Misshandelstypen rökning borde förbjudas totalt!

Medlem
Misshandelstypen rökning borde förbjudas totalt!

Det här är en insändare som jag skrev för ett par år sedan. Jag kom ihåg den när jag läste Morsans blogg angående detta: http://www.fz.se/bloggar/morsan/p=958

[gammal insändare]
Idag när jag skulle sitta och njuta av kladdkaka och glass med familjen sökte sig vidrigt äcklig cigarettrök in genom fönstret. Inte nog med att det luktar äckligt och förstör lusten att njuta av något gott - det är VÄLDIGT onyttigt. Jag har haft dåligt i halsen en längre tid och när röken kom in blev det mycket värre och slemmen tätnade rejält. Det var inte precis njutbart att svälja eftersom slemmet blir så tjockt att man vill spy (kväljningar).

Cigarett/cigarr-rök är förstås onyttigt jämt och inte bara när man har dåligt i halsen. Det borde räknas som misshandel att röka om röken tar sig till andra människor.
Jag bor i lägenhet och det märks verkligen när grannarna röker - oavsett var de röker.
*Om någon röker på balkongen kommer det in genom fönstret.
*Om någon röker under fläkten kommer det in genom ventilationen (händer flera gånger per dag i vår lägenhet).
*Om någon röker ute på tomten kommer det in genom fönstret + att det skadar och stör förbipasserande.
Oavsett var en rökare röker så skadar/stör det människor i en radie av 200 meter.
Rökning borde förbjudas totalt.

Enligt sjukvardsradgivningen.se löper en rökare (bland annat)
*15 gånger större risk att få lungcancer!
*10 gånger större risk att få matstrupscancer.
*10 gånger större risk att få kronisk lungsjukdom, KOL.
*5 gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är under 50 år.
...Och så förstås en massa andra sjukdomar. Det är inte konstigt med tanke på att en cigarett innehåller över 4000 skadliga ämnen! Många ämnen är till och med förbjudna i alla andra sammanhang! Till exempel kolmonoxid, nitrosaminer, kadmium och benspyrener. Läkare säger också att vissa ämnen dras in "effektivare" som passiv rökare. Så den som står nära en rökare blir minst lika skadad som den som röker.

Du som är rökare och läser detta: Snälla... för din, min och allas skull - sluta röka! Du skadar mycket mer än du tror! Inte nog med att det luktar äckligt och är väldigt onyttigt - man blir så fruktansvärt irriterad (snarare rasande) när grannen röker så att man skulle vilja skrika "SLUTA" rakt ut.

Denna indirekta (i princip direkta) misshandel borde förbjudas precis som vilken annan misshandel som helst!

Något måste göras.

/En arg svensk medborgare som plågas av detta varje dag.

P.S. Du har bara 50% chans att överleva till din 70-årsdag om du röker. D.S.
[/gammal insändare]

#blogg

Medlem
Misshandelstypen rökning borde förbjudas totalt!

Kan inte annat än hålla med. Flera gånger man har kämpat med middag i närmare en timme och ska sätta sig och äta så är det någon apa som röker utanför så det går in vid fönstret och så var man inte så glad längre.
Funderat på vattenballonger men på något vis glömmer jag alltid att köpa sådana när jag är ute och shoppar

buuuu för rökare!


signatur

osv.

Medlem

Håller med dig helt och hållet

Medlem

Man borde kunna förbjuda rökning i Sverige, rätt så många blir nog arga dom första veckorna men sen blir dom glada när dom har slutat...


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

Kan bara hålla med. Jag hatar att behöva ta mig igenom folk som står i entrén till olika affärer och röker.

Jag har alldeles för många gånger sett gravida som röker. Finns det ingen lag emot detta? Gör det inte det så bör det definitivt göra det!

Och vuxna som är ute med sina 4 åriga barn och går så cigarettröken blåser på dom. Är ni dumma i huvet eller!?


signatur

I'm a snake, follow me!

Avstängd

Mm. Det konstiga är bara det att även fast varje cigarettförpackning sedan något år tillbaka är täckt av allvarliga varningstexter så är det ingen som bryr sig. Tänker alla kortsiktigt?

Medlem
Skrivet av EliasN:

...Tänker alla kortsiktigt?

Mm.

..."Orka leva när man kan dö?"

"Orka skona andra när man blåsa gift i ansiktet på dom?"

Om folk vill skada sig själva så är det väl upp till dom. Men att sprida illaluktande gift omkring överallt är väl ändå att gå långt över gränsen?!

Alla andra gifter är förbjudna att spruta mitt i stan. Hmm...

1
Skriv svar