

Hmm, dubbla kommentarer? Nyhetskommentarer på siten, och sen helt andra nyhetskommentarer, till samma ämne, på forumet? Integration?

Flakmonkey
Skrivet av Jower:
Skrivet av Nosnos:

när omvandlades uppskattning och beundran till hat och förakt egentligen?

När dom blev giriga och började göra skitspel? Nån gång i mitten av 90-talet.

Tycker iofs inte de släpper skitspel och det gjorde de verkligen inte under mitten av 90-talet. Visst släpper de många uppföljare och de "mjölkar" sina spelserier, men de säljer ju otroligt bra och även om man inte gillar spelen själv så tror jag inte att folk skulle lägga ner så mycket pengar på att köpa skitspel.

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

när omvandlades uppskattning och beundran till hat och förakt egentligen?

när dom släppte för många spel o började tjäna pengar, då är dom evil o måste bekämpas, googla efter vilka spel dom har släppt så ser man att det är många grymma spel, även under 90-talet

sen finns det säkert folk som inte gillar att nästan alla numera lirar datorspel, det är inte underground längre

men tack EA för alla grymma spel! och för att skippa tröga kommentarer så har jag lirat sedan c64 så en del har man plöjt igenom

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Lite lustigt att EA från början ansågs vara ett företag som verkligen satte gamern först med spel som M.U.L.E, Skate or Die, etc... under 16-bits eran så hade de vad jag kan minnas också väldigt gott anseende...visserligen hade de ju börjat med deras upprepande sportserier, men ingen klagade... när omvandlades uppskattning och beundran till hat och förakt egentligen?

Precis! Asso, dom gör fortfarande bra spel men det är orimliga förhållande deras anställda jobbar under och dom bryr sig inte direkt om de personerna som köpt deras spel mer (bra exempel är bf2)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ingen missunnar EA att tjäna pengar. Däremot är EA Ogillad för att dom skiter i communityt, lovar saker som dom nästan alldrig håller.

-ooo vi lovar gröna ängar med nakna brudar...
Vad får man? Jo, Svettiga pedofiler i en mörk grotta.

Lite överdrivet, men.

Medlem

Det finns företag som blir framgångsrika genom att alltid säkerställa god kvalitet och goda relationer med konsumenterna, och på så sätt får ett gott rykte som gynnar dem på lång sikt.

Sedan finns det företag som blir framgångsrika genom aggressiv marknadsföring, lobbying och att man sparar in på varenda bit av produktionen och öser ut halvdana produkter.

Vilken kategori EA tillhör kan man ju fundera på.

Medlem
Skrivet av Light:

Vad får man? Jo, Svettiga pedofiler i en mörk grotta.

Neeej! Inte Michael Jackson!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Zoidberg:

Visst, dom spelar fult ibland, men folk glömmer bort att bra dom har gett oss, NFS-serien, NHL, FIFA, NFL, Battlefield, och dom kommer ge oss spel som Spore, Crysis och Command and Conquer 3.

Vänta nu ett tag, det är viktigt att hålla isär uttrycken! I vissa fall kanske det är interna delar av EA som gör spelen, men i många fall så är det självständiga utvecklar studios som gör spelen, tex när det gäller Battlefield och Spore.

Skrivet av Zoidberg:

Enligt mig så är EA och Ubisoft dom bästa utgivarna som finns.

Dom är i första hand utgivare och i andra hand utvecklare. Så visst, vi kanske ska vara tacksamma för att EA ger ut många bra spel, men vi bör inte vara FÖR tacksamma


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

12
Skriv svar