SGA, Orvar och spelutvecklarforum

Medlem
SGA, Orvar och spelutvecklarforum

Det var Swedish Game Awards finalkväll igår, och det var riktigt bra stämning. Som utvecklare var det riktigt roligt att gå igenom alla bidragen och förundras över hur hög nivån var. Det finns så mycket kreativitet där ute, och jag hoppas att alla kan gå vidare på något sätt med sina idéer. Branschen är så liten och oerfaren, så varje entreprenörsmässiga nytillskott gynnar branchen som helhet. Flera bidrag var redan i sitt nuvarande skick nästan säljbara (framförallt som Live-spel), och de flesta nominerade står sig definitivt internationellt. Det skulle vara intressant att se hur många som skulle kunna bli finalister i IGF.

Orvar Säfström sa faktiskt något riktigt fint till alla från scenen. För att spel ska få allmän acceptans som kulturform måste vi börja med oss själva. Kultur per definition är något som inte är nödvändig för vår överlevnad, utan för vårt nöjes skull. Vi är så vana att inta försvarsställning gentemot kritiker, men vi behöver inga ursäkter för att finnas. Kultur har existensberättigande i sig, det behöver ingen funktion. Så låt spel vara spel och inget annat, precis som film och musik...

Eftersläppet var mycket trevligt och det minglades friskt. Vad vi märkte är suget efter att prata över företagsgränserna, det finns helt klart ett behov av att utbyta erfarenheter och historier med varandra. Det är ju ändå samma folk som går runt mellan alla företagen. Och man behöver inte vara så jävla hemliga. Det finns gott om saker som man kan prata om utan att avslöja företagshemligheter och konkurrensmedel. Ärligt, hur stor konkurrensfördel är det med att ha ett hemligt bugghanteringssystem? De få Spelbarer som arrangeras varje år räcker inte, och utesluter dessutom de företag som inte är i Stockholm. Jag efterlyser ett riktigt forum för svenska spelutvecklare. Det finns några svårigheter på vägen dock, hur man vet vilka som faktiskt är utvecklare och var man egentligen kommer ifrån osv. Men jag är säker på att det går att lösa om man funderar lite på det.

Vinnaren av bästa spelidé #Fret Nice

Andra bloggar om: <a href="http://bloggar.se/om/spel" rel="tag">spel</a>

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
SGA, Orvar och spelutvecklarforum

Fan, så det var SGA som snodde orvar.
vi försökte få ner han till vår avslutnings"karneval" på blekinge tekniska högskola i karlshamn.. men men..


signatur

F.D Wowaddict, Sitter nuförtiden och pingar 300 i TF2 p.g.a Mobilt "bredband" vilket är ett bra sätt att hålla sig ifrån beroendet.

Medlem

Hallå Patrick

Tror inte vi hann snacka något under festen, men jag tar och tackar för den fina andraplatsen här istället Tack! Hela dagen var skitskoj!

Mvh,
Jens (Harvest)

Medlem

Varsågod, har ägnat mycket tid åt det


signatur

Patrick
Producer@DICE

1
Skriv svar