Jobbtitlar

Medlem
Jobbtitlar

Jag tänkte ge mig på att reda ut ett par begrepp på titlar i branschen mycket kort här. Det är nämligen inte helt självklart inte ens för mig själv. Det är sällan det är vattentäta skott mellan alla roller, många gånger kan man hoppa in lite här och var, beroende på varje individs styrka. Jag tänkte nog att jag börjar med ett par luddiga titlar, så om det finns intresse kan jag svara på fler frågor i kommentarerna.

Producer är nog den mest luddiga titeln, och det beror nog framförallt på att inom olika företag har producern vitt skiljda ansvarsområden. Det finns även en uppsjö av nivåer beroende på företag, tex assistant, associate, senior, executive osv. Hos vissa kan det vara en högst kreativ roll med mest designansvar och rentav implementerar design. Det kan också bara en mer renodlad projektledare, även om det oftast finns andra titlar för det (se nedan). Allt som oftast är det dock en person som äger ett projekt, eller ett område, och ansvarar för att man leverar med bra kvalitet. Man bestämmer helt enkelt vad som är viktigast, vad som måste slängas, vilka val som gör spelet bäst. En beslutsfattare kort och gott. Dessvärre är det så att många människor tillsammans sällan kan ge ut optimalt resultat utan hjälp, annars skulle producers inte ha några jobb. En producer är också många gånger ett ansikte utåt för press osv.

Olika benämningar på ren projektledning kan vara t ex project manager, development director osv. Dessa är kuggarna i ett projekt och ser till att allting klaffar, alla beroende mellan områden går ihop, att alla kan göra sitt jobb. Jobbar så klart mycket tätt ihop med producer.

Designer eller game designer är ett väldigt vitt begrepp också. Det vanligaste folk tror är förmodligen någon som skriver "spelreglerna", vilket också stämmer ofta. Det kan också vara någon som sätter kvaliteten liksom producer. Det kan även vara ren implementation som att tweaka värden på vapen och fordon. Eller bandesign, även känt som level designer eller scripter (gameplay script). Level designer kan också i vissa sammanhang vara den som gör själva banan (landskap, arkitektur), men inte vad som händer på banan. Hos vissa företag förekommer även level artist som går hand i hand med bandesignen, men som egentligen är mer inriktade på det grafiska förstås.

QA, quality assurance, är på svenska helt enkelt speltestare. Utvecklarna är högst beroende av att det görs en ordentlig testning av spelet, och man hittar rätt saker. Det är inte vilken gamer som helst som kan bli testare, man måste också ha förmåga att uttrycka sig mycket tydligt i tal och skrift, och göra någon form av prioritering vad som är viktiga fel eller inte.

Man brukar skilja på engine programmer och gameplay programmer. Det som skiljer dom åt är att det först nämnda jobbar med själva spelmotorn, mer lågnivåstuff och saker som påverkar hela spelet men inte nödvändigtvis spelbundet som t ex rendering och fysik. Saker som ligger närmare det direkta spelet är gameplay programmering.

Inte för att förringa deras betydelse, men grafiker är förmodligen dom minst komplicerade rollerna att förstå, även om det finns många olika sorter. 3D-grafiker brukar oftast delas in i objektgrafiker och karaktärsgrafiker då det är en betydande skillnad mellan dom. Sen har vi även konceptare som framförallt pysslar med 2D. Andra roller som är lättare att begripa är t ex sound director, kompositörer, animatörer osv.

Så, det var några roller i lite slumpartad ordning. Om någon undrar vad en specifik roll egentligen pysslar med kan man skriva en kommentar.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Antikvitet
Jobbtitlar

Jag bjuder på en QA av ditt inlägg. Det stavas nämligen "quality assurance".

I övrigt insiktsfullt som vanligt, men jag fick inte svar på frågan jag haft så länge. Vad gör du egentligen?

/J - executive producer and manager of worldwide operations including microwave operation, FZ.se


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Ah tack, tyckte det såg fel ut

Jag? Ja du, jag brygger mest kaffe till mig själv dagarna i ända.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Skrivet av mongi:

Ah tack, tyckte det såg fel ut

Jag? Ja du, jag brygger mest kaffe till mig själv dagarna i ända.

haha, bästa svaret någonsin!

---

Dock kul att det kom upp lite sånt här, läste det väldigt noga och man har nu en större inblick vad olika personer gör när det står en viss titel för dom i intervjuer och dylikt

Medlem

Mest förvirrar jag mig just på alla de olika producer liknande titlarna som finns, detta gav en bättre förklaring. Men eftersom det kan vara så brett så kommer det fortfarande vara svårt att förstå vad någon gör exakt om man är producer. Vad man gör beror säkert också på storleken (antal personer) av projektet?

Medlem

Till viss del. Storleken på projektet avgör förstås hur många nivåer av producers man behöver, och även deras specifika kompetens också.

Men ja, det är svårt att veta vad en producer faktiskt gör när en presenteras i pressen. Jag finner det ofta svårt själv att förklara för utomstående vad jag pysslar med konkret.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Patrik är en Hangaround, en som går och kollar på när resten av oss gör spelet.

=P


signatur

---
Boo!

Medlem

Räknar du dig till en av dom som gör spelet eller?


signatur

Patrick
Producer@DICE

1
Skriv svar