Speltävling en genusfråga

Medlem
Speltävling en genusfråga

I helgen var en journalist från SvD på plats på juryhelgen för att skriva lite om Swedish Game Awards. Resultatet handlar om inte så mycket om spel som att branschen har ett genusproblem. Jag vet inte om det bara är jag som tycker det, men hela artikeln genomsyras av ett ogillande av oss.

Det första som slår mig är att Sam här verkar inkompetensförklara jurymedlemmarna med lite olika ledtrådar. Se några exempel här:

Skrivet av Sam Sundberg:

Det hade varit lätt att missta dem för ett gäng KTH-studenter, samlade på trappan utanför skolans bibliotek (...) Sneakers och jeans är gängse uniform, det som avslöjar dem som utexaminerade och inte teknik­studenter är en något hög snitt­ålder.

Ja, det är ju bara 3 av 9 jurymedlemmar som har varit teknologer på KTH, så det är ett rent sakfel.

Skrivet av Sam Sundberg:

Enigheten är stor, antingen för att gruppen är så homogen eller för att de alla är oerhört kompetenta bedömare av spelkvalitet. Kanske både och.

Skulle ett ifrågasättande av kompetensen förekomma om det var t ex representanter från bilföretag i en biltävling? Telekomföretag? Sportexperter? Eller till och med Idol-juryn?

Det andra som slår mig är förstås fokus på genusfrågan, att det är brist på tjejer i branschen. Det vet vi redan, och vi jobbar på det. Förlåt om vi är dåliga på att få in tjejer? Det är dock inte ett unikt problem för vår bransch. Journalisten har i artikeln valt att fokusera på egenskaper som skulle stöta bort tjejer, så jag får en klar känsla av att han vill såga branschen helt enkelt. Sparka på dom som ligger ner bara, tack.

Skrivet av Sam Sundberg:

Några minuter senare lämnar de solen för en heldag i ett dunkelt rum med fördragna gardiner. Närda av jordnötter, capricciosa och mineralvatten

Sen är kommentarerna till artikeln lika intressanta. Ni som säger att tjejer inte gillar spel, kan ni hålla käften tack, ni gör oss bara en björntjänst. Och hela artikeln i sig är inte ens något som håller i en av Sveriges största dagstidningar, det är snarare ett blogginlägg.

Andra bloggar om: <a href="http://bloggar.se/om/spel" rel="tag">spel</a>

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Speltävling en genusfråga

Jag antar att journalisten hellre hade sett er i kostym, ätandes nobelmiddag medans ni testade spelen.

Allvarligt talat, varför ens skicka ut en journalist som antingen inte har intresse av spel eller är som är i stark opposition mot spel? Jag tycker att detta bör sluta genast, har sett det så många gånger innan. Att se en spelrecension av någon som inte är kvalificerad, någon som endast har testat ett Tigern Tony spel som han/hon fick i flingboxen, det gör bara ont. Smärtsamt är ordet. Ge jobben till de som vet vad de skriver om.

Medlem
Skrivet av Sam Sundberg:

Tjejbristen är ökänt massiv i branschen, trots att många företag letar aktivt hittar de inga kvinnor att anställa.

Han skriver ju att det är ett problem som man jobbar på. Jag får mer intrycket av att artikeln säger "sök er hit, brallisar", typ.

Jag tycker att du läser in betydligt mer i artikeln än vad som i alla fall jag kan se där.
Ta det lugnt, det är bara svenskan. Vad kan man begära?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

1
Skriv svar