Jag förstår inte dom här spelen

Medlem
Jag förstår inte dom här spelen

Det finns en hel del spel som jag inte gillar så mycket personligen, men som jag ändå ser produktionsvärdet i och varför dom anses bra. Men så finns det spel som jag har svårare att förstå.

The good
Exempel på spel jag inte gillar men som jag förstår är bra är bland andra #Oblivion, som medger en så extremt stor och rik värld, och en frihet som tilltalar många. Jag tycker personligen att det mesta av världen är skräp och rent ut sagt tråkig att utforska, men det är jag det. Detsamma gäller ju GTA, och jag är tack o lov inget ghettowannabe, been there done that IRL (wannabe alltså).

Sen har vi förstås #World of Warcraft som är gigantiskt, och MMORPG:er har den givna sociala biten som når ut till mer än de flesta andra spel. Jag får dock inte ut så mycket att prata med folk genom ett alter ego i en fantasivärld, och jag får defintivt inte ut något av att grinda och levla. Detsamma gäller gamerpoints på Xbox Live. Det är på intet sätt för mig att incitament att spela mera, men jag förstår att den tilltalar tävlings- och samlarinstinkterna hos folk.

The bad
Och så har vi spel som jag inte förstår alls, däribland #halo. Singleplayer kan jag absolut inte förstå med ett så stort fokus på en karaktär som inte har ansikte eller knappt kan prata. (Gordon Freeman är ändå anonym på ett mycket medvetet sätt, med fokus på allt annat.) Storyn ger jag inte så mycket för heller. Jag kan inte förstå multiplayerdelen, där jag inte ser någonting unikt. Då är fordonsbiten och squadsen i #Battlefield 2 mycket mer tilltalande. #Halo 2 är som Halo, och förmodligen är #Halo 3 som Halo 2... Antagligen beror framgångarna på att det inte har någon konkurrens på konsol, men jämfört med PC-spel är det inte mycket att hurra för.

#Metal Gear Solid har ingenting bra alls. Jag behöver inte gå in på själva gameplayet som är nästintill obefintligt, och det lilla som finns är varken bra action eller sneaking (#Tom Clancy's Splinter Cell äger totalt där). Större delen av spelet är ju bara cutscenes. Jag kan gå med på att excentriska figurer är underhållande, men det finns ingen kontrast alls utan allt är extremt, och för dom flesta är storyn totalt obegripling.

Obegripligt bra?

Andra bloggar om: <a href="http://bloggar.se/om/spel" rel="tag">spel</a>, <a href="http://bloggar.se/om/world+of+warcraft" rel="tag">world of warcraft</a>, <a href="http://bloggar.se/om/halo" rel="tag">halo</a>, <a href="http://bloggar.se/om/gta" rel="tag">gta</a>

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv

Du, jag håller med dig till 99%.

Förstår mig inte på Battlefield 2 dock; skit spel tycker jag. 1942 har alltid varit bäst då det var mest nyskapande och teamwork funkar inte speciellt bra i BF2 då alla bara springer runt och skjuter..ungefär som i CS public. ; )


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Flakmonkey

Diggar både Halo och Metal Gear Solid stenhårt ^^ Inte för att själva spelelementet är så fantastiskt bra, utan för historien... Vet inte riktigt vad det är i Halo som tilltalar mig så mycket, men jag var fast redan vid vinjettmusiken i princip... sucker för sci-fi antar jag

Däremot ser inte jag heller storheten i Halos multiplayer. Visst det är det kul helt klart, men har man spelat online-FPS på PC sedan genrens begynnelse så bidrar det inte med något direkt nytt.

För övrigt anser jag att hela Battlefield-serien är ett sömnpiller av sällan skådat slag. Quake, Painkiller och Unreal Tournament är ju det enda som har lite ös samtidigt som det är extremt taktiskt när man väl kommer upp på lite högre nivåer

Förresten så har jag nog lättare att hitta spel som jag inte förstår varför folk inte gillar (eller iaf inte köper)... Okami tex, helt fantastiskt spel, uppe på samma nivå som Zelda: Twilight Princess, men säljer ändå crap... Inte heller Ico eller Shadow of the Colossus har sålt den mängden exemplar som jag tycker de förtjänar... Riddick faller för all del också in i den kategorin

Medlem

Jepp, håller helt med dig på just Okami, Shadow of the Colussus och Riddick Den enkla förklaringen där tror jag är helt enkelt att förläggaren inte har trott så starkt på spelet och inte spenderat marknadsföringspengar på det. Försäljningssiffror korrellerar kraftigt med marknadsföringsbudget. Tyvärr spelar recensioner mindre roll när det väl kommer till kritan tror jag i relation till reklampengar.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Är också en ut av de där som inte förstår sig på Halo-hypen, är det för att det var ett ut av de enda bra exklusiva spelen till Xbox kanske?

MGS, jag älskar MGS... Inte för att själva speliden är särskilt utomordentlig utan för att jag gillar spelens teman, story, karaktärer och det höga produktionsvärdet dessa spelen har - väldigt filmiska och storartade :]

Håller förövrigt med om att Okami är ze love :3


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Håller med om allt du säger grabben. Jävla överhypat skit är vad Halo är.


signatur

---
Boo!

Pansarknekt

Håller inte med om allt men stycket om WoW var rakt på spiken. Håller med helt där. Trevligt blogginlägg.:up:


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Håller med om det mesta, tänkt vad hype kan göra... Spelade nyligen igenom Halo på PC, snacka om en väckarklocka. Har tappat stort förtroende för många recensenter som gav spelet 10/10!. Det är absolut högst värt en 6:a inte mer.

Inaktiv

MGS ær tydligt ett spel man antingen hatar eller ælskar, jag hør till de senare. Storheten i MGS ligger inte i spelmomentet utan i Mr.Kojimas kænsla før kænsloinvolvering och djup i story'n.

Du jæmfør Halo med battlefield 2? Du borde jæmføra det med Battlefield 1942, før Halo slæpptes føre Battefield fanns. Halo slæpptes 2001, får man lægga i åtanke tycker jag.

1
Skriv svar