Diskus: När kommer lagspelet med tre sidor?
Finns ju 3-4 sidor på RTS spel, te.x. WC3. Folk som klagar på att det blir för stökigt, kan nog stämma i public spel, men i organiserade strider? Där vill jag se en 4on4on4 eller sådant
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.
I Unreal Tournament kunde man spela 4on4 i TDM, CTF, etc... riktigt skoj, men vore nog svårt att få det att funka "seriöst" så att säga... men man får hoppas att Epic tar tillbaka det i 2k7 iaf
MMORPG behöver också flera sidor, alla DAoC, där det gjorde pvp'n mycket mer dynamisk och det gjorde inte så mycket att en sida råkade få lite fler spelare en de andra osv. Skulle även vara riktigt kul i fps, men i t.ex. TDM eller Domination brukar man kunna ha flera lag än 2. Men det är ju inte riktigt samma sak. Problemet är väl att försöka komma på en anledning till att ha en bana med objectives för 3 olika lag. Annars blir det ju bara standard CTF eller dylika scenarion för 3 lag. Men t.ex. i BF serien skulle det kunna funka riktigt bra med 3 sidor på vissa banor då det är så öppen strid. Men det skulle aldrig bli nån hit på Clan/Tävlings delen av spelet. Vilket jag tror är den största anledningen till att det aldrig blir särskilt populärt online, visst det är riktigt kul men blir mest en gimmick. Medans de som vill spela och tävla går tillbaka till standard 2 lag mot varandra.
Men det finns ju lite gobitar med flera sidor, t.ex. Pirates Vikings and Knights till HL1 och snart till HL2, men riktigt bra scenarion. Eller det lätt bästa spelet i denna genre, AvP 1 eller 2, 3-4 Marines 2-3 Aliens 1-2 Predators, Sen har man kul för hela familjen.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Finns det någon lagsport i verkliga livet som delar upp det på 4on4on4 om man säger så? Jag tror inte det och 4on4on4 låter lite slumpartat. Skulle kanske funka i gigantiska stridssimuleringar med flera tusen spelare på samma server som krigar för olika länder...i framtiden.
MMO liret planetside har 3 sidor och har en variation på vapen och fordon beroende på vilken sida du väljer.
MMORPG liret Daoc har 3 sidor men lite variation på vapen osv men char. är olika med spells och skills.
Båda har löst "pvp" med att ha speciella zoner att slåss på och det fungerar faktiskt bra.. Men båda spelen börjar bli gamla och det krävs att speltillverkarna aktivt jobbar med spelen vad gäller balans och att nya "saker" tillförs för att det inte ska förlora spelare. Mythic som gjorde daoc verkar ha gått i från att ha 3 "lag" i deras nya spel Warhammer (inte säker dock). Måste säga att jag gillar båda spelen starkt tack vare att man har 3 sidor att välja mellan och slåss imot mer än en sida. Dock så gnälls det kanske lite mer. Båda har free trials om man vill testa <-- rekommenderas.
Som många reda sagt, Planetside, dock ett mmofps.
Svårt att säga nu, men Enemy Territory - Quakewars tar ju ett nytt steg i FPS genren. 2 lag som spelas olika, olika vapen, takikt mm.
(inte bara samma vapen med olika skins eller små ändringar som mindre ammo på en och mer på en annan.)
Men 3 unika lag med unika vapen/stridsätt skulle vara guld värt.
Bara gör det.
JAg vill se ett DOAC 2 eller ett mmorpg i sjömans miljö, pirates, englishmens and vikings (scandinavians)... nu kanske jag kommer in på fel men ngt sånt har inte gjorts och jag tror det kommer vara ovanligt roligt, det ska vara lite som wow i rörelse, items, quest men man ska klicka som en idiot för att slå och olika träningar + man ska få specca mera själv på det man vill. Även ska man kunna använda sig av FPS vilket kan ge bättre för bågskyttarna medans en warrior eller spellcaster vill se som i WOW. Man ska alltså sikta, har bra gear och det kommer bli ett väldigty "skilltestat" spel. Men det är väldigt lätt för alla har spelat ngt av: D2/CS/WOW för det är vad det är en blandning mellan i en helt annan tidsålder!
Puss på er
"Senare uppfanns den assymetriska arsenalen (var det av Enemy Territory-gänget?)" skrev Calle i 'nyheten'.
Nej, det var det inte Calle. Att ha assymetriska sidor fanns långt före det - minst 10år, i multiplayer-spel.
Sedan ang. StarCraft...har vi alla redan glömt Dune2? Blizzard har aldrig uppfunnit något nytt, de har mixat ihop och förfinat det som redan funnits.
"Senare uppfanns den assymetriska arsenalen (var det av Enemy Territory-gänget?)" skrev Calle i 'nyheten'.
Nej, det var det inte Calle. Att ha assymetriska sidor fanns långt före det - minst 10år, i multiplayer-spel.
Sedan ang. StarCraft...har vi alla redan glömt Dune2? Blizzard har aldrig uppfunnit något nytt, de har mixat ihop och förfinat det som redan funnits.
Jag tror nog han syftar på FPS spel. Skulle väl inte kalla det "att fragga" i RTS, RPG etc. varför skulle han annars skrivit: "Vad jag vill se är en utvecklare som vågar och kan dela upp striden på tre delar, ett grepp strategispelen tog för länge sedan och som idag är nästan är de facto-standard."
OnT: Ja Planetside var ju riktigt kul med de 3 sidorna. Att spelutvecklar inte spunnit mer på det konceptet kan ju ifrågasättas. Kanske är de rädda att de inte lyckas balansera det bra?
[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]
Vadå?
RTS med fler än 2 sidor fanns väl lååååångt innan Starcraft.
Mellanare>> Läs inläggen noga före du svarar.
Det står tydligt 'Sedan ang. StarCraft', då någon _annan_ tagit upp StarCraft i tråden, inte att jag likställde StarCraft med FPS.
Tydligt nog?
Det kan vara tufft nog med balanseringen mellan två team med olika arsenaler i ett vanligt FPS. Att ha tre lag gör det flera gånger mer komplicerat.
Därmed inte sagt att de inte borde göras, tvärtom.
Hmm... Ett Starcraft multiplayer FPS med Terrans, Protoss och Zerg vore riktigt sweet. Den basala balanseringen mellan lagen finns redan (även om den säkert behövs fixas till i en FPS-version).
Vore kul om Blizzard vågade göra ett sådant spel, men de har väl fullt upp med WoW.
Starcraft: Ghost verkar helt lagt på is för tillfället, dessvärre, fast det var ju främst ett singleplayer FPS.
I QwTeamFortress fanns det kartor med 4 lag,
de spelades inga klanmatcher på dem.
Till Quake World fanns ju massor av roliga spellägen för public, finns även lite sådana för CS 1.6.
Men moddarna har inte fått lika mycket verktyg till de sneaste spelen.
Ett spelläge skulle kunna vara att ett lag har en pryl
som två eller tre lag vill ha. När ett lag stulit den
får de försvara den. Och den som har den längst vinner.
Ett spelsätt som fanns i QwTF för övrigt
King of the hill med multipla lag eller som nämnt ovan capture the whatever med flera lag. Eller som Pirates Vikings and Knights har, Pillage. Alla har en bas med skatter så ska man sno de andras skatter och försvara sina egna. Chaos och grymt kul. Men som sagt, mest en rolig gimmick för public play tyvär
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
"Senare uppfanns den assymetriska arsenalen (var det av Enemy Territory-gänget?)" skrev Calle i 'nyheten'.
Nej, det var det inte Calle. Att ha assymetriska sidor fanns långt före det - minst 10år, i multiplayer-spel.
Sedan ang. StarCraft...har vi alla redan glömt Dune2? Blizzard har aldrig uppfunnit något nytt, de har mixat ihop och förfinat det som redan funnits.
Riktigt påpekat, hela vägen. Dune 2 var först med mycket, jag och en vän lirade igenom kampanjerna ett flertal gånger, medan vi lyssnade på allt från Thunderdome till Fresh Prince.
Texten var heller inte tänkt som en historialektion, utan för att få igång en liten diskussion, därav det inledande ordet. Puss på örat, Zarkow.
Om detta spel någonsin blir klart (vilket man kan fråga sig numera), så kommer det finnas åtminstonde tre olika "naturliga" sidor och valet är dessutom helt fritt att göra som man vill vad fiender beträffar...
http://www.darkfallonline.com/
Team Fortress Classic till Half Life hade förutom gamla hederliga Red vs Blue också kartor med minst 4 sidor iaf, som blev gul och grön, kanske fler till och med men kommer inte ihåg. Var kanske fan-gjorda kartor men det fanns. Bla för fotbollsläget.
[TDL]Ngoba thina siya zazi
JAg vill se ett DOAC 2 eller ett mmorpg i sjömans miljö, pirates, englishmens and vikings (scandinavians)... nu kanske jag kommer in på fel men ngt sånt har inte gjorts och jag tror det kommer vara ovanligt roligt, det ska vara lite som wow i rörelse, items, quest men man ska klicka som en idiot för att slå och olika träningar + man ska få specca mera själv på det man vill. Även ska man kunna använda sig av FPS vilket kan ge bättre för bågskyttarna medans en warrior eller spellcaster vill se som i WOW. Man ska alltså sikta, har bra gear och det kommer bli ett väldigty "skilltestat" spel. Men det är väldigt lätt för alla har spelat ngt av: D2/CS/WOW för det är vad det är en blandning mellan i en helt annan tidsålder!
Puss på er
I half-life-modden The Specialists kan man köra TDM med upp till 6 lag. Jag tror att det går ha fler än 6 lag faktiskt.
Ett av oroblemen i Planetside med sina 3 sidor var balanseringen av vapen och fordon, som tillslut ledde till total-nerf av allting så att ingen hade någon fördel på nåt sätt alls (från början skulle några vara bra på mobilitet, några på långa avstånd och några på korta avstånd). Utvecklarna bröt ihop under kritiken och det slutade med att alla var dåliga på allt.
I spel ala Quake-kloner så slipper man väl det här, då alla har samma förutsättningar. Vore kul om nån lanserade sådana spellägen från början i ett spel, men innovation verkar det vara dåligt med nuförtiden från alla utom moddarnas sida. (AvP är för övrigt ett sanslöst roligt MP-spel med 3 sidor).
Ett av oroblemen i Planetside med sina 3 sidor var balanseringen av vapen och fordon, som tillslut ledde till total-nerf av allting så att ingen hade någon fördel på nåt sätt alls (från början skulle några vara bra på mobilitet, några på långa avstånd och några på korta avstånd). Utvecklarna bröt ihop under kritiken och det slutade med att alla var dåliga på allt.
Jaså? Det var det som kändes konstigt vid deras senaste gratis-period. Det tog över 5 sekunders konstant eldgivning på en fiende innan han dog. Det enda man kunde göra var att använda dom tyngsta anti-fordons vapnena och tanksen som fanns mot ensamt infanteri.
Trådstartare: Svaret är AVP!
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran