John Romero gör comeback med Slipgate

Robot
Medlem
John Romero gör comeback med Slipgate

Asch, inte ett MMO till. Aja, skall bli kul att se vad som är i görningen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

hahaha lycka till med ditt företag SUPERSKILLZ THAT KILLZ


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Inaktiv

tja behöver man ett sommarjobb kan man ju hoppa på hans team.
för det är väll endå så länge som det kommer hålla..

Medlem

MMO.... Suck, sen jag spelat flertalet mmo spel tröttnade jag på spel totalt... Inte förrän nu, över ett halvår sen jag slutade spela dem jag börjar gilla spel igen och håller mig till singelplayer..
Inte massa 1337-d00ds som är 12-16 år som tror de är nåt fast de inte ens vet vad spelet handlar om där inte, bara ren spelglädje

Medlem

Får se om det blir en av de mer ambitiösa MMO spelen som försöker bryta sig loss från grindandet. Man tycker ju att han borde göra ett sånt spel och inte ännu en till Everquest klon.
Men alla fattar väl att man är dödens om man bara gör "ännu ett MMO" eftersom WoW dominerar den typen av MMO spel totalt. (Och alla andra MMO spel för den delen...)
Jag gillar faktiskt att han använder "oseriöst" språk, eftersom jag antar att han försöker få folk med lite humor, som tex Tom Hall till sitt företag. Han borde väl vara bittrast av alla över Daikatana, så jag är hoppfull.

Medlem
Skrivet av Manko:

Får se om det blir en av de mer ambitiösa MMO spelen som försöker bryta sig loss från grindandet. Man tycker ju att han borde göra ett sånt spel och inte ännu en till Everquest klon.
Men alla fattar väl att man är dödens om man bara gör "ännu ett MMO" eftersom WoW dominerar den typen av MMO spel totalt. (Och alla andra MMO spel för den delen...)
Jag gillar faktiskt att han använder "oseriöst" språk, eftersom jag antar att han försöker få folk med lite humor, som tex Tom Hall till sitt företag. Han borde väl vara bittrast av alla över Daikatana, så jag är hoppfull.

trodde wow var ett mmorpg och att Enemy Territory: Quakewars är ett mmo kan ju vara bra att poängtera skillnaden för de som inte viste det


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

mmo= massively multiplayer online
mmorpg kan du nog gissa dig fram till..

Och vart man drar gränsen till vad ett MMO är vet jag inte riktigt men skulle inte kalla ett FPS som BF eller Quakewars som MMO iaf.

Medlem

BF2 etc - FPS
Planetside - MMOFPS
UO/WOW/EQ - MMORPG

Iaf från hur jag ser det

Medlem

nu tillbaka till topic kanske Vad det beträffar Herr Romero är jag ganska förvånad över att någon vågar satsa pengar på honom efter Daikatana där det slösades duktigt mycket av Edios pengar på just ingenting. Men det är ju ett par år sedan så han är väl värd en andra chans. Dock har jag precis för mig att han annonserade ett annat bolag och ett annat spel på e3 för typ 2 år sedan. Undrans vad som hände med det egentligen.

Edit:
han har ju inte direkt lyckats med mer än ID´s spel bl.a Quake, "Mästerdesigner" haha http://wiki.fz.se/John_Romero


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Manko:

Får se om det blir en av de mer ambitiösa MMO spelen som försöker bryta sig loss från grindandet. Man tycker ju att han borde göra ett sånt spel och inte ännu en till Everquest klon.
Men alla fattar väl att man är dödens om man bara gör "ännu ett MMO" eftersom WoW dominerar den typen av MMO spel totalt. (Och alla andra MMO spel för den delen...)
Jag gillar faktiskt att han använder "oseriöst" språk, eftersom jag antar att han försöker få folk med lite humor, som tex Tom Hall till sitt företag. Han borde väl vara bittrast av alla över Daikatana, så jag är hoppfull.

trodde wow var ett mmorpg och att Enemy Territory: Quakewars är ett mmo kan ju vara bra att poängtera skillnaden för de som inte viste det

Och jag trodde att wow var ett klassbaserat mmo, jag har då inte sett för många rollspela där iaf.

Medlem
Skrivet av calle_:
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Manko:

Får se om det blir en av de mer ambitiösa MMO spelen som försöker bryta sig loss från grindandet. Man tycker ju att han borde göra ett sånt spel och inte ännu en till Everquest klon.
Men alla fattar väl att man är dödens om man bara gör "ännu ett MMO" eftersom WoW dominerar den typen av MMO spel totalt. (Och alla andra MMO spel för den delen...)
Jag gillar faktiskt att han använder "oseriöst" språk, eftersom jag antar att han försöker få folk med lite humor, som tex Tom Hall till sitt företag. Han borde väl vara bittrast av alla över Daikatana, så jag är hoppfull.

trodde wow var ett mmorpg och att Enemy Territory: Quakewars är ett mmo kan ju vara bra att poängtera skillnaden för de som inte viste det

Och jag trodde att wow var ett klassbaserat mmo, jag har då inte sett för många rollspela där iaf.

Kolla RP- servrarna.

Inaktiv
Skrivet av Gogge:

Kolla RP- servrarna.

Står inte dom för en väldigt liten del av spelarna?
Det jag hävdar är att termen mmorpg är ganska missvisande.

Inaktiv

Det är ett MMORPG då det är baserat på grundegenskaper, färdigheter och erfarenhet.

Detta oavsett vad vi tycker om hur mycket rollspelande det är.

Jämför 'Levande rollspel' som innefattar både högnivås-rollspelande (1800-tals middagar osv) och rena boffer-events.

Inaktiv
Skrivet av Zarkow:

Det är ett MMORPG då det är baserat på grundegenskaper, färdigheter och erfarenhet.

Detta oavsett vad vi tycker om hur mycket rollspelande det är.

Jämför 'Levande rollspel' som innefattar både högnivås-rollspelande (1800-tals middagar osv) och rena boffer-events.

Eve-online t.ex. - har allt det du nämner - och marknadsför sig korrekt som ett mmo.

Jag håller med om att wow innefattar klassbaserad karaktärsutveckling, som du själv skriver.
Jag undrar bara vart det massiva rollspelsmomentet äger rum?

Medlem

Jag tvivlar på att du kommer att kunna övertyga spelindustrin om att byta genren på alla Everquest kloner till något annat än MMORPG som de klassas som nu. Vad är poängen att diskutera om huruvida ett faktiskt rollspelsmoment sker i de spelen egentligen?
Den massiva biten pekar väl på det faktum att man spelar med tusentals spelare samtidigt på servern? Att inte alla MMORPG spel tvingar spelarna att rollspela betyder inte att man ska krångla till benämningen då spelens grunder följer de av ett RPG. Sen om man gör spelet till ett RPG eller bara grindar är ju upp till spelarna.
För att svara på din fråga så äger det massiva rollspelandet rum på RP servrarna. Men de flesta verkar inte vilja rollspela, så nu är det som det är.

Inaktiv
Skrivet av Manko:

Jag tvivlar på att du kommer att kunna övertyga spelindustrin om att byta genren på alla Everquest kloner till något annat än MMORPG som de klassas som nu. Vad är poängen att diskutera om huruvida ett faktiskt rollspelsmoment sker i de spelen egentligen?
Den massiva biten pekar väl på det faktum att man spelar med tusentals spelare samtidigt på servern? Att inte alla MMORPG spel tvingar spelarna att rollspela betyder inte att man ska krångla till benämningen då spelens grunder följer de av ett RPG. Sen om man gör spelet till ett RPG eller bara grindar är ju upp till spelarna.
För att svara på din fråga så äger det massiva rollspelandet rum på RP servrarna. Men de flesta verkar inte vilja rollspela, så nu är det som det är.

Jag var inte ute efter att mästra speltillverkare; och jag var inte ute efter att trampa forumsbesökare och hängivna "mmorpg"-spelare på tårna, vilket jag uppenbarligen har gjort.
Jag pointera bara det lustiga i begreppen.
Så, vad gör ett rpg då? Jag behöver onekligen skolas...

Medlem

Personligen spelar jag inte WoW eller någon annan Everquest klon för att jag tröttnade på de spelen med Anarchy Online. Jag tror nog inte att du "trampade någon på tårna", du skapade nog högst mild irritation.
Det enda dina argument verkar säga är ju att MMORPG spel inte förtjänar "RPG" i namnet och om du inte vill byta de bokstäverna mot något annat så förstår jag inte vad du vill.
Det är ju karaktärsutvecklingen som ÄR de rpg element som gör att MMORPG spelen får "RPG" stämpeln. Men det visste du ju redan. Var är det som är så lustigt med det? Man skulle ju inte kunna slänga dit någon annan erkänd genre förkortning för att bättre beskriva vad som väntar spelaren. Kanske skriva "Hack n' slash MMORPG", men mer specifikt än så skulle bara förvirra folk.

Inaktiv
Skrivet av Manko:

Personligen spelar jag inte WoW eller någon annan Everquest klon för att jag tröttnade på de spelen med Anarchy Online. Jag tror nog inte att du "trampade någon på tårna", du skapade nog högst mild irritation.
Det enda dina argument verkar säga är ju att MMORPG spel inte förtjänar "RPG" i namnet och om du inte vill byta de bokstäverna mot något annat så förstår jag inte vad du vill.
Det är ju karaktärsutvecklingen som ÄR de rpg element som gör att MMORPG spelen får "RPG" stämpeln. Men det visste du ju redan. Var är det som är så lustigt med det? Man skulle ju inte kunna slänga dit någon annan erkänd genre förkortning för att bättre beskriva vad som väntar spelaren. Kanske skriva "Hack n' slash MMORPG", men mer specifikt än så skulle bara förvirra folk.

Då avslutar vi min frågeställning som onekligen uppfattas som en aggresiv debatt. Vi sammanfattar; det som att det som gör ett rpg är karraktärsutveckling. MMORPG kan sålunda inte kallas något annat för att det skulle förvirra.

1
Skriv svar