Känsliga ämnen

Avstängd
Känsliga ämnen

Låt mig ta en metafor. Alla ämnen är som en spisplatta. Vissa ämnen är varmare än andra. De flesta ämnena kan du lägga hela handen på utan fara, men ämnen som religion och särskilt då underämnet homosexualitet är såpass varma att man känner värmen stråla från plattan även om man inte rör vid den. Att röra vid plattan kan alltså liknas med att prata om det.
Så vitt jag vet så blev Mikaelhs bloggfunktion borttagen bara för att han skrev en blogg där han diskuterade med sig själv om sin syn på homosexuella. Jag vill inte ta ställning i ämnet i den här bloggen av rädsla för att förlora min bloggfunktion.

Att sådant som det som hände Mikael är ett tecken på att nästan alla hemsidor är diktaturer och inte alls tryckfrihet. Även om en tråd på 43 sidor, en annan på 30 sidor och en tredje på typ 15 sidor har just det ämnet, (och de flesta av mina inlägg återfinns i de trådarna), så tycker jag att bloggarna inte ska vara något undantag. Iofs så är det svårt, det här med religion och tryckfrihet på ett öppet forum. Religion leder ofta till att folk blir sura på varandra. Särskilt får de människorna som har en tro ta mycket skit.

Jag vet inte hur det problemet enklast kan lösas, men det viset som de flesta löser det på är dåligt och orättvist.

#blogg

Medlem
Känsliga ämnen

Ja... min bloggfunktion blev borttagen. Att min bloggfunktion blev borttagen trots att jag diskuterade med mig själv och skrev POSITIVA saker om homosexualliteten är för mig en gåta. :S

Chefredaktören har heller inte svarat på mina meddelanden. :/

Mitt senaste meddelande till vår John:

Citat:

... Ja... vad säger man? Vars än man vänder sig så har man alltid arslet bak.

Kan dra en historia om en åsna:
Det var en man, hans dotter och en åsna som skulle resa till en annan stad. Den första sträckan satt flickan på åsnan medan mannen gick bredvid. Då sa folk:
"Låter du din gamle pappa gå?!"
Mannen och flickan blev lite irriterade. Men de bytte i alla fall plats så att pappan fick rida på åsnan. Men de hade inte kommit långt förrän folk började skrika efter dom:
"Vilken pappa som låter sitt barn gå bredvid!"
Nu är väl ändå måttet rågat? Tänkte de båda. Så då hoppade pappan av åsnan och ledde den tillsammans med sin dotter. De kom inte många meter innan folk började tissla och tassa:
"Vilka idioter som har en åsna - men inte använder den!"

Ja, som sagt... hur än jag gör så blir jag straffad och får en massa folk emot mig. Innan jag skrev bloggen skrev folk till mig och undrade varför jag hatade homosexuella och nu när jag skriver en blogg och förklarar mig så att jag slipper svara på alla meddelanden så bli min bloggfunktion låst! *Djup suck*

Hehe... men det är ändå ganska komiskt. *Viftar med ändan som hela tiden är vänd bak, igen*

Går det bra om jag vänder tillbaka mitt arsle mot medlemmarna istället? Jag blir hellre "straffad" av dom än att min bloggfunktion dras in.

Antikvitet

Nu får ni ta och lugna ner er. Sluta komma dragandes med diktaturparalleller, det är bara larvigt.

Mikaelh skrev ett blogginlägg som upprörde många av våra läsare, i vilket han öppet kritiserade homosexuella. Mikaels åsikter är hans egna och han får tycka vad han vill, men så länge som jag är ansvarig utgivare för innehållet på FZ så är det jag som drar gränsen.

Jag varnade därför Mikael för att skriva fler inlägg om homosexualitet eller religion, det hör inte hemma på en spelsajt. Jag tipsade också Mikael om flera platser där han kan skapa en blogg om sin religion och sin tro.

Trots detta dök det igår upp ännu ett inlägg om religion och homosexualitet i Mikaels blogg. Då han uppenbart ignorerat min tillsägelse så försvinner hans bloggmöjlighet.

FZ är en spelsajt. Bloggarna behöver inte handla om spel, men när sajtens ansvarige utgivare säger att den typen av homofobiska uttryck som Mikael fört sig med inte är välkomna här, då finns det tyvärr inte så många alternativ annat än att finna sig i det.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Men det var ju ffs ingen diskussion! Slå upp ordet diskussion i en ordlista, tack. Det jag gjorde var att framhäva att jag har ändrat mig i en sakfråga.

Det du skrev var att jag inte fick skriva mer grejer som möjligtvis kunde tolkas hatiskt - vilket jag inte gjorde. Så jag har mycket noga följt dina instruktioner.

Problemet är att direkt när du såg min blogg postas med namnet "homosexuallitet" så låste du den utan att läsa den!! Det kan du inte förneka - för när jag skulle redigera min blogg 10 sekunder efter jag hade publicerat den var min bloggfunktion borta.

När du sedan läste bloggen och upptäckte att "ojdå... det var visste inte hatiskt" så hade du redan tagit bort funktionen. Om du då skulle ge tillbaka funktionen skulle du ju ha varit tvungen att tumma på både din stolthet och din kompetens.

Sen vill jag ta och upplysa dig om att det är lagstiftat för homosexuella. Hur ser det ut om du bestraffar de som skriver positiva saker om homosexuella?!

Förresten... kan du inte bara ta bort bloggen, ge tillbaka min funktion att blogga och sedan skriva att jag aldrig någonsin får nämna religion eller politik i mina bloggar - oavsett om det är mina eller någon annans tankar eller för eller emot något? Tyvärr framgår inte detta i reglerna (jag har noga läst igenom dom) så därför har du ingen rätt att ta bort min funktion innan det står i reglerna. Alltså: "All form av religions- och politiksnack förbjudet!"

Inaktiv

Nu har jag visserligen inte läst ditt inlägg om homosexuella Mikaelh, men jag gissar på att det finns sparat på FZs server ändå någonstans. Precis som John skrev är han ansvarig utgivare på sajten FZ, vilket betyder att han ställs ansvarig för det som skrivs här. Bryter man mot HMF (Hets Mot Folkgrupp) är det John som ställs ansvarig.

Oavsett om du har diskuterat ämnet från ett positivt perspektiv eller ej har du i alla fall visat John att du är kapabel att skriva och diskutera i ämnet vilket i sin tur kan leda till hets mot andra folkgrupper. Dina inlägg skulle därför kunna betraktas som uppmuntrande för andra användare att skriva om samma sak, vilket ev. skulle kunna resultera i HMF-förbrytelser.

John har uppenbarligen stängt din blogg i preventivt syfte, vilket jag stödjer. Bloggfunktionen ska främja spel, inte religiösa/politiska/moraliska värderingar och framförallt inte uppmuntra till det.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Det är precis som om en rasist skulle överge sina fördomar mot invandrare och sedan förmedla det genom sin dagbok (även kallat blogg). Jag ser inget negativt med det - tvärtom! Visst... det här är en spelsida - men om man ska förbjuda allt som inte har med spel att göra får ni mycket, mycket arbete med att rensa bort trådar om rökare, redovisningar, filmer, musik etc etc etc...

Och då har jag inte ens NÄMNT forumet!!

Avstängd

Om en användare ska få en varning innan administratörerna vidtar åtgärder ska det vara en officiell varning som varken går att missa eller misstolka.

Det bästa att göra vore att ge Mikael hans bloggfunktion tillbaka samt en ordentlig varning.

Medlem

Varning för vad? Att jag pratar om ämnen som alla andra pratar om på forumet och i bloggar? Hmm...

Jag har nu blivit informerad om att man inte får skriva bra saker om folkgrupper och man får inte nämna religion. Så nu vet jag. Om jag skulle få min bloggfunktion tillbaka vet jag nu vilka begränsingar som man har.

Känns lite skumt dock att det finns trådar som har tillåtits att finnas i flera månader - trots att de handlar om glödheta ämnen.

Vad sägs om hård kritik mot islam?
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=15310&page=1
Eller "Livet efter Döden":
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=13473
Eller Malin som konverterade till islam:
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=17894

Såna trådar är bra mycket "farligare" än min blogg där jag ifrågasätter min egen syn på homosexuella. Och de handlar lika lite om spel.

Medlem

Appropå känsliga ämnen, självaste debatten om tryckfrihet är gankska känslig tycker jag.. Personligen förstår jag mig inte på varför folk inte kan få utrycka alla möjliga sorters åsikter.. Det är ju just det.. det är bara åsikter, det är upp till var och en som läser åsikten att förstå att.. just det, det är bara en persons åsikt.

Dock måste jag säga.. att om jag själv höll i en sådan här hemsida skulle jag gå helt på känn och leka diktator fullt ut, banna dom jag tycker uppför sig olämpligt (enligt mina premisser) osv osv. Det är som vanligt, tycker man inte om ett ställe behöver man inte vara där, istället är det bättre att leta upp ett ställe som passar en själv bättre


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Antikvitet

Tråden låst, ärendet är utagerat.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar