Avstängd
Diktatur

I dagens samhälle vill de flesta ha demokrati. Det är frihet och nästan bara fördelar, men om du tittar på Internet ser du att nästan alla hemsidor är diktaturer. Hur kan det komma sig att så många förespråkar demokrati och fördömer diktaturer samtidigt som de fullt ut accepterar det i vardagen?
Den enda hemsidan jag känner till som är byggd på demokrati är Wikipedia. Majoriteten av alla andra sidor består av den enväldiga ledningen och de maktlösa medlemmarna.
Beror detta på att demokrati inte går att genomföra på Internet? Eller beror det på att folk verkligen förespråkar diktatur? Jag tror att det beror på att folk inte riktigt tänker efter.
Om den enväldiga ledaren på en sida (ofta med en titel i stil med super-admin) väl bestämmer sig för något så kan ingen göra något åt det, inte ens om hela övriga ledningen går emot.

Finns det något du kan göra åt detta? Jag vet inte. Jag har inte funderat på detta tillräckligt mycket för att komma på en lösning.

Maktbegär och kärleken till pengar är roten till allt ont.

#blogg

Medlem
Diktatur
Citat:

Jag tror att det beror på att folk inte riktigt tänker efter.

Precis vad du inte gjort här, flesta sidor så gör crew saker för att hjälpa användarna, precis här som på FZ, sen att vissa bestämmer mer än andra är väl inte alltid dåligt?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Avstängd

Självklart är det så. Jag har inte sagt att det bara är nackdelar. Det är förstås en del fördelar med en enväldig ledning, men det gäller att väga fördelarna mot nackdelarna. Det är på samma sätt med till exempel Open Source-utveckling.

Det här är något jag tänker på och jag har inte kommit fram till någon ordentlig slutsats än.

Medlem

Kan inte annat än att hålla med. Yttrandefriheten och även religionsfriheten är väldigt begränsad på många sidor. De flesta har behov av att härska över andra och på Internet är det väldigt lätt. Det härskas och körs över folk alldeles för mycket på sidor. Och inte kan man göra nåt åt det heller.

Det verkar som att folk är känslokallare online. De slipper se folk i ögonen när de skriver elaka saker eller kör över folk.

Hur som helst... jag tror att alla sidor skulle må bra av mer demokrati. Fz är en bra sida gällande det här. Jag har aldrig sett någon i crew med härskartendenser och medlemmarna får vara med i många saker.

Avstängd

Det har du rätt i. På Internet vet ingen vem du är och du behöver inte stå till svars för dina handlingar, samtidigt som du aldrig kan sudda ut dina handlingar.

Nä. FZ tycker jag fungerar på ett bra sätt. Crew är hjälpsamma och trevliga, även om jag inte tycker att de ser allt.

1
Skriv svar