Är konsolkriget över?

Inaktiv
Är konsolkriget över?

SONY sade stolt att nästa generation inte börjar innan De säger att den gör det. Numera är det väl den allmänna uppfattningen att SONY missade starten på nästa (numera denna, knepigt det där...) generations konsoler, särskilt i Europa får jag väl drista mig till att påstå. Nintendo har ju, till SONYs direkta motsats, vänt från att vara en total "underdog" till att av många vara ansedd som en av de potentiella vinnarna i denna senaste generation konsoler.

My name is Reggie. I'm about kickin' ass, I'm about takin' names, and we're about makin' games.

Det roliga med analyser är just att varje analytikers åsikt skiljer sig från den andra. Lite som att läsa en film- eller spelrecension faktiskt. I dagens sekulariserade Sverige skulle man tro att allt som baseras på addition, subtraktion och ibland även på spontana slängar av division och multiplikation, att produkten av det sammanställda alltid är detsamma som sanningen. Men så är det ju inte. Knepigt det där.

Dagens sanning: Nintendo säljer konsoler, som kostar mindre än hälften av SONYs motsvarighet, som smör i Halländskt solsken. Imorgon? Oklart, möjligen med inslag av regnskurar.

Läs mer.

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Inaktiv
Är konsolkriget över?

Jag tycker det är väldigt intressant hur man motiverar ett korande av en ev. storsäljare efter 6 månader. Jag tycker bara det här är ren och skär idioti.
Hittills har Wii sålt i 7 miljoner exemplar lite drygt, en konsol som säljer bra (t. ex PSX och PS2) säljer upp emot 100 miljoner. Bara 93 kvar då?
Utan att ens ta hänsyn till vilka spel som släpps till respektive konsoler eller att en konsolgeneration varar i cirka 5 år korar man allaredan en storsäljare.

Dessutom finns det bara en vinnare. Och det är konsolbranscen, alla tidigare försäljningsrekord har nu slagits för samtliga konsoler. Branschen växer och det borde vi vara glada över, inte att en viss konsol säljer en viss mängd. En mindre avgöra vilken konsol som säljer den högsta mängden allaredan nu.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

för 10 miljoner wii:s går det 1 miljon ps3 eller?
Äger både ps3 och wii, båda två är riktiga vinnare imo

Medlem

ps3 och 360 säger jag wii är en jävla barnkonsol that's it

Flakmonkey

enkelt och smart sätt att få uppmärksamhet är det ju iaf... En sak som jag skulle vilja veta är hur mycket spel det är som säljs till Wii... Att konsolerna går åt som smör är inte så konstigt, men om spelen säljer bra blir jag nästan ledsen med tanke på den otroligt låga kvaliteten många av dem håller... idag bad ju till och med Ubisoft om ursäkt för att de har släppt så kassa spel till konsolen...

Men men, om jag skulle rekommendera någon att köpa en konsol idag skulle det åtminstone bli en Xbox 360. Mest konsol och spel för pengarna imo, men det läget kan ändras om en 2-3 och det är då det räknas, inte hur mycket en konsol säljer första halvåret

Inaktiv

Insiktsfullt som vanligt Nosnos Keep it coming ni andra!


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

1
Skriv svar